روشنایی مناطق سرد

روشنایی مناطق سرد به روشنایی مناطقی اطلاق می شود که دمای محیط زیر 5 الی 15 درجه سانتی گراد باشد. در مقایسه با تجهیزات برقی معمولی، تجهیزاتی که در انبارهای سردخانه، فرآوری غذاهای یخ زده، کارخانه های یخ سازی، کارخانه های داروسازی، کارگاه های شیمیایی و پیست های اسکی استفاده می شوند دارای درپوش های محافظ مخصوصی هستند. در گذشته برای تامین روشنایی مناطق سرد از لامپ های کم مصرف استفاده می شد که دلیل آن قیمت مناسب  و در دسترس بودن آن ها بود. اما استفاده از لامپ های LED برای ایجاد روشنایی مناطق سرد مزایای زیادی دارد که باعث شده است این لامپ های جایگزین هالوژن ها، لامپ های کم مصرف، لامپ های متال هالید و ... شوند. در ادامه نکات مهم برای انتخاب و استفاده از تجهیزات روشنایی در داخل و بیرون محیط های سرد گفته خواهد شد.

روشنایی مناطق سرد

چرا برای روشنایی مناطق سرد باید ال ای دی ها را جایگزین لامپ های کم مصرف و HID ها کنیم؟

در یک محیط معمولی، راندمان لامپ کم مصرف، 90 لومن بر وات است که به شدت از تغییر دما تاثیر می پذیرد. در دمای زیر 5 درجه، راندمان دمایی این لامپ 30 الی 40 درصد افت می کند. این پدیده در متال هالیدها و HIDها و سایر تجهیزات هم تا حدودی صادق است. به علاوه، تحقیقات نشان داده وقتی لامپ های کم مصرف و متال هالید برای روشنایی مناطق سرد به کار گرفته شوند عمرشان کاهش می یابد. بنابرین می بینیم که عملکرد این تجهیزاتی که روشنایی مناطق سرد را تامین می کنند افت می کند. این مشکلات حل نشدنی به نظر می رسیدند تا اینکه در دهه 90 میلادی از لامپ های ال ای دی برای روشنایی مناطق سرد استفاده شد.

چرا برای روشنایی مناطق سرد باید ال ای دی ها را جایگزین لامپ های کم مصرف و HID ها کنیم؟

  آشنایی با ویژگی های ال ای دی : روشنایی مناطق سرد بیشتر می شود

ال ای دی ها به شدت در برابر سرما مقاومند و برای ایجاد روشنایی مناطق سرد ایده آل هستند. همانطور که در نمودار بالا می بینید، نور خروجی لامپ قرمز ، آبی و سفید با کاهش دما نه تنها کاهش نیافت بلکه بیشتر شد.  برای روشنایی مناطق سرد که دمایی بین 0 تا منفی 20 درجه سانتی گراد دارند (مثل انبار سردخانه ها و کارخانه های تولید یخ) این ال دی ها مناسبند. و مطابق با تحقیقات بکارگیری ال ای دی ها برای روشنایی مناطق سرد، تاثیری بر طول عمر و میزان روشنایی آن ها ندارد.  

 تجهیزات و لامپ های مناطق سرد (مثل سردخانه ها و کارخانه یخ ها) نباید حرارت تولید کنند

برخی مواد مثل یخ، یخ خشک، غذاهای منجمد و ... باید تحت شرایط دمایی مناسب و سرد نگه داری شوند. و حرارت تولید شده توسط تجهیزات روشنایی مناطق سرد باید کم و قابل چشم پوشی باشد. لامپ های رشته ای، متال هالیدها و حتی لامپ های کم مصرف بخشی از انرژیشان را به حرارت تبدیل می کنند که باعث افزایش دما می شوند. بنابرین تا پیش از استفاده لامپ های ال ای دی برای روشنایی محیط های سرد، باید هزینه بیشتری هم بابت ایجاد دمای مناسب هزینه میشد.لامپ های ال ای دی دارای سازکار منحصربفردی هستند که 90 درصد انرژی شان را به نور تبدیل می کنند. بنابرین استفاده از لامپ های ال ای دی برای روشنایی مناطق سرد از دو جنبه باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شوند: یکی توان مصرفی و دیگری عدم تولید گرما.

 تجهیزات روشنایی مناطق سرد (مثل سردخانه ها و کارخانه یخ ها) نباید حرارت تولید کنند

 ارتباط تجهیزات لامپ های مناطق سرد و شاخص نمود رنگ و ارتباطشان با جذب مشتری

نرخ ماندگاری و طرز دید مشتری به کالاهای سوپرمارکتی از شیوه ارائه آن تاثیر می پذیرد. اگر بتوانیم کالا در دید قرار دهیم و به شکلی که به راحتی بتوان آن را پیدا کرد، مشتریان بیشتری را به خود جذب می کند. اما سوال این است که چه چیزی می تواند باعث جذابیت ظاهری محصول شود؟ شاخص نمود رنگ یا CRI جواب این پرسش است.

ال ای دی این مزیت را دارد که حتی اگر برای روشنایی مناطق سرد هم به کار گرفته شود باز هم شاخص نمود رنگ (CRI) را در حد مناسبی نگه می دارد. مشتری ها می توانند با شاخص نمود رنگ بالا، رنگ واقعی محصولات را ببینند. لامپ های ال ای دی بنابر نوع و مدلشان شاخص نمود رنگی بین 80 و 90 دارند.

 انتخاب تجهیزات لامپ مناطق سرد با توجه به طول عمر تجهیزات

اگر قبلا برای روشنایی مناطق سرد از لامپ های کم مصرف و HID ها استفاده می کرده اید احتمالا دفعات زیادی مجبور به تعویض لامپ ها شده اید. لامپ های کم مصرف حداکثر 10هزار الی 15 هزار ساعت کار می کنند در حالی که طول عمر لامپ های ال ای دی بیش از 80هزار ساعت است. طول عمر لامپ های ال ای دی بسیار طولانی است و اگر برای روشنایی مناطق سرد از آن استفاده کنید احتمالا تا 25 سال نیازی به تعویض لامپ نخواهید داشت.

دمای رنگ نور را برای تامین روشنایی ورزش ها انتخاب کنید.

دمای کاری برای ورزش اسکی منفی 20 و پایین تر است. می توانید دمای رنگ نور را خودتان انتخاب کنید. لامپ های سفید گرم برای کاهش بازتابش نور توصیه می شوند و همچنین نور سفید روحیه بخش است. استفاده از لامپ های ال ای دی برای روشنایی مناطق سرد تر از منفی 40 الی منفی 60 درجه  مرسوم است در شرایط کولاک و برف شدید به کار می رود. در این شرایط آب و هوایی به شدت نامساعد باید از ال ای دی هایی با ساختار تحت استاندارد بدنه IP66 استفاده شود.

 لامپ های رنگی برای قلعه های یخی

لامپ های ال ای دی RGB تحت پروتکل USB DMX 512 می توانند 16 میلیون رنگ تولید کنند. لامپ های ال ای دی دارای همه شرایط مورد نیاز برای به کار گیری در قلعه های یخی هستند. زیرا از یکسو توانایی استفاده به عنوان روشنایی مناطق سرد را دارند هم تولید حرارت زیادی ندارد و همچنین ویژگی هایی مثل عمر طولانی، ضدآب بودن آن ها را به بهترین گزینه برای قلعه های یخی و کاربردهای مشابه تبدیل کرده است.

منبع

www.ledsmaster.com

 

مقالات مرتبط