تست کابل شبکه (بررسی انواع روشها، دستگاه‌ها و تجهیزات)

روش های تست کابل شبکه گوناگون می باشد. کابل شبکه از انواع سیم و کابل است که بوسیله تستر شبکه تست می گردد تستر در دو نوع ساده و پیشرفته می باشد. گاهی نیاز است که کابل شبکه از لحاظ سالم بودن تست شود. در واقع این موضوع در برخی از اوقات دارای اهمیت خاصی است. البته این اهمیت به عوامل زیادی برمی گردد که باید در وقت نیاز تمام آنها مورد بررسی قرار گیرد. از این تسترها در کابل کشی جدید و عیب یابی کابل ها می توان استفاده نمود. تست کابل شبکه برخی اوقات به دلیل قطعی ارتباط بسیار ضروری است. البته باید در ابتدای امر مشخص گردد که مشکل از کابل شبکه می باشد، یا خیر؟

معمولا تست کابل شبکه به دو روش با تستر و بدون تستر صورت می گیرد. تسترها خود به دو نوع تستر طبقه بندی می شوند. تستر معمولی که جهت ایجاد ارتباط بین مدیرهای ارتباطی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین تستر دیجیتال که جهت نمایش نتایج حاصل از کنترل و تست بر روی ال سی دی به کار می رود.

 در زیر جدولی برای آشنایی بهتر با این روش ها طراحی شده است.

تست کابل شبکه بدون تستر

تست کابل شبکه با تستر

1.     سیگنال اتصال را در کامپیوتر یا تلویزیون خود چک کنید.

2.     کنترل مکان اتصال کابل به کامپیوتر و مودم.

3.     چک نمودن چراغ سبز پشت مودم.

4.     کنترل و تست کابل شبکه از لحاظ آسیب فیزیکی.

5.     اگر مشکلی نباشد باید چراغ سبز پشت مودم چشمک بزند.

1.     فراهم نمودن تستر کابل شبکه.

2.     متصل نمودن یک سر کابل به درگاه TX تستر( ورودی )  و سر دیگر به درگاه RX.

3.     تستر را روشن نمایید.

4.     به چراغ ها دقت کنید اگر یکی از موقعیت چراغ ها بعلاوه موقعیت زمین روشن نشدند، بدانید کابل خراب است.

5.     در نهایت کابل را جدا نموده و ناچ نزدیک به دو شاخه را فشرده تا جدا گردد.

 

دستگاه های تست کابل شبکه

دستگاه های تست کابل شبکه بسیار متنوع هستند. در این مقاله به یادآوری برخی از این دستگاه ها را به عنوان نسل های جدیدتری از تستر به طور خلاصه می پردازیم. این دستگاه ها عبارتند از؛

  • تستر شبکه DSK-5000 ، تستر شبکه DSK-1800 ، تستر شبکه 8000DSK- قادر به صادر نمودن VI/2G یا سطح دقت یک کابل شبکه مطابق با تمامی استانداردها می باشند.
  • دستگاه فلوک پیشرفته نیز به عنوان یکی از پرکاربردترین و شناخته شده ترین دستگاه های تست کابل شبکه محسوب می گردد. این دستگاه قادر به شناسایی کابل های شبکه تقلبی است. همچنین چگونگی سربندی و کیفیت کابل کشی و غیره نیز از مسئولیت های این دستگاه می باشد. 

تست کابل شبکه

تجهیزات تست کابل شبکه

تجهیزاتی که با استفاده از آنها تست کابل شبکه صورت می گیرد، براساس وظایف ویژه ای که دارند، با مشخصات متفاوت طراحی می گردند. این مشخصات در چگونگی کارکرد، قیمت و کارایی با یکدیگر تفاوت دارند. در نتیجه این ابزارها به سه دسته certification , qualification , verification تفکیک می گردند. این سه دسته هر یک نیازهای خاص و انحصاری شبکه را به گونه ای متفاوت پاسخگو هستند و قادر هستند، سطوح مختلفی از عملیات را عرضه نمایند.

تجهیزات تست کابل شبکه عبارتند از ؛

  • کابل شبکه
  • پچ پنل شبکه
  • کیستون ها و پریزهای شبکه
  • پچ کوردهای شبکه 
  • زوج یاب یا فایندر و ...

استانداردهای تست کابل شبکه

در تست کابل شبکه استانداردهایی وجود دارد، که توجه به این پارامترها و استانداردها تا حد بسیاری در جلوگیری از ایرادات کابل شبکه تاثیر دارد. ایراداتی همچون کیفیت کابل مسی، چگونگی سربندی کابل مسی هم از طریق کیفی و هم از لحاظ پانچ و رنگ بندی و ... .در نهایت ارزیابی هر یک از این پارامترها براساس استانداردهای مختلف حائز اهمیت می باشد.

استانداردهای تست کابل شبکه بر طبق لیست زیر هستند؛

  1. WireMap؛ این پارامتر مختص زمانی است که می خواهیم از ارتباط صحیح دو سر کابل و سوکت ها مطمئن شویم.
  2. Pair&Lentgh ؛ مختص سنجش فاصله کابل های شبکه می باشد.
  3. Coax/Tel ؛ جهت کنترل ارتباط بین سوکت تلفن RJ-11 و COAXIAL می باشد.
  4. Setup ؛ تنظیمات دستگاه نظیر انتخاب زبان، کالیبراسیون دستگاه و ... را با این پارامتر انجام می دهند.
  5. Propagation delay ؛ این پارامتر نشان دهنده بازه زمانی است که طول می کشد، تا یک سیگنال به کابل ارسال شود.
  6. 6Delay skew ؛ این پارامتر نشان دهنده سریع ترین و یا کندترین بازه زمانی ارسال یک سیگنال در کابل شبکه می باشد. البته بازه نرمال بین 25 تا 30 می باشد.
  7. Cable length  ؛ این پارامتر طول کابل شبکه را نشان می دهد، و شما را از لحاظ اینکه طول این کابل از 100 متر تجاوز نکند، مطمئن می سازد.
  8. Insertion loos ؛ این پارامتر وظیفه اش سنجش مقدار کاهش انرژی سیگنال در کابل و در سمت گیرنده می باشد.
  9. Return loos ؛ نشان دهنده میزان سیگنال بازگشتی به سمت فرستنده می باشد.
  10. DC loop Resistance ؛ تخمین مقدار مقاومت کابل شبکه

استانداردهای تست کابل شبکه

پارامترهای تست شبکه

در این مقاله درباره تست کابل شبکه و باید ها و نبایدهای آن صبحت کردیم. همچنین شما متوجه شدید که قادر به تست کابل شبکه با استفاده از دستگاه و یا تستر هستید. این تجهیزات و دستگاه ها در حال حاضر در انواع مختلفی طراحی و تولید می شوند. در نتیجه شما با کمک کارکرد و مصرف خود هر یک از این سیستم ها را می توانید انتخاب نمایید. از سویی دیگر این تجهیزات قادر هستند، اطلاعات مختلفی را در اختیار شما بگذارند.

 بنابراین برای اینکه بتوانید عملیات تست کابل شبکه را انجام دهید، بایستی از ابتدای کار بدانید که کابل شما شیلد دارد و یا بدون شیلد است. دستگاه فلوک دارای 18 چراغ است که نصف آن برای طرفین کابل طراحی گشته است. 8 چراغ ابتدایی این سیستم برای سیم های کابل شبکه می باشند. همچنین نهمین چراغ نشان دهنده موقعیت اتصال به زمین می باشد. در صورتی که همه این چراغ ها روشن گردند، نشان دهنده سالم بودن کابل شبکه است.

چنانچه تمایل دارید که فرایند تست کابل شبکه را بدون استفاده از دستگاه انجام دهید، باید به کابل شبکه خوب نگاه کنید. اگر کابل شبکه پارگی و یا پیچ خوردگی نداشته باشد، و آسیب و یا ضربه ای به آن وارد نشده باشد، پس در نهایت سالم است. البته بایستی محل اتصال کابل به تجهیزات را نیز مورد بررسی قرار دهید. چنانچه کابل شما به طور کامل به تجهیزات اکتیو متصل شده باشد، یعنی ایرادی ندارد. همچنین با کنترل سیگنال نیز می توان پی به سالم و یا ناسالم بودن کابل شبکه برد. عدم دریافت سیگنال، نشان دهنده عدم درستی کابل شبکه و یا اتصالات آن می باشد.

منبع

nerdtechy.com

 

پرسش های متداول

گاهی شکل ظاهری در روش تست کابل شبکه بسیار در تشخیص سالم یا خرابی یک کابل نقش مهمی را بازی می کند.

مقالات مرتبط