لامپ های ال ای دی و رشته ای

استفاده از لامپ های ال ای دی و رشته ای به مرور زمان و پیشرفت تکنولوژی، تغییر کرده، به طوری که استفاده از لامپ های رشته ای جای خود را به لامپ های ال ای دی داده است. قیمت لامپ ال ای دی هرچند گران تر است اما به دلایلی مانند صرفه جویی در انرژی و هزینه، امنیت بالا و عدم مشکلات محیطی جایگزین خوبی برای لامپ های معمولی هستند. لامپ های ال ای دی و رشته ای از جمله لامپ های پر کاربرد هستند که باتوجه به ویژگی ها و تفاوت هاشون تغییر زیادی از گذشته تا اکنون در استفاده از آن ها بوده است. به همین منظور ابتدا به تعاریف آن ها و سپس به مقایسه ای بین کاربردهای ان ها می پردازیم.

لامپ های ال ای دی و رشته ای

بررسی لامپ های ال ای دی و رشته ای

انتشار نور در لامپ رشته ای بر اثر گرم شدن رشته تنگستن موجود در داخل محفظه ای شیشه ای است. آنها در طیف بسیار گسترده ای از اندازه ها، وات و ولتاژ ساخته می شوند. لامپ های رشته ای معمولا در لامپ های رومیزی، روشنایی راهرو، کمد ها، نورپردازی ها و لوسترها استفاده می شوند. یک لامپ الکتریکی است که در وسایل روشنایی استفاده می شود و با استفاده از دیود ساطع کننده نور (LED) نور تولید می کند .دستگاه نیمه هادی در هنگام شارژ شدن با جریان الکتریکی، نور مادون قرمز یا مرئی ساطع می کند. ال ای دی ها با طیف مرئی در بسیاری از دستگاه های الکترونیکی به عنوان لامپ های نشانگر، در خودروها به عنوان چراغ های شیشه عقب و ترمز، و بر روی بیلبوردها و علائم به عنوان نمایشگرهای الفبایی عددی یا حتی پوسترهای تمام رنگی استفاده می شوند. ال ای دی های مادون قرمز در دوربین های زوم خودکار و کنترل از راه دور تلویزیون و همچنین به عنوان منبع نور در سیستم های مخابراتی فیبر نوری استفاده می شوند.

بررسی لامپ های ال ای دی و رشته ای

طول عمر

عمر عملیاتی ال ای دی حداقل 25000 ساعت است که به معنای حدود 22 سال استفاده معمولی مسکونی است. این 25 برابر طولانی تر از لامپ های رشته ای یا هالوژن است. 2.  بهره وری انرژی : لامپ های رشته ای مصرف کننده انرژی بسیار ناکارآمدی هستند. آنها کمتر از 20/1 انرژی مصرفی خود را به نور مرئی تبدیل می کنند. اکثریت قریب به اتفاق (تقریبا 90٪) به عنوان گرما از دست می رود.

 عملکرد زیست محیطی

لامپ‌های ال ای دی استاندارد می‌توانند تا 80 درصد انرژی کمتری نسبت به لامپ‌های معمولی داشته باشند و انرژی بسیار کمتری نسبت به سایر سبک‌های روشنایی هدر دهند. این بدان معناست که ال ای دی ها به انرژی کمتری نسبت به نورهای معمولی نیاز دارند، بنابراین بدیهی است که هر چه انرژی کمتری نیاز داشته باشند، تأثیر مثبت بیشتری بر محیط زیست خواهند داشت. البته لامپ های ال ای دی و رشته ای فاقد عناصر سمی هستند و به محافظت از محیط زیست در برابر زباله های سمی بیشتر کمک می کند.

قابلیت کار در شرایط سرد

لامپ های رشته ای در زمان استفاده از آنها در هوای سرد کاربردی نبودند زیرا برای آن شرایط آب و هوایی ساخته نشده بودند. آنها به سرعت می سوزند زیرا یک لامپ ساطع کننده گرما هستند و سرما و گرمای شدید باعث ترکیدن آنها می شود. ال ای دی در دماهای سرد بهترین عملکرد را دارد، زیرا ال ای دی ها به جای یک منبع قابل احتراق، به یک درایور الکترونیکی متکی هستند و خروجی لومن تحت تأثیر دماهای سرد قرار نمی گیرد.

انتشار گرما یا  UV 

 لامپ های رشته ای حاوی یک رشته تنگستن هستند که دمای آن به هنگام روشن شدند به 4500 درجه فارنهایت می رسد و گرمای بسیار زیادی رو تولید می کند.  همچنین، لامپ های رشته ای اشعه ماوراء بنفش با دوز پایین ساطع می کنند. ال ای دی ها تقریبا هیچ گرمایی ساطع نمی کنند و بیشتر نوری که ساطع می کنند در طیف مرئی است.

 انعطاف طراحی

از آنجایی که ال ای دی ها بسیار کوچک هستند، آنها را می توان به صورت دسته ای برای یک لامپ سنتی ترکیب کرد، به صورت مجزا به عنوان یک نور دستگاه کوچک استفاده کرد و یا اینکه به صورت خطی کنار هم قرار داد و طرح های مختلفی را ایجاد. تقریبا هر طرحی که فکرش را بکنید با ال ای دی ها قابل انجام است. در حالی که این ویژگی برای لامپ های رشته ای امکان پذیر نیست.

هزینه

لامپ های رشته ای ارزان تر از ال ای دی هستند. اما ال ای دی ها با گذشت زمان محبوب تر می شود. با این حال، ال ای دی ها به دلیل طول عمر طولانی، بهره وری انرژی و هزینه های نگهداری پایین مورد توجه قرار گرفته است.

 شکنندگی و آسیب پذیری

لامپ های ال ای دی به دلیل عدم استفاده از شیشه‌ای شکننده بر خلاف لامپ های دیگر مانند لامپ رشته ای در برابر ضربه و لرزش مقاوم‌تر هستند. با مقایسه لامپ های ال ای دی و رشته ای می توان به این نتیجه رسید که لامپ های ال ای دی کاربرد و مزایایی بیشتری دارند هم برا تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان.

منبع

www.any-lamp.com

 

مقالات مرتبط