شدت نور چیست

چشم به طیف بسیار وسیعی از شدت نور حساس است اما در سطوح پایین توانایی تشخیص جزئیات را از دست می‌دهد. امروزه لامپ های مختلفی نظیر لامپ ال ای دی تولید می شوند. کار در نور ضعیف باعث خستگی و اشتباه می‌شود. حوادث، زمانی که سطح نور کم باشد، بیشتر اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، شدت نور خوب تعیین می‌کند که مردم چقدر می‌توانند یک نمایش را مشاهده کنند و عکس‌های باکیفیتی بگیرند. در ادامه بررسی خواهیم کرد که تعریف و نقش شدت نور چیست و چگونه اندازه گیری می شود.

شدت نور چیست

میزان شدت نور چیست؟

شاید شما اطلاعات زیادی در رابطه با انواع روشنایی و نورپردازی داشته باشید اما ندانید شدت نور چیست. شدت نور یک اصطلاح فیزیکی است که به شار نور مرئی دریافتی در واحد سطح اشاره دارد. این واحد که به عنوان روشنایی شناخته می‌شود، Lux یا lx است که برای نشان دادن شدت نور و میزان سطح جسم در حال روشن شدن استفاده می‌شود. در نورسنجی، «درخشندگی» چگالی شدت نور در یک جهت مشخص است، اما اغلب به اشتباه به عنوان روشنایی در نظر گرفته می‌شود. شدت نور تاثیر زیادی بر فتوسنتز موجودات دارد که می‌توان آن را با نورسنج اندازه‌گیری کرد.

اکنون شاید این سوال مطرح شود که واحد شدت نور چیست و چطور می‌توان آن را تشخیص داد؟ واحد شدت نور بنیادی، کاندلا است، اسما نوری که توسط یک شمع ساطع می‌شود، یا به‌طور دقیق‌تر، «منبعی که تشعشع تک رنگی با فرکانس 540×1012 هرتز ساطع می‌کند و شدت تابش آن در آن جهت 1/683 وات در هر استرادیان است.» یک منبع نور، مانند رشته‌ی یک لامپ رشته‌ای، نور را در همه جهات ساطع می‌کند. به طور موثر، در مرکز یک کره از نور تابیده شده قرار می‌گیرد (به همین دلیل است که واحدهای نور به استرادیان اشاره می‌کنند). کل انرژی تمام نور منتشر شده را «شار نوری» یا لومن می نامند. یک کاندلا در هر استرادیان لومن نامیده می‌شود که اندازه‌گیری شدت نور است که مردم بیشتر با آن آشنا هستند. با این حال، آنچه از نظر اندازه‌گیری شدت نور بسیار مهم است، تعداد لومن‌هایی است که روی یک سطح می‌افتند که به صورت لوکس بیان می‌شود. بنابراین یک لوکس یک لومن در هر متر مربع است، این روشنایی به فاصله از منبع مربوط می‌شود. (در ایالات متحده رایج است که شدت نور را بر حسب واحد فوت شمع بیان می کنند. یک فوت-شمع معادل یک لومن در هر فوت مربع است). به طور خلاصه، در حالی که خروجی نور بر حسب لومن بیان می‌شود، شدت نور بر حسب لومن بر متر مربع یا لوکس اندازه‌گیری می‌شود.

میزان شدت نور چیست

نحوه‌ی اندازه‌گیری شدت نور چگونه است؟

دلایل اصلی برای اندازه‌گیری شدت نور چیست؟ دلایل اصلی برای اندازه‌گیری شدت نور، اطمینان از رعایت حداقل استانداردهای روشنایی و تعیین زمان‌های نوردهی مناسب در عکاسی و فیلمبرداری است. چهار موقعیتی که معمولا با آن مواجه می‌شوند در ادامه آورده شده است:

 ارگونومی و ایمنی

حداقل سطوح روشنایی برای بسیاری از محیط‌ها توصیه می‌شود. در برخی سازمان‌ها شدت نور فقط به صورت واکنشی اندازه‌گیری می‌شود (معمولا پس از سقوط یا حوادث دیگر). یک رویکرد محتاطانه‌تر، بررسی روشنایی، مستندسازی سطوح نور در سراسر محل کار است. اگر مناطقی کمتر از حداقل سطوح قابل قبول یافت شوند، می‌توان طرح بهبود را اجرا کرد.

 عکاسی و فیلم‌برداری

شدت نور در قلب عکاسی قرار دارد. نور کم عکاس را مجبور می‌کند زمان نوردهی را افزایش دهد یا دیافراگم لنز را باز کند، و گاهی اوقات هر دو. اما نقش سطوح در شدت نور چیست؟ در حالی که بسیاری از دوربین‌های مدرن دارای نورسنج داخلی هستند، دانستن سطوح نور اطراف سوژه، به‌ویژه برای عکاسی استودیویی یا پرتره، هنوز مفید است. دانستن سطوح نور همچنین به اطمینان از تکرارپذیری یک شات کمک می‌کند، چیزی که در سینماتوگرافی نگران کننده است. با اندازه‌گیری سطوح نور، یک فیلم‌بردار می‌تواند نتایج ثابتی تولید کند و از حفظ تداوم اطمینان حاصل کند.

 پایش آب و هوا

حتما می‌دانید تاثیر آب و هوا در میزان شدت نور چیست. در حالی که بسیاری از نورسنج‌ها برای نور رشته‌ای پیکربندی شده‌اند، اما همچنان برای مقایسه در فضای باز مفید هستند. نگاشت شدت نور در ناحیه‌ای که برای آرایه‌های خورشیدی تعیین شده است می‌تواند به تعیین مکان بهینه برای هر پانل کمک کند. کشاورزان ممکن است از شناسایی مناطقی با شدت نور کمتر در گلخانه سود ببرند.

 صحنه‌ی تئاتر و طراحی داخلی

تفاوت در شدت نور یک راه موثر برای هدایت توجه مخاطب است. یک طراح می‌تواند یک وسیله‌ی خاص یا بازیگری را برای یک صحنه در سایه قرار دهد و برای صحنه بعدی برجسته کند. تعیین سطوح نور همچنین به اطمینان از تکرارپذیری ظاهر و احساس خاص و همچنین تایید وجود نور کافی برای تماشاگران برای دیدن بازیگران و ویژگی‌های صحته کمک می‌کند.

منبع

tachyonlight.com

مقالات مرتبط