فلورسنت و مهتابی

شاید متوجه این موضوع نشده باشید، اما روزانه با روشنایی فلورسنت و مهتابی در فضاهای مختلفی مانند ساختمان های اداری، فروشگاه ها، مترو و فضاهای دیگر برخورد خواهید داشت. لامپ فلورسنت و انواع آن معمولاً از دسته روشنایی های محبوب فضاهای بزرگ و وسیع هستند و با این حساب میتوانیم لامپ های فلورسنت و مهتابی را از جمله روشنایی های پرکاربرد و محبوب بحاب بیاوریم.

فلورسنت و مهتابی

با اینکه در سال های اخیر شاهد پیشرفت چشمگیر تکنولوژی و خصوصاً صنعت روشنایی هستیم و با وجود کاربری و کیفیت و تنوع ال ای دی ها، همچنان دلایلی برای استفاده گسترده از لامپ های فلورسنت و مهتابی وجود دارد، که همین امر باعث شده در حال حاضر همچنان ، شاهد کاربری و استفاده از فلورسنت و مهتابی ها باشیم. یکی از دلایلی که فلورسنت و مهتابی ها همچنان طرفدارهای خاص خود را دارند، مرقون به صرفه و ارزان بودن قیمت و تجهیزات آن ها است. عمر طولانی فلورسنت و مهتابی یکی دیگر از دلایل کارآمد بودن آنها است، البته نه به اندازه ال ای دی ها، همچنین استفاده گسترده از فلورسنت و مهتابی دلیل دیگر پرطرفدار بودن آنها در بین صنایع مختلف است، هتل ها، ساختمان های اداری و تجاری، فروشگاه های مواد غذایی، مراکز بهداشتی، انبارها، گاراژها و پارکینگ ها از طرفداران همیشگی فلورسنت و ال ای دی ها هستند.

 

اندازه های فلورسنت و مهتابی

اندازه های فلورسنت و مهتابی

بطور معمول فلورسنت و مهتابی در سه سایز تولید میشود، تی5، تی8 و تی12. فلورسنت و مهتابی تی12 لوله های شیشه ای با قطر 1.5اینچ هستند که به عنوان قدیمی ترین فلورسنت و مهتابی شناخته می شوند، که تولید آنها بسیار محدود شده، از فلورسنت و مهتابی تی12 معمولا در تابلوها، راهروها، مجتمع های آپارتمانی و پارکینگ ها استفاده می شده، در حال حاضر مهتابی های تی8 و تی5 جای فلورسنت و مهتابی های تی12 قدیمی را به خوبی و با کارایی بیشتر پر کرده اند. فلورسنت و مهتابی تی8 با لوله شیشه ای به قطر 1اینچ تولید می شود و بیشترین عرضه در سیستم فلورسنت و مهتابی ها را به خود اختصاص می دهد، بیشترین استفاده این مدل از لامپ ها در بیمارستان ها، فضاهای اداری و تجاری، مدارس و انبارها استفاده می شود. تی8 ها انرژی کمتری مصرف میکنند و با این وجود نور بسیار بالایی دارند، بخاطر داشتن طول عمر بالا و نور زیاد از آنها در تابلوهای تبلیغاتی هم استفاده می شود. مهتابی و فلورسنت تی5 لوله شیشه ای با قطر 5.8اینچ هستند، تولید این لامپ بزرگترین تحول در خانواده فلورسنت ها محسوب می شود. درسته آنها از دیگر فلورسنت و مهتابی ها باریکتر هستند اما با در نظر گرفتن انرژی کمتری که استفاده می کنند و روشنایی بیشتری که دارند همیشه گزینه اول مصرف کنندگان روشنایی فلورسنت و مهتابی هستند، همچنین این تی5 ها بطور معمول تا 90،000ساعت طول عمر خواهند داشت. به دلیل حجم کوچک و فضلای کمی که اشغال می کنند از آنها در فضاهایی که روشنایی ندارند، قفسه ها، پیشخوان و فضاهای کوچک ویترین استفاده می شود.

انواع دیگر فلورسنت و مهتابی

انواع دیگر فلورسنت و مهتابی

لامپهای فلورسنت خم شده در چند گزینه مختلف وجود دارد. متداول ترین چیزی که می بینیم خم شدن فلورسنت T8 با فاصله پایه شش اینچ است. همانطور که انتظار میرود ، لوله فلورسنت به شکل U خم شده است. به همین دلیل ، می توان آنها را فلورسنت و مهتابی U-bent نیز نامید. این لامپ تقریباً همیشه در صندوق عقب ، اغلب در بیمارستان یا فضای مطب استفاده می شود. گاهی اوقات با لامپهای خمشی فلورسنت با فاصله 1.85 اینچ مواجه خواهید شد. این لامپ، نور کاملاً یکنواخت و کاملی از خود نشان می دهند. بعضی از فضاهای خرده فروشی دوست دارند برای نورپردازی عمومی از قاب های 2تایی بیش از قاب های 4تایی استفاده کنند. سیستم 2لامپ جلوه ای تمیزتری به فضا می بخشد ، در حالی که چراغ های 4لامپ می توانند فضا را مانند یک دفتر تجاری نشان دهند.

لامپ های فلورسنت گرد

لامپ های فلورسنت گرد

این مدل از فلورسنت و مهتابی بسیار نادر است ، اما می تواند در برخی از طراحی روشنایی های تزئینی مورد استفاده قرار گیرد. فلورسنت گرد یک بصورت هاله درخشان روشنایی می دهد. فضاهای رایج دیگری که در آن حلقه های فلورسنت و مهتابی را مشاهده می کنید کاسه های "حباب" استحباب های کاسه ای شکل که به طور معمول در راهروهای هتل یا کلیساها روی سقف قرار دارند، اگر آنها را بردارید ، احتمالاً دو حلقه فلورسنت در داخل پیدا می کنید که به درخشش یکنواختی به سازه و چراغ می بخشد. لوله های دایره ای فلورسنت به طور معمول قطر 1 و 1.8 اینچ دارند. قطر خارجی آنها (که اندازه گیری دایره از یک انتها به سر دیگر است) در چهار گزینه 6 ، 8 ، 12 و 16 اینچ وجود دارد.

منبع

www.insights.regencylighting.com

مقالات مرتبط