رنگ بندی کابل مخابراتی (بررسی مهمترین استانداردها)

با زیاد شدن انواع کابل های مخابراتی که زیرمجموعه، آشنایی با رنگ بندی کابل مخابراتی برای افرادی که به دنبال خرید و استفاده از این محصولات هستند اهمیت زیادی پیدا کرده است. به صورت کلی کابل های مخابراتی، کابل هایی کاربردی و مهم به حساب می آیند که شما می توانید آنها را در موقعیت های مختلف  مورد استفاده قرار دهید. از راه اندازی شبکه تلفن و استفاده از شبکه اینترنت گرفته تا طراحی شبکه های داخلی و غیره همگی توسط کابل های مخابراتی صورت می گیرند. این کابل ها زیرمجموعه سیم و کابل هستند یک سری رنگ و طرح داشته و کاربرد آنها هم بر اساس رنگشان مشخص می شود. جالب است بدانید که وجود رنگ بندی کابل مخابراتی، به این محصول اجازه داده تا به راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی بر اساس کاربرد هایش دسته بندی شود. امروز ما قصد داریم تا در مورد مهم ترین دسته بندی های این محصول با شما صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید. 

رنگ بندی کابل مخابراتی

 

دلیل استفاده از رنگ بندی کابل مخابراتی

قبل از هر چیز بیایید تا به مهم ترین دلایل استفاده از رنگ بندی کابل مخابراتی نگاهی بیندازیم. به صورت کلی کابل های مخابراتی محصولاتی مهم و کاربردی به حساب می آیند که در دسته بندی ها و مدل بندی های متنوعی در بازار به فروش می رسند. این کابل ها بر اساس رنگشان علامت گذاری می شوند. رنگ و چینش این محصول به صورت مستقیم بر روی کاربرد و موقعیت استفاده از آن تاثیر گذار است. گاهی اوقات شما به دنبال استفاده از یک کابل خاص برای آیفون های صوتی هستید. در این شرایط باید با توجه به رنگ بندی کابل مخابراتی کابل های مورد نیاز خود را انتخاب کنید. در دیگر موقعیت ها شما به دنبال یک کابل خوب و با کیفیت برای آیفون های تصویری هستید. در این شرایط هم باید بر اساس رنگ بندی، کابلی را انتخاب کنید که برایتان بیشترین بازدهی ممکن را به همراه دارد. 

عدم انتخاب درست باعث می شود تا پروسه تعمیر محصول یا شبکه در آینده، به شدت دشوار شود. رنگ بندی کابل مخابراتی یا Color Code مربوط به کابل های مخابراتی، شناسه مهمی است که با توجه به آن شما به راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی می توانید بهترین انواع کابل را شناسایی نماید. پس، دلیل استفاده از رنگ بندی برای علامت گذاری کابل های مخابراتی برای راحت تر کردن شناسایی و دسته بندی آنها می باشد. 

بررسی تعداد زوج کابل های مخابراتی

زوج سیم های مخابراتی دیگر عامل مهمی هستند که باید مورد بررسی قرار گیرند. به صورت کلی تعداد زوج کابل های مخابراتی مربوط به تعداد رشته های به کار رفته در ساخت یک کابل می باشد. کابل های مخابراتی همراه با تعداد زوج های متنوعی تولید شده و در اختیار مشتریان قرار می گیرند. سیم تلفن تک زوج که با نام هایی همچون سیم رانژه نیز شناسایی می شود، معمولا برای اتصال اینترنت و ارتباط میان پورت های ترمینال کرو مورد استفاده قرار می گیرد. جالب است بدانید که سیم های تلفن دو زوج برای گوشی های تلفن یا پریز های تلفن مورد استفاده قرار می گیرند. اگر شما این الگو را دنبال کنید، متوجه می شوید که هرچه تعداد رشته های زوج به کار رفته در یک کابل بیشتر شود، کاربرد آن سنگین تر خواهد شد. در تصویر زیر شما می توانید رایج ترین و مهم ترین زوج کابل های مخابراتی را مشاهده نمایید. 

نحوه رنگ بندی کابل مخابراتی

رنگ بندی کابل مخابراتی

به خاطر داشته باشید که ترکیب رنگ بندی کابل مخابراتی هم بر اساس همین زوج کابل صورت می گیرد. پس در ابتدا برای انتخاب کابل درست، شما باید تعداد رشته های موجود درون کابل را بشمارید و سپس نسبت به خرید اقدام نمایید. گاهی اوقات تعداد زوج کابل های موجود در یک مجموعه تا 3800 زوج نیز می رسد. در این شرایط چینش پیچیده بوده و این کابل ها برای موقعیت های سنگین مخابراتی مورد استفاده قرار می گیرند. 

نحوه رنگ بندی کابل مخابراتی

حال که با همه مباحث مقدماتی به خوبی آشنا شدیم، بیایید تا به سراغ رنگ بندی کابل مخابراتی برویم. به صورت کلی کابل های مخابراتی در دو دسته اصلی و فرعی تقسیم می شوند. رنگ بندی آنها هم بر اساس اصلی یا فرعی بودن آنها متغیر است. از جمله مهم ترین رنگ های اصلی که در طراحی کابل مورد استفاده قرار می گیرند می توان به مشکی، قرمز، زرد، بنفش و سفید اشاره کرد. هر رنگ اصل باید با یک رنگ فرعی نیز ترکیب شود. از جمله اصلی ترین رنگ های فرعی که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند می توان به آبی، نارنجی، سبز، قهوه ای و طوسی اشاره کرد. با ترکیب این 5 مورد با یکدیگر، 25 زوج رنگ ایجاد شده که در پروژه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. 

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که به صورت دقیق اگر کابل ما بیش از 25 رنگ داشت چگونه باید آن را دسته بندی کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که در این شرایط، شما یک لایه روکش دور 25 زوج اول می کشید و سپس دوباره دسته بندی را شروع می نمایید. به خاطر داشته باشید که این 25 رنگ به ترتیب هر کدام برای یک پروژه و برای یک موقعیت خاص کاربرد دارند. 

پرسش های متداول

پاسخ به این سوال قطعا نه است! بر اساس استاندارد های مربوط به رنگ بندی کابل مخابراتی، افراد برای طراحی سیستم های خود و دسته بندی کابل ها باید رنگ های ذکر شده را مورد استفاده قرار دهند. در غیر این صورت، برای تعمیر پروژه یا تعویض آن در آینده نصاب ها با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد
به صورت کلی کابل های فیبر نوری هم به عنوان نوعی کابل مخابراتی شناخته شده اند. در نتیجه، آنها باید از سیستم رنگ بندی کابل مخابراتی استفاده نمایند. به خاطر داشته باشید که این استاندارد ها برای همه انواع کابل مخابراتی انتخاب شده اند. توجه به رنگ برای خرید کابل مخابراتی اهمیت زیادی دارد.
برای رنگی بندی کابل مخابراتی شما باید با انواع این محصول آشنا باشید. کابل شبکه، کابل تلفن، کابل آیفون و غیره را می توان به عنوان رایج ترین مدل های این محصول شناسایی کرد.

مقالات مرتبط