جایگزینی مهتابی ال ای دی با فلورسنت

نورپردازی در هر خانه و مکانی بسیار اهمیت دارد. به همین جهت کیفیت و میزان نوردهی لوازمی که به این منظور استفاده می شوند  نیز بسیار مهم است. مهتابی یکی از قدیمی ترین لوازم روشنایی مورد پسند عموم مردم بوده است که هم از نظر کارایی عمر بالایی دارند و هم از نظر نوردهی بسیار مطلوب می باشند. اما موضوعی که چند سالی است در بین مصرف کنندگان مرسوم شده است، جایگزینی مهتابی ال ای دی با فلورسنت می باشد. ما نیز قصد داریم در این مقاله به بررسی مزایا و معایب این موضوع بپردازیم. بنابراین چنانچه شما هم به دنبال جایگزینی مهتابی ال ای دی با فلورسنت  برای منزل یا محل کارتان می باشید با ما تا انتهای متن همراه شوید 

جایگزینی مهتابی ال ای دی با فلورسنت

معرفی مهتابی های فلورسنت و تفاوت آن با ال ای دی

لامپ های مهتابی در اولین دوره هایی که راهی بازار شدند به علت مصرف کمتر انرژی و نوردهی بهتر و وسیعتری که داشتند مورد توجه قرار گرفتند. اما چند سالی است که لامپ های مهتابی  ال ای دی به علت مصرف به مراتب کمتری که  نسبت به مهتابی های فلورسنت دارند، بیشتر در سبد های خرید کالایی قرار گرفته اند و اکثر افراد برای روشنایی مکان مورد نظرشان به فکر جایگزینی مهتابی ال ای دی با فلورسنت شدند. در مهتابی یا لامپ های فلورسنت زمانی که ولتاژ برق به دو طرف لامپ می رسد گاز آرگون و یا نئون موجود در مهتابی فلورسنت داغ شده و جیوه موجود در آن بخار می شود.

از طرفی پرتو های فرا بنفشی که از این لامپ های مهتابی فلورسنت ساطع می شوند موجب افزایش میزان سرطان پوست و میگرن برای مصرف کنندگان می شود. همچنین به علت وجود جیوه در این لامپ ها در صورت شکستن آن جیوه آزاد شده بسیار خطرناک است و پیشنهاد می شود به علت بخار جیوه ای که در صورت شکستن در هوا موجود می گردد، حتما کودکان و بیماران را از محل مورد نظر دور کرده و در و پنجره ها را باز بگذارید. اما در مهتابی های ال ای دی این مواردی که گفته شد وجود ندارد و لامپ های کوچک LED بر روی برد های الکترونیکی به صورت رشته ای نصب می شوند. 

معرفی مهتابی های فلورسنت و تفاوت آن با ال ای دی

مزایا و معایب جایگزینی مهتابی ال ای دی با فلورسنت چیست؟

با توجه به توضیحات بالا می توان حدس زد که دلیل جایگزینی مهتابی ال ای دی با فلورسنت چیست. اما مهم تر از معایبی که از لامپ های مهتابی فلورسنت گفته شد، مزایایی است که مهتابی های ال ای دی دارند. از جمله مزیت های مهتابی های LED در مقایسه با فلورسنت عبارتند از:  1.میزان مصرف برق بسیار کمتری نسبت به مهتابی های فلورسنت دارند و نیازی نیست جهت نصب آن هزینه زیادی برای کابل کشی بپردازید. 2. بدون ماده خطرناک جیوه ساخته می شوند که به دلیل جنبه سلامت کالا، مزیت بسیار مهمی است.3. مهتابی های ال ای دی عمر بالاتری نسبت به لامپ های فلورسنت دارند. عمر مفید لامپ های فلورسنت یک پنجم مهتابی های ال ای دی است. همین مزیت بیشترین دلیل جایگزینی مهتابی ال ای دی با فلورسنت می باشد.

4. مهتابی فلورسنت اصولا در سایز های بزرگ تولید می شوند و قابلیت انعطاف پذیری ندارند اما شما به راحتی می توانید ال ای دی های کوچک موجود در مهتابی های ال ای دی را به راحتی بر روی برد های مختلف نصب کنید. 5. مهتابی های ال ای دی در مقایسه با فلورسنت نوردهی بالاتری دارند. 6.با توجه به عمر بالاتری که مهتابی های ال ای دی نسبت به فلورسنت دارند، نیاز نیست زود به زود تعویض شوند و این موضوع جنبه اقتصادی بودن این لامپ ها را نشان می دهد. 7. تولید گرمای ناشی از لامپ های LED بسیار کمتر از لامپ های فلورسنت می باشد. 8.در مهتابی های ال ای دی نیازی به استفاده از استارتر و همچنین ترانس نیست. موضوعی که خرابی آن در مهتابی های فلورسنت زیاد به چشم می آید.

9. مهتابی های ال ای دی در ولتاژ های مختلف تولید و در بازار موجود هستند. با توجه به تمامی موارد ذکر شده که می تواند علت جایگزینی مهتابی ال ای دی با فلورسنت باشد، تنها معایبی که می توان برای لامپ های ال ای دی بیان کرد، وجود هزینه  بالاتر خرید این لامپ ها است. البته اگر بخواهیم در نظر بگیریم که عمر مفید لامپ های ال ای دی 50000 ساعت است و لامپ های فلورسنت 10000 ساعت، دیگر نیازی نیست به قیمت آن توجه کنیم. شما به راحتی با جایگزینی مهتابی ال ای دی با فلورسنت می توانید در کنار بازدهی نوری بیشتری که دریافت می کنید، مصرف انرژی تان را کمتر کنید، سلامت خود و اطرافیانتان را تضمین و در هزینه های مصرفی خود صرفه جویی نمایید.

منبع

www.any-lamp.com

مقالات مرتبط