تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی + بررسی کاربرد هر کدام

تفاوت کابل تلفن هوایی و زمینی: تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی موضوع بسیار مهمی است. همانطور که می دانید جهت انتقال نیروی برق نیاز است که از کابل استفاده کنیم. برای این انتقال، کابل های مختلف برق مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به تنوع کابل ها لازم است که به تفاوت کابل هوایی و زمینی در دنیای سیم و کابل این مقاله بپردازیم. 

کابل های تلفن زمینی به کابل هایی گفته می شود که درون زمین دفن می شوند. از نظر تاریخی اولین خطوط تلفنی که کشیده شد به همین روش زمینی بود. تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی از نظر زمانی نیز قابل توجه است. تامین کردن منبع تغذیه به صورت بی وقفه از ویژگی های مهم کابل زمینی است. 

خطرات طبیعی همواره در هر محیطی وجود دارد. کابل های زمینی از باد و باران و... در امان می مانند. در کابل تلفن زمینی تداخل رادیویی هیچ معنایی ندارد. کابل های تلفن هوایی در معرض باد و باران و امثال این موارد قرار خواهند گرفت. اما از جهات دیگر کابل های هوایی بسیار به صرفه تر و بهتر هستند. به طور کلی نمی شود مشخص کرد کدام یک بهتر است و لازم است که هرکس با توجه به نیازها و شرایط خود، کابلی را انتخاب کند. 

کاربرد کابل های تلفن زمینی :

کاربرد کابل های تلفن زمینی موضوعی مهم و قابل بحث است. در ادامه به بیان کاربرد کابل تلفن زمینی می پردازیم؛ از طریق مقایسه کاربردها می توانید تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی را تشخیص دهید. از جمله کاربردهای کابل تلفن زمینی:

  1. قابل استفاده در مکان هایی که کابل تلفن هوایی خطرساز است. 
  2. در مناطق پر جمعیت شهر همواره مورد استفاده قرار می گیرد.
  3. افت ولتاژ در کابل های زمینی بسیار کم است. 
  4. در ایجاد خطا و اختلال شانس بسیار کمی دارند.
  5. هزینه نگهداری از کابل زمینی کم است. 
  6. هزینه تولید و نصب کابل های تلفن زمینی بسیار بالا است. 
  7. انواع مختلفی دارد. 
  8. از این نوع کابل برای زیر آب نیز استفاده می شود. 

در این میان با توجه به تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی؛ در صورت بروز مشکل ترمیم کابل تلفن زمینی زمان بر و دشوار است. هزینه های جانبی مانند نصب و تولید نیز در این نوع کابل بسیار است. 

تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی

کاربرد کابل های تلفن هوایی:

برای بررسی تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی لازم است که کاربرد کابل های تلفن هوایی را نیز بدانید. 

از جمله این کاربرد ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. نصب این کابل بر روی هوا است. البته در یک ارتفاع مشخص نه هر ارتفاعی که دلمان بخواهد.
  2. در جهان، بیشتر خطوط برق از این نوع کابل است. 
  3. اگر از تیر ها و برج های مخابراتی استفاده شود؛ برق به مناطق بسیار دور نیز می تواند انتقال داده شود. 
  4. انشعاب گیری کابل های تلفن هوایی و نصب آن آسان است و به راحتی انجام می شود. 
  5. از جمله تفاوت کابل تلفن هوایی و زمینی این است که از نظر هزینه، با یکدیگر اختلاف دارند. کابل هوایی به طور کلی از هر نظری هزینه کمتری دارد. 
  6. وضعیت این نوع کابل جهت ترمیم و تعمیر به دلیل اینکه در هوا قرار دارد بهتر است. 

توجه داشته باشید همانطور که مشخص است خطوط هوایی ممکن است تحت تاثیر خطرات طبیعی قرار بگیرند. از جهتی، برای نصب خطوط هوایی به ستون های مشخصی نیاز است که سبب عدم زیبایی شهر می شود. 

کاربرد کابل های تلفن هوایی:

اختلاف قیمت در کابل تلفن زمینی و هوایی:

با توجه به تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی هر دو کابل دارای مزایا و معایب خاصی هستند. با توجه به کاربرد، هزینه، ولتاژ، ایمنی و موارد دیگری از این قبیل، لازم است به انتخاب کابل بپردازید. از نظر ایمنی کابل تلفن زمینی در درجه بالاتری به نسبت کابل تلفن هوایی قرار دارد. اما از نظر قیمت هزینه کابل تلفن هوایی از هر نظر کمتر است. هزینه نصب، تعمیر و... کابل هوایی در مقایسه با کابل زمینی بسیار کمتر است. 

 خساراتی که در انتخاب کابل تلفن اشتباه وجود دارد:

انتخاب اشتباه همواره خسارت های متعددی را برای فرد به دنبال دارد. تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی از آن جهت مطرح می شود که کسی دچار خطا نشود. همانطور که از قبل اشاره کردیم کابل تلفن زمینی از کابل تلفن هوایی هزینه های بیشتری نیاز دارد. با تمام اینها انتخاب اشتباه سبب به بار آمدن خسارات بیشتر و بدتری می شود. با توجه به میزان سرمایه و مکان مورد استفاده باید کابل مناسب را انتخاب کنید. به طور مثال در دریا و در مناطق پر تراکم ضروری است که از کابل تلفن زمینی استفاده شود. 

استفاده از کابل تلفن هوایی در مناطق نادرست سبب آتش سوزی و... می شود. اگر یک کابل خسارت به بار بیاورد ناچار به تعویض آن می شوید. اینگونه دوباره کاری می شود و خسارت بسیاری باید پرداخت کنید. در انتخاب کابل حتما به تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی توجه کنید. پس از بررسی موقعیت مکانی و شرایط مورد نیاز و... بهترین کابل را انتخاب کنید. 

تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی از نظر ظاهری:

تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی از نظر ظاهری از روی اسم آنها نیز مشخص است. کابل تلفن زمینی دیده نمی شود و در زیر زمین قرار می گیرد. برای نصب کابل تلفن هوایی در ارتفاع مشخص به ستون های مخابراتی مخصوص نیاز است. از نظر ظاهری کابل هوایی در زیبایی شهر اختلال ایجاد می کند. 

 منبع

uk.rs-online.com

پرسش های متداول

اتلاف حرارت در کابل های زمینی بسیار کم است. این کابل ها دارای عایق و غلاف هستند و به همین دلیل اتلاف حرارت کمی دارند. کابل های هوایی دارای عایق و غلاف نیستند و به همین دلیل دچار چنین مشکلی نمی شوند. خنک شدن این کابل ها به طور طبیعی توسط هوا انجام می شود. توجه به تفاوت کابل تلفن زمینی و هوایی از هر نظر مهم است.
شرایط خطوط هوایی از این نظر بهتر است. با توجه به این شرایط بهتر هزینه تعمیر خطوط هوایی در مقایسه با زمینی کمتر است. نگهداری، نصب و تعمیر خطوط تلفن زمینی هزینه بر و دشوار است. البته این مورد ممکن است در یک موقعیت بازهم به صرفه باشد. توجه داشته باشید که رعایت ایمنی مهمترین نکته است.
توجه داشته باشید که بررسی دقیق شرایط، مقدمه ای ضروری برای انتخاب کابل است. در انتخاب کابل حتی نیاز است که شرایط خاک و آب و هوا مورد بررسی قرار بگیرد. نیاز است که میزان هزینه های پرداختی و ایمنی مورد توجه قرار بگیرد.

مقالات مرتبط