روشنایی مراحل رشد گیاه

لامپ های مختلف از جمله لامپ بخار سدیم و متال هالید لامپ هایی هستند که برای روشنایی مراحل رشد گیاه استفاده می شوند. این لامپ ها با توجه به رنگ نوری که تولید می کنند در روشنایی مراحل رشد گیاه کاربرد دارند. در ادامه روشنایی مراحل رشد گیاه را با هم بررسی می کنیم. در روشنایی مراحل رشد گیاه نهال ها و کلون ها به نور زیادی احتیاج ندارند و نور مورد نیاز آنها نباید بسیار شدید باشد. رایج ترین روشنایی که توصیه می شود، چراغ های رشد فلورسنت هستند. چراغهای رشد فلورسنت برای رشد گیاهان جوان نور کافی تولید می کنند در عین حال که برگهای ظریف آنها را نمی سوزانند و گرمای زیادی ایجاد نمی کنند. پس از چراغ های رشد فلورسنت، LED به دومین روش محبوب تبدیل شده است.  در روشنایی مراحل رشد گیاه کمترین میزان رشد نور توصیه شده برای تکثیر نهال یا کلون HID (متال هالید) است. این به دلیل تولید بیش از حد گرما و شدت نور است. در بیشتر موارد ، استفاده از لامپ های گازی برای تکثیر بیش از حد نیاز است. احتمالاً استفاده از لامپ 150 وات برای نهال های 3 متری و بالاتر اشکالی نخواهد داشت. همه موارد دیگر بیش از حد مجاز است و احتمالاً بیش از اینکه به گیاه کمک کند صدمه می زند ، مگر اینکه لامپ به سقف متصل شود. 

روشنایی مراحل رشد گیاه

 

انواع روشنایی مراحل رشد گیاه

در روشنایی مراحل رشد گیاه نهال ها و کلون ها به نور زیادی احتیاج ندارند و نور مورد نیاز آنها نباید بسیار شدید باشد. رایج ترین روشنایی که توصیه می شود، چراغ های رشد فلورسنت هستند. چراغهای رشد فلورسنت برای رشد گیاهان جوان نور کافی تولید می کنند در عین حال که برگهای ظریف آنها را نمی سوزانند و گرمای زیادی ایجاد نمی کنند. پس از چراغ های رشد فلورسنت، LED به دومین روش محبوب تبدیل شده است. 

در روشنایی مراحل رشد گیاه کمترین میزان رشد نور توصیه شده برای تکثیر نهال یا کلون HID (متال هالید) است. این به دلیل تولید بیش از حد گرما و شدت نور است. در بیشتر موارد ، استفاده از لامپ های گازی برای تکثیر بیش از حد نیاز است. احتمالاً استفاده از لامپ 150 وات برای نهال های 3 متری و بالاتر اشکالی نخواهد داشت. همه موارد دیگر بیش از حد مجاز است و احتمالاً بیش از اینکه به گیاه کمک کند صدمه می زند ، مگر اینکه لامپ به سقف متصل شود. 

 انواع روشنایی مراحل رشد گیاه

روشنایی مراحل رشد گیاه در مرحله رویشی

روشنایی مراحل رشد گیاه در این زمان شدیدتر است. فلورسنت ها در این مرحله نیز مورد استفاده قرار می گیرند. LED ها برای مرحله رویشی عالی هستند. بسیاری از تولیدکنندگان LED های قدیمی خود را که برای مرحله گلدهی مناسب نیستند به اتاق رویشی خود منتقل کرده اند و نتایج خوبی را تجربه کرده اند. چراغ های گازی متال هالید استاندارد برای مرحله رویشی طی چند دهه گذشته بوده است. آنها نتایج خوبی دارند و می توانند در گیاهان بزرگتر که نیازمند نور کمتری هستند مانند فلورسانس استفاده شوند. سرامیک متال هالید در حال محبوب شدن است و بخاطر عملکرد آن در مرحله رویشی رشد گیاه به خوبی تحسین می شود. 

لامپ های روشنایی مراحل رشد گیاه در مرحله رویشی رشد گیاه جای خود را دارند. فلورسنت ارزان و کارآمد است. چراغ های LED در این شرایط عالی عمل می کنند. آنها یک نور طولانی مدت به شما می دهند که تخریب نمی کند ، اما هزینه اولیه بالاتری دارند. HID و تلاش برای تولید نور مناسب همیشه یک روش خوب برای پیشرفت است. حتی با وجود یک لامپ ارزان قیمت ، عملکرد عالی در این مرحله ارائه می دهند. سرامیک متال هالید نیز گزینه عالی دیگری است.

روشنایی مراحل رشد گیاه در مرحله رویشی

مرحله شکوفه و گلدهی

نتایج مرحله شکوفه جایی است که تمام سخت کوشی شما جواب می دهد. برای شکوفایی ، ما معمولاً چراغ های رشد فلورسنت را توصیه نمی کنیم چرا که فلورسنت ها نفوذ کافی ندارند تا قسمتهای پایین گیاهان را به پتانسیل کامل خود برسانند و انرژی را که می توانست در سایبان متمرکز شود هدر می دهند. روشنایی مراحل رشد گیاه در مرحله گلدهی رنگ نور زرد و یا افتابی است

برخی از چراغ های LED با کیفیت خوب می توانند در مرحله گلدهی جادو کنند. با توجه به طیف گسترده ای از طیف ها ، نتایج بسیار متراکم ، یخ زده و چسبنده ای از LED ها دیده ایم که برخی از انواع دیگر روشنایی قادر به انجام آنها نیستند. برخی از تولیدکنندگان استدلال می کنند که HPS بهترین است و محصول بیشتری نسبت به LED تولید می کنند. هزینه چراغ های رشد LED در ابتدا بسیار بیشتر از سایر گزینه های نور است اما هزینه کمتری برای انرژی ، سرمایش ، فن ، لامپ و غیره پرداخت می کنید.

چراغ های گازی ، به ویژه چراغ سدیم برای گلدهی مناسب است. هزینه اولیه پایین و نتایج خوب مداوم آنها را برای بیشتر تولید کنندگان ایده آل می کند. برخی از تولید کنندگان همچنین از متال هالید برای رشد شکوفه خود استفاده می کنند ، هرچند عملکرد آنها به عنوان چراغ های مرحله رویشی بهتر از شکوفا شدن است.

چراغ های رشد LED با کیفیت بالا یکی از توصیه های مورد علاقه ما در مرحله شکوفایی است. نکته منفی آنها این است که هزینه اولیه بالا می تواند برای بسیاری از تولیدکنندگان خصوصاً تولیدکنندگان جدید مشکل ساز شود. ما نورپردازی HPS سنتی را برای بیشتر تولیدکنندگان ، به ویژه تولیدکنندگان جدید که نتایج خوبی با قیمت مقرون به صرفه می خواهند ، توصیه می کنیم. روشنایی HID مقرون به صرفه است و حتی لامپهای سطح پایین نیز می توانند بازدهی عالی داشته باشند. مشکل این لامپ ها این است که شما باید حداقل سالانه لامپ ها را تعویض کنید. به دلیل ناکارآمدی ، چراغ ها ولتاژ بالایی می کشند و گرمای بیشتری نسبت به انواع دیگر روشنایی تولید می کنند.

منبع

www.thespruce.com

مقالات مرتبط