طرز کار پنل ال ای دی

پنل ال ای دی یک صفحه‌ی آکریلیک است که معمولا از رزین PMMA خالص ساخته شده است. PMMA بسیار شفاف بوده و در برابر آب و هوا مقاوم است و به طور متوسط بیش از 30 سال دوام می‌آورد. با توجه به این که امروزه انواع پنل‌ال ای دی در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند، اطلاع از نحوه‌ی عملکرد آن‌ها ضروری است. در این مطلب، طرز کار پنل ال ای دی را بررسی خواهیم کرد.

طرز کار پنل led

طرز کار پنل led چگونه است ؟

پیش از آن که طرز کار پنل ال ای دی را بررسی کنیم، بهتر است ابتدا توضیح مختصری در رابطه با آن ارائه دهیم. صفحه‌ی راهنمای نور یا پنل از ورق اکریلیک/PC درجه‌ی بصری و موادی با تکنولوژی و ضریب شکست بسیار بالا و عدم جذب نور، حکاکی لیزری، حکاکی شبکه‌ای V شکل و چاپ صفحه‌ی نمایش UV در سطح پایین استفاده می‌کند. ورق اکریلیک درجه‌ی بصری برای جذب نور ساطع شده از لامپ استفاده می‌شود. هنگامی که نور به هر نقطه‌ی پنل برخورد می‌کند، نور منعکس شده به تمام زوایا پخش می‌شود، سپس شرایط بازتاب را از بین می‌برد و از جلوی صفحه‌ی پنل خارج می‌شود. پنل می‌تواند نور را به طور مساوی در انواع نقاط متراکم و متفاوت منتشر کند. هدف از ورق بازتابنده این است که نور در سطح زیرین را به صفحه‌ی پنل بازتاب دهد تا کارایی استفاده از نور را بهبود بخشد.

طرز کار پنل led و نحوه کار

نحوه‌ی عملکرد و طرز کار پنل led

اصل طراحی پنل ال ای دی برگرفته از صفحه‌ی LCD لپ‌تاپ و محصولی با تکنولوژی بالا است که یک منبع نور خطی را به منبع نوری سطحی تبدیل می‌کند. این محصول از اصل تجزیه و تحلیل طیف همراه با فناوری چاپ دیجیتال UV استفاده می‌کند و در دمای ثابت، رطوبت و شرایط محیطی عاری از گرد و غبار تولید می‌شود. دارای ویژگی‌های متمایز فوق‌العاده ظریف، روشن و یکنواخت بوده و قابلیت‌هایی از جمله صرفه‌جویی در انرژی، حفاظت از محیط زیست، دوام بسیار بالا و نصب و نگهداری ساده و سریع است.

نقاط انعکاس منابع نوری نزدیک به دو طرف صفحه‌ی پنل ال ای دی، کوچک و گرد هستند و از هم فاصله دارند، در حالی که نقاط بازتاب در قسمت وسط صفحه به هم نزدیک و به شکل بیضی هستند. طرز کار پنل ال ای دی به این صورت است که وقتی نور از دو طرف منبع وارد پنل می‌شود و به نقطهی انعکاس برخورد می‌کند، به طور گسترده به سطح صفحه منعکس می‌شود و قسمت دیگر نور مستقیما به پنل نفوذ می‌کند تا به آن برسد. هرچه پنل ای ای دی به منبع نور نزدیکتر باشد، نور مستقیم قوی‌تر و نور جلوتر ضعیف‌تر است. از سوی دیگر، نقاط انعکاس نزدیک به منبع نور کوچک و دور هستند و نور کمتری منعکس می‌کنند. برعکس، نقاط ضخیم و محکم منبع نور دور، نور بیشتری را منعکس می‌کند. پس از ادغام پیچیدهی این چراغ‌ها، طرز کار پنل ال ای دی مشخص می‌شود.

طبقه‌بندی پنل ال ای دی

پس از اطلاع از طرز کار پنل LED و عملکرد آن، اطلاع از طبقه‌بندی این صفحات لازم به نظر می‌رسد. پنل‌های ال ای دی را می‌توان با توجه به مولفه‌های مختلف طبقه‌بندی کرد: صفحه‌ی تخت: پنل وقتی از نقطه‌ی برخورد نور مشاهده می‌شود، مستطیل شکل است. صفحه به شکل سه گوش: این نوع پنل که به عنوان صفحه‌ی شیب‌دار نیز شناخته می‌شود، از یک طرف ضخیم و از طرف دیگر نازک و به شکل یک مثلث دیده می‌شود. ۲- خروجی : پنل‌‌های ال ای دی بر اساس نوع خروجی به دو دسته‌ی چاپی و غیر چاپی طبقه‌بندی می‌شوند. ۳- نور : نور حاصل از پنل‌های LED را می‌توان به دو دسته‌ی نور جانبی و مستقیم تقسیم کرد. ۴- پرس : قالب‌گیری تزریقی و برش و شکل‌دهی دو نوع اصلی طبقه‌بندی پنل‌های ال ای دی بر اساس نوع پرس هستند.

ویژگی‌های پنل ال ای دی

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در طرز کار پنل ال ای دی، ویژگی‌های مربوط به آن است. از جمله ویژگی‌های بارز این پنل‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:  امکان برش ساده‌ی آن‌ها به اندازه‌ی مورد نیاز، امکان چسباندن آن‌ها ، فرآیند تولید بسیار ساده،  نرخ تبدیل نور بالا (بیش از 30٪ بیشتر از نمونه‌های سنتی)، نور یکنواخت، عمر طولانی،  ایمنی بالا و سازگار با محیط زیست، بازده نور بسیار زیاد،  مصرف برق بسیار کم،قابل ارائه در اشکالی مانند دایره، بیضی، مثلث و غیره

منبع

tachyonlight.com

 

مقالات مرتبط