تستر کابل تلفن چیست؟ | بررسی روشها و ابزارها

 تستر کابل تلفن چیست؟ تستر کابل تلفن می تواند یکی از ابزارهای مهم در صنعت مخابرات باشد. سیم تلفن از وسیله های کاربردی و پرمصرف است که در نتیجه، میزان خرابی زیادی نیز به همراه دارد. به کمک تستر سیم تلفن می توانید عیب یابی های لازم را انجام داده و نسبت به رفع آنها اقدام نمایید. خطاهای رخ داده در کابل های تلفن می توانند علت های بیشماری داشته باشند. عللی مانند دستگاه تلفن، خط تلفن، کابل های متصل به آنها و غیره از جمله موارد موثر بر خرابی تلفن هستند. پیدا کردن اصلی ترین عنصر دارای مشکل در خرابی یک خط تلفن کاری پیچیده و زمان بر می باشد. با استفاده از ابزارهای جدید و تکنولوژی های بروز، امروزه می توان این کار را در سریع ترین زمان ممکن انجام داد. 

اولین اقدامی که در این راستا باید انجام دهید این است که از خرابی تلفن خود اطمینان حاصل کنید. می توانید با کمک یک گوشی دیگر خط تلفن را چک کرده و متوجه شوید که آیا خط تلفن ایراد پیدا کرده است یا مشکل مربوط به خود دستگاه تلفن می باشد. اگر توانستید با دستگاه جدید ارتباط برقرار کنید، پس مشکل برطرف شده و خط تلفن ایرادی ندارد. در صورتی که مشکل از خط تلفن باشد می توانید از یک دستگاه تست کننده کابل برای ادامه روند کار کمک بگیرید. 

تستر کابل شبکه

انواع مختلف دستگاه تستر کابل تلفن 

بعد از آگاهی از رنگبندی کابل مخابراتی و سایر جزئیات آن باید بدانید که تستر تلفن دارای مدل ها و انواع مختلفی می باشد که هر شخص می تواند با توجه به نیاز خود و کارایی دستگاه مناسب ترین آن را خریداری نماید. تسترهای پیوسته، قدیمی ترین نوع دستگاه های تست کابل تلفن هستند. این مدل از تسترها یک سیگنال الکتریکی را روی کابل قرار داده و به انتهای کابل ارسال می کنند. از این طریق قادر خواهند بود تا سالم بودن سیگنال را تشخیص دهند.

تسترهای پیوسته عموما قیمت زیادی نداشته و نسبت به سایر مدل ها ارزانتر هستند. از طرف دیگر این نوع از دستگاه ها برای کابل های کوچک و کوتاه کاربرد بیشتری دارند و مناسب تر می باشند. اگر تنها هدف شما از خرید ابزار های کنترل کننده، تست سلامت کابل تلفن می باشد، گزینه های زیادی وجود دارند که می توانید انتخاب خود را از میان آنها انجام دهید. به طور کلی اصل اولیه تمامی این تجهیزات تشخیص سلامت کابل تلفن می باشد. . اندازه دستگاه های تست سیم تلفن کوچک بوده و معمولا درون جیب جا می شوند. از آنها برای عیب یابی تلفن های آنالوگ و قطب خط نیز استفاده می شود. این دستگاه ها قابلیت تشخیص کیفیت صدا و توان سیگنال را دارند. 

عملکرد ابزارهای تست سلامت کابل 

همانطور که پیشتر هم عنوان شد اولین ویژگی بارز در تمامی دستگاه های تست کابل تلفن، تشخیص سالم بودن کابل می باشد. بدین ترتیب این ابزارها ترافیک را به پایین کابل و ریموتی هوشمند ارسال کرده و عملکرد آن را بررسی می نمایند. دریافت کامل ترافیک شبکه در انتهای ریموت می تواند گواه سلامت کابل باشد. گرانقیمت ترین نوع تستر سیم تلفن، گواهینامه هایی است که برای کابل های داده می شوند. این موارد توسط افرادی که برای نصب کابل های تلفن اقدام می کنند ارائه می گردند. 

اشخاصی که خطوط تلفن را چک و بررسی می کنند به ابزار های مناسبی برای این کار نیاز دارند. این تجهیزات به آزمایشگران کمک می کنند تا محل مشکل در کابل را تشخیص دهند. وسیله ای که برای تشخیص و آزمایش تلفن استفاده می شود به مجموعه قفسه نیز شهرت دارد. از طریق اتصال آن به جک تلفن و اندازه گیری مقدار ولتاژ ورودی تست خط انجام می گردد. ابزار آلات پیشرفته تر در این زمینه قادر هستند تا مشخصات و جزئیات بیشتری را سنجیده و تنظیمات لازم را اعمال نمایند. در زمان هایی که قصد دارید خطوط تلفن اینترنت دار را بررسی کنید، مطمئن شوید که از تجهیزات مناسب همین کار برخوردار هستید. بهتر است برای تست عملکرد خطوط ADSL از تستری مخصوص استفاده نمایید. 

sdl

حل مشکل خط

پس از اینکه توانستید مشکل تلفن خود را ردیابی کنید، نوبت آن رسیده است که نسبت به رفع این مشکل اقدام فرمایید. برای اینکار می توانید به مخابرات یا شرکتی که خط تلفن را ارائه کرده است مراجعه نمایید. این شرکت ها می توانند ایراد خط را برطرف کنند. اگر تجربه و دانشی در این زمینه دارید، پاسخ واضح تری دریافت خواهید نمود. توجه داشته باشید که قادر خواهید بود به کمک یک دستگاه تست کننده تلفن معمولی هم ایراد خطوط را بیابید. اگر در این کار متخصص هستید یا به مقدار زیادی از این دستگاه ها استفاده می کنید، می توانید لوازم جانبی مربوط به آنها مانند هندزفری را نیز خریداری نمایید.

ویژگی های دستگاه های تستر سیم تلفن 

این دستگاه ها در حال حاضر جزو پیشرفته ترین ابزارهای تست کننده خطوط به صورت دستی هستند. با کمک تستر تلفن ثابت می توان نقاط خطا و محل آن ها را روی خطوط مشخص نمود. به دلیل داشتن بلندگو برای تقویت صدا مناسب بوده و همچنین این قابلیت را دارند که از آنها برای اعلام هشدار ولتاژ بالا یا پایین استفاده نمایید. 

  • می توانید این ابزار ها را برای تست خطوط ADSL استفاده کرده و دسترسی به داده ها را مسدود کنید. 
  • تکنسین های حرفه ای در این زمینه می توانند با استفاده از بلندگوی دستگاه هر دو دست خود را آزاد کرده و همزمان با تست کابل، کار دیگری را نیز انجام دهند. 
  • این امکان را دارید که تست سلامت عایق بودن خط ها را نیز بررسی کنید. 
  • می توانید بدون نیاز به اینکه دکمه ای بفشارید، تماس ها را منتقل نمایید. 

امروزه کابل های خطوط تلفن دارای پیچیدگی های زیادی هستند. می توانید با کمک دستگاه های تست کننده سلامت کابل تلفن هر ایرادی را در این رابطه یافته و سپس برای رفع آن اقدام نمایید. تجهیزات کنترل کننده خط های تلفن امکانات و ویژگی های زیادی دارند. می توانید با توجه به نیاز خود و هدفی که برای استفاده از آنها دارید، مناسب ترین نوع این دستگاه ها را تهیه نمایید. 

 

مقالات مرتبط