فواید ضدعفونی با لامپ یو وی سی

اطلاعات زیادی در مورد نحوه‌ی انتشار میکروب‌ها از انسان به انسان، از طریق سطوح و هوا وجود دارد. نور لامپ یو وی سی  یک نوع نور ماوراء بنفش است که اغلب برای ضدعفونی کردن اتاق‌های بیمارستان و واگن‌های مترو که خالی از مردم هستند استفاده می‌شود. در این مطلب چند مورد از فواید ضدعفونی با لامپ یو وی سی را بررسی خواهیم کرد.

فواید ضدعفونی با لامپ یو وی سی

فواید ضدعفونی با لامپ یو وی سی چیست ؟

از آنجایی که نور UVC معمولی (با طول موج 254 نانومتر) در صورت قرار گرفتن مستقیم در معرض آن می‌تواند برای انسان خطرناک باشد، محققان در حال بررسی نور UVC دور (طول موج 222 نانومتر) هستند که نمی‌تواند به لایه‌ی اشکی چشم و یا لایه‌ی بیرونی پوست انسان نفوذ کند. نور UVC دور قادر است ۹۹.۹ درصد از ویروس‌های کرونای فصلی موجود در قطرات هوا را از بین ببرد. امکانات این فناوری جدید بسیار گسترده است و به ساختمان‌هایی مانند بیمارستان‌ها و رستوران‌ها اجازه می‌دهد تا ویروس‌های کرونا را بدون ایجاد خطری برای انسان از بین ببرند.

از فواید ضدعفونی با لامپ یو وی سی دور می‌توانند در حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس‌های شهری و واگن‌های مترو نیز استفاده کرد. اگرچه استفاده از فواید ضدعفونی با لامپ یو وی سی دور ممکن است مدتی طول بکشد تا در مقیاس وسیع اجرا شود، اما هنوز مزایای زیادی برای انواع نور UVC وجود دارد. مطالعات نشان داده است که UVC در 254 نانومتر در برابر همه‌ی پاتوژن‌های غذایی، میکروبیوت‌های طبیعی، کپک‌ها و مخمرها موثر است. از آنجایی که میکروارگانیسم‌ها دارای اندازه‌ها و شکل‌های مختلفی هستند که بر جذب UV آن‌ها تاثیر می‌گذارد، زمان لازم برای کشتن هر گونه متفاوت است.

بررسی فواید ضدعفونی با لامپ یو وی سی

استریلیزاسیون با اشعه‌ی ماوراء بنفش

استریلیزاسیون با اشعه‌ی ماوراء بنفش که به نام ضدعفونی اشعه‌ی ماوراء بنفش یا تابش میکروب‌کش فرابنفش (UVGI) نیز شناخته می‌شود، با شکستن پیوندهای شیمیایی خاص و به هم زدن ساختار DNA، RNA و پروتئین‌ها عمل می‌کند و باعث می‌شود که یک میکروارگانیسم قادر به تکثیر نباشد. هنگامی که یک میکروارگانیسم قادر به تکثیر نباشد، مرده در نظر گرفته می‌شود، زیرا نمی‌تواند در میزبان تکثیر شود و دیگر عفونی نیست. برخی از مهمترین کاربردهای ضدعفونی با لامپ یو وی سی عبارت است از:

۱- بهداشت سطح : یکی از مهمترین فواید ضدعفونی با لامپ یو وی سی این است که میکروب‌های روی سطوح را از بین می‌برد. خواص میکروب‌کشی نور UV به خوبی مستند شده است. این نوع نور در طیف مرئی نیست و می‌توان با از بین بردن مواد ژنتیکی یا DNA و RNA در ویروس‌ها، باکتری‌ها و کپک‌ها، سطوح را ضدعفونی کرد. ۲- بهداشت هوا : لامپ‌های UVC نه تنها میکروب‌های روی سطوح را از بین می‌برند، بلکه نشان داده‌اند که میزان ویروس‌های معلق در هوا را نیز کاهش می‌دهند.

۳- پاکسازی پس از ورود: برخی از محصولات حتی افراد را هنگام ورود به یک ساختمان یا فضا ضد عفونی می‌کنند. این محصول هنوز در انتظار تایید FDA است، اما با انتشار نتایج نشان می‌دهد که این لامپ‌ها هیچ تهدیدی برای بدن انسان ندارند، به نظر می‌رسد این محصولات به زودی وارد بازار شوند.

۴- بهداشت آب: از دیگر فواید ضدعفونی با لامپ یو وی سی می‌توان به ضدعفونی آب اشاره کرد. سال‌هاست که در تجهیزات فضای باز از این روش استفاده می‌شود و به مردم اجازه می‌دهد میکروب‌ها را در آب جمع‌آوری‌شده از نهرها و رودخانه‌های مناطق دورافتاده از بین ببرند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آب را در ظرفی جمع کنید و به مدت کافی در معرض نور UV قرار دهید تا میکروب‌ها از بین بروند.

استریل کردن آب یکی از مهمترین فواید ضدعفونی با لامپ یو وی سی در نظر گرفته می‌شود. اشعه‌ی ماوراء بنفش همچنین می‌تواند برای از بین بردن پاتوژن‌های مضر موجود در آبی که در خانه خود استفاده می‌کنید، استفاده شود و 99.99 درصد میکروارگانیسم‌ها را بدون افزودن مواد شیمیایی یا تغییر طعم یا بوی آب از بین ببرد. این سیستم‌های تصفیه آب UV را می‌توان در نقطه‌ی ورود به یک محل سکونت یا اجتماع مورد استفاده قرار داد و هر گونه باکتری یا ویروسی را که ممکن است راه خود را به منبع آب پیدا کرده باشد از بین ببرد. در عصر ویروس کرونا، اشعه‌ی ماوراء بنفش همچنان راهی ایمن و مؤثر برای محافظت از خود در برابر عوامل بیماری‌زا در آب خواهد بود.

منبع

www.shineretrofits.com

مقالات مرتبط