لامپ آکواریوم

یکی از عواملی که معمولاً در نگهداری آبزیان و ماهی ها نادیده گرفته می شود، نوع و کیفیت لامپ آکواریوم و نورپردازی آن است. لامپ آکواریوم و نورپردازی آن ضمن اینکه به جذابیت و ظاهر آن می افزاید، در شرایط رشد و سلامت آبزیان و ماهی ها و گیاهان آکواریومی نیز بسیار تاثیر دارد. همیشه این واقعیت را در نظر بگیرید که ماهی شما برای زندگی در شرایط خاص در طبیعت تکامل یافته است. برای مراقبت صحیح از آنها ، باید شرایط طبیعی زندگی تا حد ممکن برای آنها فراهم شود. از آنجا که بیشتر ماهی های گرمسیری و گیاهان آب شیرین در جوی ها و دیگر اجسام کوچک آب وجود دارند ، آنها به تابش و گرمای خورشید عادت کرده اند و شما با انتخاب لامپ آکواریوم مناسب و یکی از انواع آن مثل، لامپ متال هالید ، فلورسنت و ال ای دی ، می توانید تا حد زیادی همان شرایط را برای آنها فراهم کنید.

فواید روشنایی لامپ آکواریوم

انتخاب و استفاده از یک سیستم روشنایی حساب شده و لامپ آکواریوم با دمای رنگ نور بین 6700 تا 10،000 کلوین برای اکثر آکواریوم های خانگی گزینه ای ایده آل است. دمای رنگ نور خورشید برابر با 6700 کلوین است، بنابراین هرچیزی که بین این دو دمای رنگ نور باشد، به خوبی کار خواهد کرد. برای آکواریوم هایی که در آن بیشتر از گیاهان استفاده شده است، دمای رنگ نوری معادل 10،000 کلوین مناسب تر خواهد بود، گیاهان مختلف نیاز به روشنایی متنوعی با دمای رنگ نورهای متفاوت برای فتوسنتز مناسب دارند ، بنابراین دانستن نیاز گیاهان به روشنایی و نوع لامپ آکواریوم می تواند به شما در تصمیم گیری صحیح در انتخاب نوع سیستم روشنایی و شدت و رنگ نور آن کمک کند.

لامپ آکواریوم مناسب رنگ ماهی

فواید روشنایی لامپ آکواریوم

سه دلیل اصلی برای ضروری بودن نور موثر و لامپ آکواریوم برای سلامت آبزیان و گیاهان شما وجود دارد. اولین و احتمالاً مهمترین آن برای سلامتی گیاهان داخل آکواریوم است و در نظر گرفتن فتوسنتز گیاهان بسیار حائز اهمیت است. گیاهان در طول روز به 8 ساعت روشنایی نیاز دارند تا بتوانند فتوسنتز و رشد کاملی داشته باشند. به همین دلیل شما روزی 8 ساعت گیاهان را باید در معرض نور لامپ آکواریوم قرار دهید تا شاهد رشد کامل آنها باشید. کمتر یا بیشتر شدن میزان روشنایی و شدت لامپ آکواریوم برای آنها می تواند مضر باشد و با بهم خوردن اکوسیستم رویرو شویم. رعایت این بازه زمانی و استفاده از روشنایی لامپ آکواریوم در زمان مشخص می تواند برای عملکرد بهتر آکواریوم شما فوق العاده باشد. بنابراین همیشه این بازه زمانی را در نظر داشته باشید.

انواع لامپ آکواریوم

لامپ آکواریوم مناسب رنگ ماهی

فقط گیاهان نیستند که به نور خورشید نیاز دارند. ماهی ها همچنین برای رسیدن به اوج سلامتی و هماهنگی با یک چرخه طبیعی به نور مناسب نیاز دارند. نور و لامپ آکواریوم مناسب همچنین به تیره شدن رنگدانه ماهی شما کمک می کند و به آنها این امکان را می دهد تا به پتانسیل رنگی کامل خود برسند. این امر ما را به نکته بعدی می رساند ، که عبارت است از زیبایی مخزن آکواریوم شما، با استفاده از لامپ آکواریوم و نور مناسب، که آکواریومی با ظاهری زیبا را برای شما شکل می دهد. چراغ ها به شما کمک می کنند بتوانید ببینید در این دنیای زیر آب که در خانه خود دارید چه می گذرد. لامپ آکواریوم به شما این امکان را می دهد، رنگهای کامل ماهیان ، رفتار آنها و نحوه تعامل آنها با یکدیگر ، رنگ گیاهان و تمیزی و کیفیت آب آکواریوم خود را به خوبی مشاهده کنید. به زبان ساده تر، نور و روشنایی مناسب آکواریوم شما را زنده می کند.

لامپ متال هالید و تی 5 مناسب آکواریوم

انواع لامپ آکواریوم

سه نوع اصلی لامپ آکواریوم در بازار وجود دارد، لامپ ال ای دی از متداول ترین آنهاست ، همچنین لامپ های متال هالید و فلورسنت تی 5 است. از میان این سه دسته لامپ آکواریوم ، ال ای دی مهمترین و پرکاربردترین است. چراغ های  ال ای دی نسبت به میزان نوری که تولید می کنند و طول عمری که دارند، ارزان تر و به صرفه تر هستند. آنها همچنین هیچ گرمایی تولید نمی کنند ، که غالباً یک مشکل بزرگ در لامپهای رشته ای است. گرمای زیاد ناشی از سیستم های روشنایی و لامپ آکواریوم می تواند دمای آب را که به طور بالقوه برای ماهی شما خطرناک است ، تغییر دهد.

لامپ متال هالید

لامپ متال هالید و تی 5 مناسب آکواریوم

همچنین لامپ آکواریوم متال هالید به راحتی راه اندازی نمی شود ، اما می تواند جلوه ای براق به آب دهد ، هرچند که اجرای آنها گران است و می تواند گرمای زیادی تولید کند. اگر مخزن آکواریوم عمیقی دارید و مانند اثر طبیعی به دنبال روشنایی براق کننده ای هستید که مثل اثر متال هالید ها ایجاد شود ، باید هزینه زیادی بپردازید اما با این حال بهترین گزینه برای آکواریوم شما محسوب می شود ، ولی در شرایط دیگر ، قطعاً همچنان ال ای دی ها را به شما توصیه می کنیم. همچنین لامپ آکواریوم فلورسنت تی 5 جدیداً در بازار وجود دارد و از فناوری به مراتب بهتری نسبت به متال هالیدها برخوردار است. لامپ های تی 5  روشنایی مناسبی دارند ، به انرژی کمتری نیاز دارند و می توانند نور سازگار با هر  اندازه آکواریوم را تأمین کنند. با این حال جلوه ای براق و آکواریومی درخشنده نخواهید یافت ، بلکه یک درخشش ثابت و یکنواخت آکواریوم شما را شامل می شود. مشكل  تی 5 این است كه نیاز به تعویض آنها بیشتر است ، یعنی طول عمر کمتری دارند و در کوتاه مدت نیاز به تعویض و جایگزینی لامپ آکواریوم خواهید داشت، معمولاً بسیار گران تر از سیستم روشنایی و لامپ آکواریوم  دیگر هستند.

منبع

www.fishkeepingadvice.com

 

مقالات مرتبط