روشنایی تراریوم

در بحث نگهداری از خزندگان و حیوانات خانگی، روشنایی ترارویم  با استفاده از انواع لامپ ها مانند لامپ ال ای دی و فلورسنت ،نقش بسیار مهمی دارد، در این مقاله به تشریح مشخصات و برخی ایده آل های زندگی خزندگان، خارج از زیستگاه بومی خود و دور از روشنایی طبیعی و تاثیر نور جایگزین نور خورشید و روشنایی تراریوم بر زندگی آنها خواهیم پرداخت، همچنین نحوه ایجاد کردن چرخه ای شبیه به چرخه زندگی طبیعی و سیکل شبانه روزی زندگی آنها خارج از طبیعت را بررسی میکنیم.

روشنایی تراریوم

تاثیر روشنایی تراریوم

هنگام ایجاد زیستگاه برای هر نوع حیوان فاکتورهای زیادی باید در نظر گرفته شود. مهم است که شما فضایی را ایجاد کنید که با محیط زندگی طبیعی حیوان خانگی شما مطابقت داشته باشد ، این مورد شامل ایجاد چرخه شبانه روز زندگی حیوان است. مانند همه افراد و انسان ها، همه حیوانات به محیط زندگی خود عادت می کنند و طبیعت به آنها می گوید چه موقع زمان مناسب برای خوابیدن است و چه زمانی، زمان مناسب فعالیت آنها است. نور خورشید، نور مصنوعی و حتی روشنایی تراریوم نقش مهم و تأثیرگذاری در برنامه روزانه حیوانات و ریتم شبانه روزی آنها دارد. ریتم شبانه روزی، همراه با تغییرات جسمی و ذهنی است که رفتار حیوانات پس از یک چرخه بیست و چهار ساعته را تحت تأثیر قرار می دهد و این ریتم تحت تأثیر نور و تاریکی محیط ارگانیسم است. این ریتم بر عملکردهای مهم بدن مانند چرخه خواب و بیداری و ترشح هورمون تأثیر می گذارد، که به نوبه خود بر وضعیت روانی حیوانات خانگی تأثیر گذار است. اگر خزنده شما درست نخوابیده یا از برنامه عادی خود خارج شده ، ممکن است دچار استرس و ناراحتی شده باشد. برای مراقبت از حیوان خانگی خود باید با استفاده از روشنایی تراریوم ،چرخه شبانه روزی مصنوعی ایجاد کنید که با ساعت بیولوژیکی آن مطابقت داشته باشد.

تاثیر روشنایی تراریوم

اهمیت روشنایی تراریوم

همه خزندگان روزانه باید در معرض نور یو وی بی که مخفف ماوراء بنفش است دسترسی داشته باشند. لاک پشت ها ، مار و مارمولک ، ایگوانا و آفتاب پرست ها از نمونه های رایج خزندگان هستند که به روشنایی تراریوم و خصوصاً نور یو وی بی کارشده در آن، نیاز دارند. این به جلوگیری از ابتلا به هیپوکلسمی در حیوانات ،یا همان کمبود کلسیم کمک می کند. روشنایی تراریوم و پرتو یو وی بی آن باید در طول روز روشن باشد و شب ها خاموش باشد و همراه با مکمل های کلسیم استفاده شود. روشنایی تراریوم و لامپ یو وی بی را همیشه روشن نگه ندارید زیرا این امر می تواند مشکل دیگری ایجاد کند بنام هایپرکلسمی یا همان کلسیم بیش از حد.

اهمیت روشنایی تراریوم

مدت زمان روشنایی تراریوم

حتماً در رابطه با شرایط نگهداری و میزان روشنایی تراریوم مورد نیازحیوان خانگی و خزنده خود تحقیقات انجام دهید تا با شرایط ایده آل زندگی آنها بیشتر آشنا شوید، اما یک قانون اساسی این است که، مدت زمان تابش پرتو یو وی بی و روشنایی تراریوم را به مدت دوازده ساعت روشن و سپس دوازده ساعت خاموش برنامه ریزی کنید. در طی دوازده ساعتی که  روشنایی تراریوم خاموش است ، هنوز باید گرمای شبانه وجود داشته باشد . که میتوان این حرارت را با استفاده از لامپ های ماوراءبنفش یا مادون قرمز ، تشک حرارتی ، یا ساطع کننده گرمای سرامیکی تامین کرد ، در این شرایط است که حیوان می تواند کمی استراحت کند بدون اینکه نور شدید روشنایی تراریوم باعث حواس پرتی و بهم ریختن شرایط خواب آنها شود.

مدت زمان روشنایی تراریوم

اهمیت نژاد خزندگان

نژاد حیوان خانگی شما از کجا منشا گرفته است؟ در اینجا ما ایگوانا را برای نمونه مثال میزنیم ، آنها بیشتر در مناطق استرالیایی یافت می شوند که یک محیط نسبتاً بیابانی است. بنابراین ، آنها برای سلامتی به مقدار مشخصی اشعه  یو وی ای و یو وی بی که از خورشید ساطع می شود نیاز دارند. شما می توانید گرما و پرتو یو وی بی مورد نیاز را با استفاده از روشنایی تراریوم بوسیله یک لامپ هالوژن 50 وات و شاید یک لامپ یو وی بی به تنهایی تأمین کنید ، بسته به نوع دستگاه. بدون وجود پرتو یو وی بی ، ایگوانا می تواند به بیماری متابولیک استخوان یا همان ام بی دی و در نتیجه تغییر شکل ظاهری در استخوانبندی و در نهایت مرگ زودرس مبتلا شود. جدا از نوع و نژاد حیوان ، شما باید سن حیوان را نیز در نظر بگیرید یا اگر محیط وی تغییر فصلی دارد باید از آن آگاه باشید.

منبع

www.zillarules.com

 

مقالات مرتبط