لامپ خیاری چیست؟ ( کاربرد + بهترین برندها )

لامپ خیاری چیست؟ در پاسخ به این سوال که لامپ خیاری چیست؟ باید گفت که این لامپ ساختمانی شبیه به لامپ های مدل بخار جیوه دارد با این تفاوت که در آن افزون بر جیوه از مقداری نمک های هالوژنی یا همان متال هالید نیز جهت تولید نور سفید استفاده می شود. این لامپ دارای دو محفظه شیشه ای درون هم است. در بخش داخلی یا حباب درونی فرایند تبخیر متال هالید انجام می گیرد. حباب بیرونی این لامپ برای جلوگیری از تابش اشعه ماوراء بنفش تولید شده توسط آن قرار داده شده است.

در این مدل از لامپ خیاری فرایند تولید روشنایی توسط مدار الکتریکی شامل سه بخش زیر انجام می گیرد.

  1. ایگنایتور Ignitor در لامپ خیاری چیست؟ این قسمت قادر به تولید ولتاژ بالای مورد نیاز لامپ خیاری می باشد. در این قسمت برای لامپ خیاری تا 100 وات، ولتاژی برابر با 2 کیلو ولت و برای لامپ های بالای 100 وات، ولتاژی تا 5 کیلو ولت ساخته می گردد.
  2. مدار چوک در لامپ خیاری چیست؟ این قسمت از مدار راه انداز لامپ خیاری برای تنظیم و محدود کردن اندازه جریان استفاده می گردد. در واقع این قسمت یک کنترلر برای جریان عبوری برق مورد نیاز لامپ می باشد.
  3. کارکرد خازن در لامپ خیاری چیست؟ خازن منبع ذخیره سازی انرژی الکتریکی در مدار است و به عنوان یک تنظیم کننده ولتاژ عمل می کند.

لامپ خیاری چیست

کاربرد لامپ خیاری چیست؟ 

لزوم استفاده از لامپ هایی که توانایی تولید نور زیاد و با کیفیت را داشته و در همین حال مصرف کمی هم داشته باشند باعث تولید و گسترش استفاده از این لامپ ها شده است. اگر بخواهید بدانید که مزایای استفاده از لامپ خیاری چیست؟ و کجا از آن استفاده می گردد باید گفت که : این لامپ را می توان در هر شرایط آب و هوایی و حرارتی مورد استفاده قرار داد. لامپ های خیاری قادر به ایجاد روشنایی مطلوب برای مکانهای سرپوشیده و روباز هستند. استفاده از آنها در استادیوم های ورزش، سالن های ورزشی، اتوبان ها، بزرگراه ها، مکانهای تجاری و بیمارستان ها بسیار رایج است. در واقع برآیند نور تولیدی از آنها در برابر میزان برق مصرف شده توسط آن بسیار مطلوب و به صرفه است. 

مزایایی استفاده از لامپ خیاری چیست؟

کیفیت نور تولید شده در لامپ خیاری بسیار بهتر از نور تولید شده در لامپ های ال ای دی است. به عنوان مثال یک لامپ 100 واتی از گروه لامپ خیاری می تواند 10000 لومن نور تولید نماید.

لامپ خیاری یا متال هالید توان تولید نورهای بسیار پرقدرت تری را دارند.

لامپ خیاری دارای بهترین شاخص رنگ نور در محدوده رنگ سفید خالص است.

انواع لامپ خیاری کدامند؟

 در بررسی اینکه انواع مختلف ساختمانی لامپ خیاری چیست؟ می توان به سه نمونه زیر از این لامپ ها اشاره کرد.

لامپ مدل حبابی استوانه ای از گروه شبیه به لامپ های جیوه ای: در این مدل از لامپ خیاری جنس حباب داخلی از کوارتز بوده و حباب خارجی آن به صورت بیضی یا استوانه ای ساخته می شود. در ساختار آن دو الکترود اصلی و یک الکترود فرعی قرار دارد. ولتاژ استارت در این مدل از لامپ ها بیشتر از مدل جیوه ای هم شکل آن است. زمان استارت اول و همچنین دوباره روشن شدن در این مدل از لامپ ها برابر 15 دقیقه است.

ساختمان مدل خطی لامپ خیاری چیست؟

این مدل لامپ خیاری را MBIL نیز می نامند. در ساختار این مدل فقط یک حباب وجود دارد و لذا نگاه کردن مستقیم به آن به سبب وجود اشعه ماورا بنفش برای چشم زیان آور است. در این مدل الکترود کمکی دیگر وجود ندارد. این مدل برای روشن شدن نیاز به بیش از 240 ولت برق دارد که توسط مدار ترانسفورماتور آن تولید می گردد. این مدل از لامپ خیاری در توان های 750، 1200، 1600 و 2000 وات تا حداکثر مقدار 10 کیلو وات تولید می شوند. شکل ظاهری آنها به صورت استوانه ای بلند می باشد. ضریب نوردهی این مدل حدود 85 لومن بر وات است و زمان استارت تا حداکثر نوردهی در آنها حدود 2 تا 3 دقیقه به طول خواهد کشید.

مدل CSI در لامپ خیاری چیست؟

این مدل از لامپ به شکل حبابی و با اندازه کوچک ساخته می گردد. الکترودهای آن از جنس تنگستن بوده و با فاصله ای حدود 9 تا 14 میلیمتر از یکدیگر قرار دارند. این لامپ ها در ساختار خود برای تولید نور علاوه بر عنصر جیوه از یدورهای سدیم، گالیوم و تالیوم استفاده می کنند. توان این مدل از لامپ های خیاری در محدوده 400 تا 1000 وات می باشد. ضریب بهره وری در این مدل برابر با 90 لومن بر وات است و زمان استارت در آنها حدود 2 تا 3 دقیقه می باشد.

بهترین برند های لامپ خیاری در ایران کدامند؟

به سبب گسترش روز افزون نیاز به لامپ های با توان تولید نور با کیفیت و با توان نوردهی بالا ساخت و طراحی این مدل از لامپ ها توسط بهترین سازندگان لامپ صورت می گیرد.که عبارتند از:

  • شرکت لامپ نور به عنوان یک تولید کننده بزرگ  لامپ خیاری و با همکاری شرکت آلمانی اسرام محصولات گروه لامپ های متال هالید یا لامپ خیاری را در ایران با مارک اسرام تولید می نماید. این شرکت انواع مختلف لامپ از جمله لامپ رشته ای ، هالوژن ها، لامپ های ال ای دی و لامپ های کم مصرف فلورسنت را نیز تولید می کند.
  • شرکت لامپ قم نیز با پشتوانه سالها تجربه به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان لامپ در ایران شناخته می گردد. این شرکت توان تولید انواع لامپ های بخار جیوه و لامپ خیاری را با بهترین کیفیت و قابل رقابت در بازار های جهانی دارد.
  • بزرگترین و اولین شرکت سازنده لامپ های HID در ایران شرکت لامپ سازی نورافشان بوده است. این شرکت با استفاده از تکنولوژی روز دنیا لامپ های بخار جیوه و خیاری را در بهترین کیفیت به بازار فروش عرضه می کند.

 

 

پرسش های متداول

بجز راه انداز های شروع کننده عمل استارت و راه اندازی لامپ لازم است که سیم کشی اتصال پیدا کرده به لامپ هم قوی باشد. زیرا میزان جریانی که در استارت اولیه کشیده می شود و همچنین در طول کارکرد لامپ زیاد است.
خیر اگر این لامپ بدون مدار راه انداز به برق وصل شود سریعا" خواهد سوخت.
اگر میزان نوردهی و توان خروجی را در نظر بگیرید لامپ خیاری برای استفاده در مکان های بزرگ و وسیع مناسب تر است.
فاصله زمانی آغاز به کار و تاخیر دوباره روشن شدن پس از خاموشی در این لامپ ها زیاد است. در صورتی که میدانیم در مدل ال ای دی تاخیری در کار نیست و روشن شدن بلافاصله انجام می شود. در ضمن به علت استفاده از جیوه این لامپ ها دوستدار محیط زیست نیستند و دفع و بازیافت آنها باید دقیق صورت گیرد.

مقالات مرتبط