رنگ نور لامپ بخار جیوه

لامپ های بخار جیوه به عنوان اسب بارکش شناخته می شوند . لامپ بخار جیوه زیر دسته لامپ های گازی است. این لامپ ها برای مکان ها و سالن های مختلف که به روشنایی زیادی نیاز دارند مناسب هستند. همانطور که از نام این لامپ ها هم مشخص است در این لامپ ها از جیوه برای تولید نور استفاده می کنند. به همین دلیل رنگ نور لامپ بخار جیوه سفید است و تنها در یک رنگ نور تولید می شوند. در این مقاله ویژگی ها و خصوصیات این لامپ ها از جمله رنگ نور لامپ بخار جیوه را با هم بررسی می کنیم.

طیف رنگ نور لامپ بخار جیوه 

در دهه 1930 به طور گسترده از لامپ های بخار جیوه استفاده می شد و تقریبا حدود یک قرن پیش استفاده از آن ها گسترش پیدا کرد. این لامپ ها کاربردهای گوناگونی دارند. اما بیشتر آن ها را با نام روشنایی خیابان ها یا همان لامپ های خیابانی می شناسیم. این لامپ های گازی در شب های تاریک، امنیت و هدایت را برای ما به ارمغان می آورند. اما در سال های اخیر میزان مصرف انرژی آن ها نگرانی هایی را برای طرفداران محیط زیست به وجود آورده است. با توجه به محدودیت هایی که برای بالاست های جیوه اعمال شده است این لامپ ها هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرند. 

رنگ نور لامپ بخار جیوه چیست ؟

 رنگ نور لامپ بخار جیوه به رنگ سفید یا مهتابی است . یک لامپ بخارجیوه نوعی از لامپ گازی است که برای روشنایی مکان های تجاری و بیرونی استفاده می شود. در اصل این لامپ از طریق نوعی بخار فلز است که نور تولید می کند. لامپ بخار جیوه از طریق ایجاد یک آرک یا قوس الکتریکی در بخار جیوه درون یک شیشه مهر و موم شده نور ایجاد می شود. لامپ از یک لوله داخلی که لوله آرک نام دارد و یک حباب بیرونی تشکیل شده است. 

بالاست لامپ بخار جیوه

همانند لامپ های فلورسنت، لامپ بخار جیوه هم برای تامین ولتاژ مناسب و تنظیم جریان ارسالی به الکترودها به یک بالاست نیاز دارد. بالاست های مختلف با توجه به سایز یا وات مخصوص حباب طراحی شده است. با توجه به رنگ نور لامپ بخار جیوه استفاده از بالاستی که برای حباب با ولتاژ بالاتر ساخته شده است ممکن است آن را خراب یا منفجر کند. استفاده از بالاست بسیار کوچک هم منجر به کمتر شدن رنگ نور لامپ بخار جیوه و کوتاه شدن عمر آن می شود. 

انواع لامپ ورنگ نور لامپ بخار جیوه

رنگ نور لامپ بخار جیوه و انواع آن ها به دو دسته تقسیم می شوند. لامپ بخار جیوه نوع T یک مشخصه خاموش کننده سر خود دارد که در عرض 15 دقیقه بعد از شکستن لامپ خاموش می شود. نوع دوم این لامپ ها، لامپ بخار جیوه نوع R است. این حباب ها مشخصه خاموشی سر خود را ندارند. این لامپ های جیوه باید در تجهیزات روشنایی که کاملا توسط یک لنز شیشه ای یا پلاستیکی احاطه شده است نصب شوند و یا تنها در مناطقی استفاده شوند که افراد در صورت شکستن  این لامپ ها در معرض اشعه یو وی آن قرار نگیرند.

کاربرد رنگ لامپ بخار جیوه

با وجود استفاده از این لامپ ها و رنگ نور لامپ بخار جیوه که تک رنگ است چرا هنوز از این لامپ ها استفاده می شود ؟ یکی از دلایلی که باعث می شود از این لامپ ها برای روشنایی مکان های تجاری استفاده شود این است که این لامپ ها به دلیل سرویس دهی به عنوان یکی از لامپ های با طول عمر بالا شناخته می شوند. این لامپ ها بخصوص هنگامی که از یک بالاست درست و مناسب استفاده شوند سرویس دهی طولانی ای خواهند داشت. میانگین طول عمر مورد انتظار این لامپ ها بیش از 24000 ساعت یا 3 سال استفاده مداوم است. درست است که به دلیل وجود جیوه در این لامپ ها محدودیت هایی وجود دارد اما این لامپ ها هنوز هم کاربردهای مهمی دارند.

مزایای لامپ بخار جیوه

لامپ های بخار جیوه کارایی بالایی دارند. کارایی به معنی تولید لومن در وات بالا است. رنگ نور لامپ بخار جیوه از لحاظ شاخص نمود رنگ بالا از لامپ های بخار سدیم خیابانی بهتر است. طول عمر بالا از دیگر مزایای لامپ بخار جیوه است. این لامپ ها در حالت عادی 24000 ساعت عمر می کنند. لامپ های بخار جیوه بیش از 80 سال است که خدمت رسانی می کنند و برای مکان هایی نظیر پارک ها، استادیوم ها، کارخانه ها، گاراژ ها و خیابان ها از آن ها استفاده می شود

منبع

eyelighting.com

مقالات مرتبط