طول عمر ال ای دی

با گذشت زمان لامپ های مختلفی وارد بازار شدند، لامپ ال ای دی جدیدترین نسل لامپ ها هستند که با گذر زمان با پیشرفت تکنولوژی کامل تر می شوند. از خصوصیات این لامپ ها می توان طول عمر ال ای دی را نام برد. در این مقاله طول عمر ال ای دی و نحوه محاسبه آن را با هم بررسی می کنیم

ویژگی طول عمر ال ای دی

عمر طولانی و کارامدی بالای ال ای دی ها یا همان دیودهای ساطع کننده نور به عنوان یک جرقه ای برای مشتریانی که منتظر آن بودند، بود. امروزه استفاده از ال ای دی ها با ویژگی طول عمر ال ای دی باعث شده است که دپارتمان انرژی امریکا پیش بینی کند به تدریج  در طی 20 سال آینده همه روشنایی ها به سمت ال ای دی ها سوق پیدا کنند. ادامه این روند باعث می شود 250 بیلیون دلار در هزینه انرژی ذخیره شده و مصرف برق روشنایی نصف می شود که عدد بسیار بزرگی است.

اندازه گیری طول عمر ال ای دی

امروزه تکنولوژی ال ای دی رو به گسترش است و همچنان طول عمر ال ای دی و کارایی بالای آن ها سرامد است. طول عمر ال ای دی حدود 35000 تا 100000 ساعت است. البته اندازه گیری دقیق طول عمر ال ای دی هنوز چالش  برانگیز است. چندین گروه بر روی طول عمر ال ای دی ها برای 5 سال یا بیشتر کار کرده اند و در عین حال موسسه ملی استاندارد و تکنولوژِی (NIST )یک  پروژه بر روی آن انجام شده است. بنابراین چگونه می توانیم طول عمر ال ای دی را اندازه گیری کنیم. برای فهم این روند باید بدانیم طول عمر لامپ های قدیمی چگونه محاسبه می شود؟ 

نحوه اندازه گیری طول عمر ال ای دی

صنایع روشنایی میانگین طول عمر را با ARL بیان می کنند. هنگامی که قرار است میزان طول عمر ال ای دی اندازه گیری شود باید 50 درصد لامپ ها در یک آزمایش بخصوص تا سوختن تحت نظر قرار بگیرند. برای مثال اگر 100 لامپ فلورسنت مورد ازمایش قرار بگیرد و 50 حباب آن بعد از 10000 ساعت بسوزند، مدل ARL آن می شود 10000 ساعت. در عین حال برخی لامپ ها ممکن است قبل و بعد از 10000 ساعت بسوزد. 10000 ساعت نقطه ای است که 50 درصد آن ها می سوزند بنابراین طول عمر این لامپ ها می شود 100000 ساعت.

لامپ های سنتی و قدیمی مثل لامپ های رشته ای و فلورسنت و گازی همگی برای دهه ها است که استفاده می شوند و به دلایل مختلفی نظیر ( سوختن فیلامنت یا مفتول، سوختن کاتد، پوشش الکترود و ...  ممکن است بسوزند. بنابراین حتی وقتی ک لامپ جدید وارد بازار می شود در صنعت دقیقا می توان طول عمر آن را از طریق آمار پذیرفته شده تخمین زد. با این حال این روند برای محاسبه طول عمر ال ای دی کمی مشکل است به این دلیل که آن ها یک نقص مشخصی را نشان نمی دهند و هیچ وقت به سادگی نمی سوزند اما به راحتی نورشان کم می شود. 

طول عمر ال ای دی توسط مصرف لومن اندازه گیری می شود. بدون دانستن یک نقطه ضعف مشخص، مهندسان و تولیدکنندگان تصمیم گرفتند طول عمر ال ای دی را از سوختن کامل به مدت زمان کمتر شدن نورتعریف کنند. این میانگین با حرف L مشخص می شود و به دنبال آن مجموعه ای از اعداد نشان داده می شود. مثل L70. رتبه بندی های دیگری هم وجود دارد. اما این رایج ترین آن ها است که به طور جهانی هم پذیرفته شده است. به عنوان استاندارد و اندازه گیری عمر ال ای دی حتی این اعداد هم با توجه به نحوه و مکان مصرف متفاوت اند. 

مواردی که بر طول عمر ال ای دی موثر است

یکی از مواردی که بر طول عمر ال ای دی اثر گذار است، دمای محل اتصال است. جریان عملکرد، نوع چراغ و جنس و کیفیت موارد استفاده شده است. این تفاوت ها طول عمر ال ای دی ها را حتی چالش برانگیزتر کرده است. چراکه محیط اطراف لامپ می تواند به طور وحشتناکی در طول عمر ال ای دی موثر باشد. به زبان ساده ما نمی توانیم بدون دانستن کاربرد و محل استفاده لامپ ها طول عمر ال ای دی را تعیین کنیم. این مهمترین دلیلی است که موسسه ملی استاندارد و تکنولوژِی NIST روی این موضوع کار می کند. آن ها ال ای دی ها را در سناریوهای مختلفی با هدف کشف روشی مطمئن برای پیش بینی دوام ال آن ها تحت نظارت قرار می دهند. 

چگونه بیشترین بهره را از ال ای دی خود ببریم ؟

اگر عدم اطمینان به طول عمر ال ای دی را کنار بگذاریم، با توجه به شرایط مناسب می دانیم که ال ای دی ها پتانسیل این را دارند که لامپ های معمولی را از دور خارج کنند. برای مثال طول عمر معمولی لامپ های عادی به این صورت است. لامپ رشته ای 750 تا 10000 ساعت. لامپ هالوژن 2000 تا 3000 ساعت. لامپ متال هالید 7500 تا 10000 ساعت. فلورسنت 15000 تا 20000 ساعت. لامپ جیوه 16000 تا 24000 ساعت. بخار سدیم 15000 تا 25000 ساعت. ال ای دی 35000 تا 100000 ساعت بنابراین طول عمر ال ای دی در بدترین شرایط از این لامپ ها بیشتر است. برای بهره بردن از این لامپ ها، باید ال ای دی تهیه کنیم که بالاترین کیفیت چسب را داشته باشد و سینک گرمایی آن گرما را بخوبی خارج کند. با این حال کیفیت ال ای دی ها به کاهش گرما کمک می کند. در این حالت با اینکه هزینه بیشتری می کنید اما طول عمر بیشتری را دریافت می کنید

منبع

www.premierltg.com

مقالات مرتبط