لامپ uv چیست

لامپ uv چیست ؟ لامپ های یو وی زیردسته لامپ ماواء بنفش یا فرابنفش قرار دارند. این لامپ ها اشعه یو وی خورشید را بازسازی می کنند. چشم انسان قادر به دیدن این اشعه نیست. انواع لامپ uv چیست ؟ اشعه یو وی به سه طیف uva,uvb,uvc تقسیم می شود که هریک ویژگی های منحصر به فردی دارند. ساختار لامپ uv چیست ؟ انواع لامپ یو وی هم به تبعیت از این سه طیف در سه نوع یو وی ای، یو وی بی، یو وی سی تولید می شود. لامپ بلک لایت، لامپ های ضدعفونی همگی از انواع لامپ یو وی هستند. در ادامه به برسی پرسش لامپ uv چیست ؟ و ساختار این لامپ ها و انواع آن ها می پردازیم.

لامپ uv چیست

اشعه لامپ uv چیست ؟

اشعه لامپ uv چیست ؟ اشعه یو وی یک اشعه نامرئی است که برای چشم انسان غیرقابل دیدن است. با این حال اگر ما می توانستیم این اشعه را با چشم ببینیم احتمالا طیف رنگی آن بعد از بنفش قرار می گرفت. به همین دلیل اسم آن را ماوراء بنفش یا فرابنفش می نامیم. اشعه یو وی در واقع همان نوع اشعه الکترومغناطیسی است که برنزه شدن در تابستان و قابلیت درخشش نور بلک لایت در تبلیغات تجاری را برای ما فراهم می کند. نور یو وی از نور معمولی که ما می بینیم متفاوت است. اما تفاوت نور معمولی و نور لامپ uv چیست ؟

اشعه لامپ uv چیست ؟

ساختار لامپ uv چیست ؟

یک شاخصه مهم در مورد اشعه یو وی این است که نوع سی حتی می تواند بر روی DNA باکتری ها تاثیر بگذارد و عمل تکثیر را برای آن ها غیرممکن کند. همچنین این نور می تواند پروتئین هایی که آن ها را زنده نگه می دارد را تخریب کند. بنابراین همه این موارد لامپ یو وی از نوع سی را به یک گزینه عالی برای استرلیزه و تمیز کردن تبدیل کرده است. اما لامپ uv چیست ؟

ساختار لامپ uv چیست ؟

انواع لامپ uv چیست ؟

نور یو وی سه نوع طول موج دارد. UVA,UVB,UVC تنها نوری که موجب از بین بردن باکتری ها و ویروس ها می شود نور یو وی سی است. اشعه uvc ، در میان طیف یو وی، بالاترین فرکانس را دارد. محدوده طول موج یو وی سی بین 200 تا 400 نانومتر است. همانطور که همه ما می دانیم نوع نور یو وی که از طریق خورشید به اتمسفر زمین می رسد از نوع A و B است و نوع C ان از طریق اتمسفر فیلتر می شود. این همان اشعه ای است که بسیار برای موجودات زنده مضر است. اشعه uvc قابلیت از بین بردن سلول های زنده را دارد و برای موجودات زنده خطرناک است

کاربرد لامپ uv چیست ؟

اما کاربرد انواع لامپ uv چیست ؟ لامپ یو وی سی را با نام لامپ ضدعفونی هم می شناسیم. در این لامپ ها از خاصیت مخرب اشعه یو وی سی برای از بین بردن ویروس ها و باکتری ها استفاده شده است. لامپ یو وی ضدعفونی یک لامپ بخصوص است که اشعه ی یو وی سی ساطع می کند. این لامپ قادر است قابلیت تکثیر را از ویروس، پاتوژن و باکتری ها بگیرد. این لامپ یک اشعه مصنوعی برای پاکسازی و استرلیزه کردن محیط و اشیا را دارد. این لامپ ها در سایزها و اندازه های مختلف وجود دارند. اما در پاسخ به پرسش کاربرد انواع لامپ uv چیست باید گفت از این لامپ ها برای کاربردهایی مثل بررسی و تفتیش آثار هنری، شناسایی پول های تقلبی و خلاصی از جرم ها و باکتری ها استفاده می شود. لامپ یو وی به جای شیشه معمولی از کوارتز ساخته می شود. 

نحوه تولید نور لامپ uv چیست ؟

لامپ یو وی سی دارای یک گاز داخلی همراه جیوه است. هنگامی که لامپ روشن می شود جریان برق منجر به واکنش جیوه می شود و نور یو وی تولید می کند. نور یو وی می تواند پیوندهای مولکولی که  دی ان ای باکتری و ویروس را از بین ببرد و از طریق ایجاد یک پیوند کولانسی پایه های دی ان ای را تخریب کند. این عمل از تکثیر میکروارگانیزم ها و تولید مثل آن ها جلوگیری می کند. هنگامی که میکروارگانیزم ها تلاش می کنند تکثیر شوند از بین می روند. از طریق همین روش با استفاده از لامپ یو وی سی می توان ویروس هایی نظیر کرونا را از بین برد. پروسه یا روند کشتن ویروس با لامپ ضدعفونی شناخته می شود که می تواند جرم ها را از بین ببرد . در واقع این  اشعه می تواند بدون استفاده از مواد شیمیایی سمی، قادر به ضدعفونی است. 

منبع

soeasilydistracted.com

مقالات مرتبط