معایب لامپ هالوژن

از آنجایی که، لامپ ها در تامین روشنایی خانه و مراکز مختلف در زمان های تاریک نقش دارند استفاده از لامپ خوب و باکیفیت نقش مهمی را در ایجاد روشنایی در فضای شما ایجاد می‌کند. امروز، می‌خواهیم به بررسی لامپ هالوژن و معایب لامپ هالوژن بر روی زندگی و سلامت شما بپردازیم. برای اطلاع از نحوه خرید و قیمت لامپ هالوژن باید بدانید که لامپ هالوژن، لامپی با اندازه و ابعاد کوچک است که در داخل رشته تنگستن آن گازهای خنثی و فشرده انباخته شده است و بیشتر برای منعکس کردن نور برای برجسته سازی جواهرات در فروشگاه های جواهر فروشی و انواع فروشگاه ها و پروژکتور ها کاربرد دارد.  لامپ هالوژن در مدل های مختلف لامپ هالوژن LED، لامپ هالوژن COB، لامپ هالوژن SMD تولید می‌شود و به فروش می رسد. 

معایب لامپ هالوژن

معایب لامپ هالوژن چیست ؟

نحوه کار لامپ هالوژن به این صورت است که با رسیدن انرژی برق به لامپ گاز هالوژن موجود در لامپ رشته درون محفظه لامپ گرم می‌شود که این سبب ساطع شدن نور سفید از لامپ می شود. حال، ممکن است در کنار ویژگی‌های این لامپ، این سوال برای شما پیش بیاید آیا لامپ هالوژن معایبی هم دارد؟! جواب سوال شما بله است. این لامپ، در کنار ویژگی های خوبی که دارد معایبی هم دارد که در ادامه به توضیحات بیشتر این معایب برای شما می پردازیم.

۱_این لامپ، هنگامی که روشن می شود دمای آن بسیار بالا می‌رود که این باعث گرمای بالای آن می شود. در این حالت، با لمس لامپ ممکن است دست شما بسوزد. ۲_ لامپ های هالوژن، به اندازه لامپ های HID برای شما کارآمد و کاربردی نیستند. ۳_ لامپ های هالوژن، اگر در اثر فشار زیاد منفجر شوند ممکن است باعث پراکندگی خرده شیشه ها در محیط اطراف شما شوند. به همین جهت،به شما توصیه می شود از این لامپ با آماتور یا روکش شیشه استفاده کنید.

معایب لامپ هالوژن چیست ؟

۴_ از دیگر معایب این لامپ می‌توان به حساس بودن آن به چربی باقی مانده از پوست  نام برد که با لمس این لامپ با دست، روغن باقیمانده لامپ گرم می شود که  این می‌تواند سبب منفجر شدن لامپ و عدم تعادل لامپ شود. ۵_ بیشتر ما به دنبال لامپی هستیم که مصرف برق کمتری برای ما داشته باشد در هزینه‌های اقتصادی ما صرفه جویی کند. اما، لامپ های هالوژن با توجه به اینکه مصرف انرژی بالایی دارند گزینه مناسبی برای انتخاب شما نیستند.

۶_ لامپ هالوژن، محدودیت تک رنگ بودن دارد. یعنی این که فقط رنگ آفتابی در فضای شما ایجاد می کند. اگر شما خواستار رنگ‌های دیگر در فضای خود هستید نمی‌توانید از این مدل لامپ برای روشنایی محیط خود استفاده کنید. ۷_ لامپ هالوژن LED، با توجه به اینکه دارای مواد سمی سرب و آرسنیک در داخل خود می باشد احتمال ابتلا شدن به سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات را در مردان افزایش می دهد. همچنین، ممکن است سبب ایجاد اختلال در خواب شود.

۸_ اجزا و قطعات درون لامپ هالوژن پنهان هستند که قابل رویت نیست. ۹_ از آنجایی که، در این لامپ ها گاز سمی در هنگام شکسته شدن ایجاد میشود از تماس مستقیم با آن باید جلوگیری کرد. ۱۰_ این لامپ ها، برخلاف لامپ های معمولی در دمای بالایی ( ۲۰۰ درجه سانتیگراد) کار می‌کنند. که این موضوع سبب امکان خطر آتش سوزی را به نسبت لامپ های معمولی افزایش می دهد.

۱۱_ از لامپ های هالوژن در نزدیکی مواردی همچون پلاستیک، پارچه، مواد قابل اشتعال و... نباید استفاده کرد که انجام  این کار می‌تواند باعث بروز خطراتی برای شما شود. ۱۲_ قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور لامپ هالوژن می تواند سبب ایجاد سوختگی بر روی پوست شما شود.

۱۳_ متفاوت بودن قیمت لامپ رنگی و غیره رنگی با توجه به ابعاد و کاربرد لامپ هالوژن یکی دیگر از معایب این لامپ است. ۱۴_ از معایب لامپ هالوژنSMD می‌توان به ایجاد احساس درد و خستگی چشم ها و آسیب رساندن به محیط زیست اشاره کرد.همانطور که مطالعه کردید لامپ های هالوژن دارای معایب بسیاری زیادی هستند و بعضا میتونند برای سلامتتان خطر آفرین باشند از این رو پیشنهاد میشود با استفاده از لامپ های سالم و بهینه تر، علاوه بر نور طبیعی، سلامت را برای خانواده خود به ارمغان بیاورید.در این مقاله، ما با بررسی معایب لامپ های هالوژن و تاثیرات آن بر روی زندگی شما، شما را به شناخت بیشتر معایب این لامپ ها دعوت کرده تا قبل از خرید بتوانید انتخاب درست و آگاهانه ای داشته باشید.و امیدواریم اطلاعات لازم را در رابطه با معایب این نوع لامپ کسب کنید.

منبع

www.any-lamp.com

مقالات مرتبط