سیم کشی برق ( اصول و استاندارد های کابل کشی )

استاندارد و اصول سیم کشی برق بر پایه قوانین مشخصی است که برقکار باید با شناخت کامل از سیم و کابل و طبق آن ها سیم کشی برق ساختمان را انجام دهد. به دلیل حساس و خطرناک بودن برق کشی ساختمان و به وجود آمدن خطرات بزرگ و جبران ناپذیر باید به قوانین و استانداردها به درستی توجه شود. در این مقاله به بررسی استانداردهای لازم برای کابل کشی برق محیط های مختلف می پردازیم. 

سیم کشی برق

انجام سیم کشی ساختمان به صورت توکار و روکار

  • سیم کشی توکار: سیم کشی ساختمان به دو صورت توکار و روکار انجام می شود. سیم کشی به روش توکار برای محیط های مختلف مناسب است و در این روش سیم ها درون دیوارهای گچی قرار می گیرند. سیم کشی توکار به صورت سیم کشی جعبه کلید پریز، جعبه تقسیم و جعبه فیوز انجام می شود. نصب سیم ها به روش توکار در مراحل مختلف ساخت ساختمان انجام می شود. مرحله اول سیم کشی زمانی انجام می شود که ساختمان در حال ساخت است. مرحله دوم بعد از انجام کف کاری، کاشی کاری و سفید کاری انجام شده و مرحله سوم بعد از اتمام نقاشی ساختمان صورت می گیرد. در مواقعی که سیم کشی های توکار دچار آسیب شوند باید دیوار قسمت مورد نظر تخریب شود. 
  • سیم کشی روکار: در این روش سیم کشی بر روی دیوار قرار می گیرد و نمایان است. برای ایجاد امنیت بیشتر در این مدل سیم کشی، سیم ها درون لوله های عایق یا داکت ها قرار می گیرند. به دلیل در دسترس بودن سیم ها در این روش سطح امنیت پایین است و سیم کشی زیبایی کمتری دارد. در روش روکار زمانی که مشکل و نقصی به وجود آید در زمان کوتاهی می توان مشکل را شناسایی و برطرف دارد. 

تجهیزات مورد نیاز در سیم کشی ساختمان

تجهیزاتی که برای سیم کشی استفاده می شوند شامل ابزار مورد نیاز برای برقکار و وسایل مورد نیاز برای سیم کشی نظیر سیم برق است. به دلیل بالا بودن خطرات در برقکاری، تکنسین این کار باید تجهیزات ایمنی کاملی شامل میله نجات، عینک و لباس کار مخصوص و ضد حریق و دستکش عایق داشته باشد. 

لوازم مورد نیاز برای اینکار شامل ابزار مختلفی مانند، داکت برق، انبردست، سیم چین، فازمتر، نوار برق، بست کمربندی، محور اتصال، تستر ولتاژ، ترمینال، آنالیز مدار و کابل یاب می باشد. برای کابل کشی ساختمان از سیم های تک رشته و دو رشته، افشان، نیمه افشان و مفتولی استفاده می شود. برای سیم کشی توکار از سیم های تک رشته و برای سیم کشی روکار از سیم های دو رشته استفاده می شود. 

سیم های افشان از چند رشته سیم مختلف با عایق پی وی سی ساخته می شوند و ظرفیتی معادل 750 ولت را پشتیبانی می کنند. سیم مفتولی خاصیت انعطاف پذیری بالایی دارد و از آن برای سیستم های برق فشار قوی استفاده می شود. سیم های نیمه افشان ویژگی های مشترکی از سیم مفتولی و افشان را دارند با این تفاوت که میزان تابیدگی آنها از سیم افشان کمتر بوده و انعطاف پذیری بالاتری نسبت به آن دارند. 

تجهیزات مورد نیاز در سیم کشی ساختمان

انجام اصولی و استاندارد کابل کشی برای ساختمان 

انجام استاندارد سیم کشی برق ساختمان نیازمند یک نقشه درست و اصولی است. داشتن نقشه برق باعث انتقال ایده درست از کابل کشی به برقکار می شود. بعد از اینکه نقشه برق طراحی شد اجرای اصولی کابل کشی ساختمان آغاز می شود. یکی از موارد مهم در سیم کشی بکارگیری ابزار و تجهیزات با کیفیت و اصل می باشد. بی کیفیت بودن تجهیزات سیم کشی برق خطرات زیان باری مانند آتش سوزی و اتصالی کردن را به بار می آورد.

 اتصالات سیم کشی باید تا حدی که برای جریان برق اختلال ایجاد نکنند محکم شوند. یکی از موارد مهم در سیم کشی ساختمان انتخاب درست تعداد سیم های مورد نیاز و ضخامت آنها می باشد. استفاده از سیم اتصال به زمین برای لوازمی مانند ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، یخچال، پکیج و... از خطراتی که ممکن است به وجود آیند جلوگیری می کند. 

استفاده از کلیدهای مینیاتوری باعث می شود تا خطوط مختلف برق از هم جدا شوند و در این صورت تعداد دقیق خطوط برق مشخص می شود. توجه به سطح مقطع سیم، تحمل فشار برقی در کابل کشی، جایگذاری فیوزها و... از دیگر موارد مهم هستند. ظرفیت استاندارد فیوز برای قسمت های مختلف متفاوت است و لازم است به ظرفیت درست آنها دقت شود. 

فاصله نصب پریزها نسبت به ارتفاع کلیدهای برق و روشنایی باید بین 110 تا 120 سانتی متر باشد و در نصب آنها اصول و استاندارد به درستی رعایت شود.  

استانداردهای دقیق شامل چه مواردی هستند؟ 

اصول و استاندارد سطح مقطع سیم سیستم های مختلف

سطح مقطع سیم سیستم های مختلف

معادل / میلی متر مربع

سطح مقطع سیم سیستم کولر آبی

5.2

سطح مقطع سیم سیستم کولرگازی

4

سطح مقطع سیم سیستم تولید روشنایی

1.5

سطح مقطع سیم پریزها

2.5

سطح مقطع سیم مربوط به جریان برق

4

ظرفیت فیوز برای لوازم مختلف باید مناسب باشد

ظرفیت فیوز برای سیستم های مختلف

معادل

ظرفیت فیوز اصلی ساختمان

20 آمپر

ظرفیت فیوز برای سیستم کولر آبی

20 آمپر

ظرفیت فیوز برای سیستم های روشنایی

10 آمپر

ظرفیت فیوز برای پریزها

16 آمپر

ظرفیت فیوز کنتور

25 آمپر

پرسش های متداول

استفاده از سیم اتصال از بوجود آمدن خطرات زیان باری مانند آتش سوزی و اتصالی کردن جلو گیری می کند.
سیم کشی ها به دو صورت توکار و روکار انجام می شوند.
ظرفیت لازم برای لوازم مختلف متفاوت است زیرا هر کدام از لوازم به ظرفیت مشخصی از قدرت برق نیاز دارند.

مقالات مرتبط