لامپ چشمک زن

مواجهه با لامپ چشمک زن در هر خانه ای جز مشکلات رایج محسوب می شود. لامپ چشمک زن با توجه لامپ ال ای دی کم مصرف و ... به دلایل مختلفی ممکن است اتفاق بیفتد. به طور کلی، لامپ چشمک زن در نتیجه افت یا اعوجاج در ولتاژ برق خانگی اتفاق میفتد و باعث می شود لامپ به طور لحظه ای کم نور شود. اتفاقات مختلفی می تواند منجر به لامپ چشمک زن شود و درک دلیل اتفاق افتادن آن می تواند به حل آن کمک کند.

لامپ چشمک زن

تاثیر نوع لامپ بر لامپ چشمک زن

لامپ های فلوئوروسنت نسبت به ledها و سایر انواع لامپ ها بیشتر سوسو می زنند و خاموش و روشن می شوند. همچنین لامپ چشمک زن می تواند نتیجه بالا و پایین شدن ناگهانی دما، کهنگی تجهیزات و ... باشد. اگر شدت چشمک زن بودن لامپ زیاد نباشد، جای نگرانی نیست اما اگر شدت نور کم و زیاد شود یا به طور مداوم شاهد لامپ چشمک زن باشیم، باید لامپ تعویض شود. اگر با تعویض لامپ هنوز هم شاهد چشمک زدن لامپ هستید، احتمالا مشکل از بالاست لامپ است. می توانید بالاست را تعویض کنید یا کل لامپ مهتابی را عوض کنید.

تاثیر نوع لامپ بر لامپ چشمک زن

لامپ چشمک زن در اثر استفاده از سوئیچ های دیمر تاریخ مصرف گذشته

دیمرها شایع ترین دلیل چشمک زن بودن لامپ های LED هستند. دیمرهای قدیمی و بعضی دیمرهایی که در حال حاضر استفاده می شوند، برای استفاده از لامپ های رشته ای طراحی شده اند و اغلب لامپ چشمک زن LED نتیجه بکارگیری این دو باهم است. بنابرین اگر از دیمر برای کنترل ال ای دی استفاده می کنید، بهتر است از یک ال ای دی باکیفیت قابل کنترل کردن با دیمر استفاده کنید تا شاهد لامپ چشمک زن نباشید. اگر مشکل به این شکل حل نشد از یک دیمر جدیدتر استفاده کنید، هرچند که همچنان به یک LED قابل کنترل با دیمر نیاز خواهید داشت، اما این LEDها عملکرد بهینه تری دارند.

لامپ چشمک زن در اثر سیم کشی نامناسب

پیچ خوردن سیم های برق و یا محکم نبودن سیم ها ممکن است باعث ضعیف شدن اتصال شود و در نتیجه لامپ ها چشمک بزنند. محکم کردن سیم ها می تواند به راحتی لامپ چشمک زن را درست کند. اگر این اتفاق برای لامپ مهتابی بیفتد، کمی آن را بچرخانید و مطمئن شوید پین آهنی که در انتهای آن وجود دارد، اتصال کامل دارد. در لامپ های قدیمی تر، ممکن است دلیل اتفاق افتادن لامپ چشمک زن این باشد که سوکت لامپ فرسوده شده باشد، در این حالت مجبور به تعویض سوکت یا کل اتصالات خواهید بود. 

لامپ چشمک زن در اثر سیم کشی نامناسب

خرابی دوشاخه یا کلید لامپ

اگر کلید برق خراب باشد ممکن است باعث چشمک زدن لامپ شود. با تکان دادن کلید ممکن است این مشکل حل شود. اگر با تکان دادن کلید نور کم و زیاد می شود، کلید شما کم کیفیت است. اگر دوشاخه خراب شده باشد، تعویض آن کار ساده ای است ولی اگر مشکل از سیم های برق باشد شاید نیاز به کمی مهارت فنی داشته باشید. دوشاخه ها نیز می توانند دلیل لامپ چشمک زن باشند. حتما از لق نبودن سیم متصل به دوشاخه اطمینان حاصل کنید. در صورت نیاز می توانید از یک دوشاخه جدید نیز استفاده کنید.

چشمک زدن در اثر کافی نبودن جریان

اگر یک دستگاه جریان زیادی بکشد ممکن است باعث کم نور شدن لامپ ها شود ولی دلیل لامپ چشمک زن نمی تواند باشد. اگر لامپ ها با استارت زدن لوازم خاصی (مثلا فریزر) کم نور می شوند، یا در هنگام کار کردن وسایلی مثل اتو کم نور می شوند به این معنی است که مدار الکتریکی اورلود شده است و جریان کافی برای تقسیم بین تجهیزات مختلف ندارد. مشکل اصلی این است که این که این دستگاه های پرمصرف نباید بر مدار مشترک با سایر وسایل باشند.

لوازمی که به جریان زیادی برای کار کردن نیاز دارند، باید در مدار جداگانه ای کار کنند. اما در خانه های قدیمی تر گاهی وسایلی مثل فریزر یا ماشین ظرفشویی و ... بر روی فیوز مشترک با سایر وسایل قرار می گیرند و به طور مثال پریزهای آشپزخانه جداسازی نشده اند. و در این حالت ممکن است در هنگام استارت زدن هرکدام از این وسایل، لامپ ها کم نور شوند.

اگر تجهیزات روشناییتان برای بکارگیری لامپ های رشته ای پرمصرف طراحی شده اند، می توانید مشکل را با جایگزین کردن لامپ های LED که نور مشابهی دارند اما توان کمتری مصرف می کنند حل کنید. یا می توانید دوشاخه لامپ را به پریز دیگری متصل کنید که به فیوزی متصل است که وسایل پرمصرف از آن استفاده نمی کنند. اما مشکل ناکافی بودن جریان برای بار مورد نیاز همچنان باقی است.  مشکل لامپ چشمک زن معمولا جدی نیست و با راه حل های ساده میتوان از آن جلوگیری کرد. اما گاهی آن ها مشکلات جدی در سیستم برق کشی شما را آشکار می کنند. افت های لحظه ای یا ثابت در روشنایی می تواند نشانه اورلود یا خرابی در سیم کشی جایی در مدار باشد. که هر کدام از این دو حالت مشکلات  ایمنی جدی محسوب می شود و بهتر است با یک برقکار مشورت کنید.

منبع

www.thespruce.com

مقالات مرتبط