رنگ نور لامپ

رنگ نور لامپ یکی از معیارهای اصلی انتخاب لامپ مناسب برای استفاده در فضاهای مختلف با کاربری های متفاوت بشمار میرود. برای اندازه گیری میزان دمای رنگ نور لامپ ها از مقیاس کلوین استفاده می شود که هرچه میزان دمای کلوین در لامپ ها بیشتر باشد، پرتو نوری مایل به سفید خواهیم داشت و هرچه دمای کلوین لامپ پایین تر باشد رنگ نور گرمتر و به اصطلاح آفتابی خواهیم داشت. تنوع رنگ نور لامپ ها به خصوص لامپ ال ای دی و لامپ کم مصرف ،را می توان به 3دسته اصلی تقسیم کرد. سفید سرد یا همان مهتابی که دمای بالاتر از 7000 کلوین را شامل می شود. سفید گرم یا همان آفتابی که دمای رنگی نزدیک به 2700 کلوین خواهد داشت، و یخی یا همان سفید طبیعی که پرتو رنگی بین این دو خواهد بود و حرارتی بین 4000 تا 6000 کلوین را پوشش می دهد. از نظربصری رنگ نور لامپ سفید طبیعی یا همان یخی رنگ نوری معادل نور ظهر خورشید دارد ، همچنین سفید گرم یا همان آفتابی معادل رنگ چراغ خیابانی در شب است.

رنگ نور لامپ

تفاوت های انواع رنگ نور لامپ

بصورت کلی در رنگ نور لامپ ها ، منبع نور سفید سرد نزدیک به نور طبیعی است و احساس درخشندگی بیشتری را انتقال می دهد، که باعث تمرکز افراد می شود. رنگ نور سفید گرم مانند نور لامپ رشته ای است و به انسان احساس رنگ و نوری گرم ، سالم و راحت می دهد. همچنین منبع نور سفید طبیعی و یخی نزدیک به نور طبیعی روز است و باعث می شود افراد انرژی بیشتری دریافت کنند و باعث تمرکز بیشتری می شود. معمولاً رنگ نور لامپ سفید سرد برای دفاتر ، اتاق جلسات ، کلاس های درس ، اتاق نقاشی ، اتاق طراحی ، اتاق مطالعه کتابخانه ، پنجره نمایشگاه و مکان های دیگر مناسب است، همچنین رنگ نور لامپ سفید گرم برای خانه ها ، اقامتگاه ها ، خوابگاه ها ، هتل ها و مکان های دیگر یا مکان هایی که دما نسبتاً پایین است مناسب است. رنگ سفید طبیعی هم برای محل کار و اتاق جلسات مناسب است.

تفاوت های انواع رنگ نور لامپ

رنگ نور لامپ سفید گرم

نور نور لامپ سفید گرم که به آن آفتابی نیز گفته می شود ،در چراغ های خیابانی جدید ال ای دی بکار رفته است. ویژگی ال ای دی ها به نسبت چراغ های گازی قدیمی، حفاظت از محیط زیست ، عدم آلودگی ، مصرف کم انرژی ، بهره وری نور بالا و عمر طولانی را دارد. در مورد روشنایی جاده ، همیشه بین منبع نور زرد و منبع نور سفید اختلاف وجود داشته است. برای مثال منبع رنگ نور لامپ زرد، لامپ سدیم فشار قوی را می توان نام برد، که به دلیل اقتصادی بودن و صرفه جویی در مصرف انرژی و نفوذ پذیری مناسب در مه ، در 30 تا 40 سال گذشته به عنوان روشنایی اصلی لامپ های خیابانی در کشورهای مختلف تبدیل شده است. نور سفید گرم نزدیک به اثر عملکرد نور خورشید است که می تواند احساس گرمی به رهگذران بدهد. همچنین به دلیل دید بهتر ، تشخیص ویژگی های رنگ جاده و محیط اطراف در زیر نور سفید گرم آسان تر است ،که اطمینان در میدان دید و راحتی رانندگی در جاده را به همراه دارد. مزیت اصلی رنگ نور لامپ سفید گرم این است که از راندمان روشنایی بالاتری برخوردار است و انرژی کمتری مصرف می کند. همین یک چراغ خیابانی می تواند حداقل 10٪ در مصرف برق صرفه جویی کند و انتشار دی اکسید کربن را 40٪ در مقایسه با نور زرد کاهش دهد. مفهوم رنگ نور لامپ سفید گرم اولین بار توسط فیلیپس مطرح شد ، و در ایالات متحده ، انگلستان ، بلژیک ، نروژ و سایر کشورها به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفت.

رنگ نور لامپ سفید گرم

استفاده لامپ ال ای دی

از آنجا که عمر مفید لامپهای ال ای دی می تواند به 5 تا 10 سال برسد ، نه تنها می تواند هزینه تعویض لامپ را تا حد زیادی کاهش دهد ، بلکه به دلیل ویژگی های خاص ال ای دی است که می تواند نور را با جریان بسیار کم هدایت کند. با این وجود با در نظر گرفتن میزان روشنایی مشخص لامپ ال ای دی نیمی از جریان برقی را مصرف می کند که فلورسنت ها برای روشنایی نیاز دارند، بنابراین ال ای دی همچنین دارای مزایای صرفه جویی در مصرف انرژی و صرفه جویی هزینه ها در همان زمان اولیه استفاده است. با توسعه اقتصاد اجتماعی و ارتقا سطح زندگی مردم ، مردم نیازهای بالاتر و بیشتری به فضای تجاری دارند و همین سبب میشود تا در فضاهای تجاری نورپردازی و استفاده از ال ای دی ها و در نظر گرفتن رنگ نور لامپ ، یکی از معیارهای مهم فضای فروشگاه باشد و طراحی نورپردازی می تواند نظر مصرف کنندگان را جلب و آنها را هدایت کند. از طریق شکل دادن به فضا بوسیله نورپردازی فضا ، یک فضای نمایش جذاب و تصویر نمایشی شفاف ایجاد می شود ، و از انواع روش های نورپردازی برای نمایش کالاها و حتی تم فروشگاه استفاده می شود ، که باعث می شود مردم با یکدیگر بیشتر ارتباط برقرار کنند ، همچنین نورپردازی بوسیله ال ای دی طنین انداز و در نظر گرفتن رنگ نور لامپ در طراحی، حس آرامش مصرف کنندگان را در هنگام انتخاب کالا برانگیخته و تبادل عاطفی با مصرف کنندگان را ایجاد می کند.

منبع

www.tachyonlight.com

 

مقالات مرتبط