خرابی کابل شبکه ( بررسی مهمتری علت ها و راهکاری رفع آنها)

در این مقاله در مورد خرابی کابل شبکه صحبت می نماییم. گاهی در شبکه با قطعی ارتباط مواجه می شویم. اتصال آهسته و یا کند نشان دهنده خرابی کابل می باشد. گاهی پارگی کابل در قسمتی دلیل خرابی آن می باشد. در برخی مواقع آسیب دیدگی در نقطه خاصی از کابل سبب خرابی کابل شبکه می گردد. قسمت آسیب دیده یا شکسته شده را به طور کامل از کابل جدا کرده و بخش های سالم کابل شبکه را به گونه ای صحیح مورد استفاده قرار می دهیم. بنابراین گاهی تعمیر کابل شبکه دشوار می باشد، و ضروری است که به تعویض کابل مبادرت نمود.

خرابی کابل شبکه گاهی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. تعمیر کابل شبکه ساده ترین راه جهت بازگرداندن مجدد عملکرد درست کابل می باشد. عیب یابی و تشخیص علت خرابی کابل و چگونگی رفع آن مخصوصا اگر شبکه شما قدیمی باشد، و از تجهیزات نوین بهره مند نشده باشد، کاری دشوار و زمان بر است. در واقع امروزه مشکل عمده کمپانی ها رفع خرابی های تجهیزات مختلف شبکه از جمله کابل شبکه است. در نتیجه گاهی یک مشکل کوچک در شبکه سبب ایجاد خرابی های بسیار بیشتری می گردد.

در مواقعی که کابل شبکه خراب شده است، بایستی درگاه های شبکه را نیز بررسی نمایید. بنابراین یافتن کابل خراب از درون صدها کابل، دشوار است. علل خرابی کابل شبکه متفاوت است. به عنوان مثال گاهی ممکن است که کابل شبکه فقط پیچ خورده باشد. بنابراین هیچ پاسخ مطمئنی نمی توان در مورد خرابی کابل شبکه و علل گوناگونی که می تواند منجر به خرابی آن گردد، ابراز نمود. در رفع خرابی کابل بایستی تمامی جوانب را مورد بررسی قرار داد. یک کابل در ابتدا باید از نظر فیزیکی سالم باشد. در نهایت برای کنترل این سالم بودن باید گاهی از تجهیزات دیگری نیز استفاده شود. 

تست کابل شبکه

چگونگی رفع خرابی کابل شبکه

در دنیای سیم و کابل چگونگی رفع خرابی کابل شبکه با علت خرابی آن رابطه ای مستقیم دارد. البته شرایط تعمیر یک کابل شبکه به طور کلی از یک شیوه تبعیت می کند. معمولا جهت رفع خرابی کابل از ابزار مختلفی باید بهره جست. این ابزار عبارتند از؛ ابزار کابل کشی، چاقوی تیز، انبردست، 2 عدد کابل سایز کوچک.

البته جهت رفع خرابی کابل شبکه باید عرض کابل های انتخابی با سوکت همخوانی داشته باشد. زیرا که اگر این ارزیابی صورت نگیرد، کابل به آسانی به سوکت وصل نمی گردد. همچنین خروج آن از سوکت بایستی بدون نیاز به فشار زیاد باشد. چرا که جهت تعویض کابل خراب بایستی کابل را به اندازه مناسب برش بزنید و سعی کنید کابل را نازک تر انتخاب نمایید. البته برخی فقط سر کابل را با چاقویی تیز نازک می کنند. در نهایت کابل را خم و در جای خود محکم می کنند.

در نهایت برای رفع خرابی کابل شبکه راهکارهای متفاوتی وجود دارد. در ابتدا کنترل کنید که آیا کابل از لحاظ فیزیکی سالم است، و در قسمتی دچار پارگی، پیچ خوردگی یا خمیدگی های شدید نشده است. گاهی آسیب های فیزیکی نقش بسیاری را در خراب شدن یک کابل بازی می کنند. در نهایت چنانچه مشکلی در کابل وجود دارد که سبب خرابی آن شده است، ابتدا بایستی آن را رفع نمایید. 

البته امروزه راه های بی شماری جهت تست کابل کشی شبکه جایگزین روش های قدیمی شده است. به صورتی که با کمک یک تستر می توان از سالم یا خراب بودن کابل اطمینان حاصل نمود. چنانچه کابل از نظر ظاهری مشکلی نداشته باشد، با کمک دستگاه های مختلف و جدید امروزی می توان آنها را از درون نیز بررسی نمود. این چکاپ به رفع مشکل کابل کمک بسیاری می نماید. البته روش های تست بدون دستگاه همچنان به قوت خود باقی هستند و مورد استفاده قرار می گیرند. البته تست های متعددی همچون تست معروف فلوک که استاندارد و باکیفیت می باشند، جهت حل مشکل خرابی کابل شبکه مورد استفاده قرار می گیرند. قابل ذکر است که دریافت گواهینامه تست فلوک نمایانگر سطح بالای کیفی محصول می باشد.

چگونگی رفع خرابی کابل شبکه

رفع خرابی کابل شبکه

در این مقاله در مورد علل گوناگون خرابی کابل شبکه و چگونگی رفع آن صحبت کردیم. البته در این بین علل نامشخصی نیز هستند که هیچوقت آشکار نمی شوند. در چنین مواقعی تنها باید به طور کلی کابل ها تعویض شوند. البته گاهی نیز می توان با تفکیک مشکلات فیزیکی از بخشی از کابل آن را ترمیم نمود.

 در نهایت امروزه توسط تسترها و آنالایزرهای مختلفی که در بازار موجود است، تست خرابی کابل شبکه را به راحتی اجرا نمود و مشکل را رفع کرد. در این مقاله متوجه شدیم که تسترهای فلوک از معروف ترین تسترهای کابل شبکه هستند. همچنین دریافتیم که در این مقاله جهت عیب یابی در کابل کشی های یک شبکه و همچنین جهت اطمینان از صحت کابل های جدید برای کابل کشی، تست گیری از آنها حائز اهمیت است. 

البته بهتر آنست که در انتخاب یک کابل شبکه نیز علاوه بر دسته بندی، نوع شیلد، نوع مغزی، نوع روکش و ... نیز در نظرگرفته شود. با در نظر گرفتن این پارامترها تا حد بسیاری می توان از خرابی کابل شبکه در مدت کم کاست. بنابراین هر چه کابل شبکه را با معیارهای استاندارد بیشتری انتخاب نمایید، طول عمر طولانی تری را خواهد داشت. در واقع همین پارامترها هستند، که ارزش و سطح کیفی واقعی یک کابل شبکه را تعیین می نمایند. چرا که کابل شبکه بستر ارتباطی شبکه است. انتخاب کابل شبکه مناسب علاوه بر تضمین سطح عملکرد بالای شبکه منجر به بهینه سازی هزینه های طراحی و اجرای شبکه کامپیوتری نیز می گردد. 

البته راهکارهایی که خرابی کابل شبکه را به تاخیر بیندازند، نیز مفید می باشند. به طور نمونه فاصله مورد استفاده در کابل شبکه بایستی براساس استاندارد خاصی رعایت گردد. چرا که فواصل و متراژ بالا امکان عملکرد صحیح را از کابل می گیرند. بنابراین کابل ها براساس دسته بندی و نوعی که دارند، فواصل نصب گوناگونی دارند. همچنین کابل های شبکه دارای پهنای باند و سرعت انتقال اطلاعات متفاوتی هستند. در نتیجه در هنگام انتخاب کابل شبکه جهت پیشگیری از خرابی کابل شبکه بایستی پهنای باند شبکه به درستی محاسبه گردد.

پرسش های متداول

در خرید کابل شبکه باید به نوع کاربرد و مکانی که می خواهید از این کابل استفاده نمایید، دقت کنید. همچنین به روکش و نوع پچ کورد نیز توجهی ویژه نمایید
جهت تشخیص کابل شبکه اصلی از تقلبی بایستی به جنس هادی، روکش کابل لن، نوع بسته بندی کالا، برند و رنگ بندی آن، تست فلوک، مشخصات درج شده توسط کارخانه و غیره دقت نمایید
هدروم اصطلاحی است که از طریق آن می توان بعضی از پارامترهای فیزیکی کابل های شبکه را مورد بررسی قرار داد

مقالات مرتبط