بررسی لامپ متال هالید

نورپردازی با لامپ‌ متال هالید مشابه نورپردازی چراغ‌های بخار جیوه عمل می‌کند، اما افزودن نمک‌های فلز هالید باعث بهبود رنگ و کارایی بیشتر این لامپ‌ها می‌شود. لامپ‌های متال هالید معمولا برای روشنایی در مقیاس بزرگ مانند سالن‌ها، زمین‌های ورزشی، خیابان‌ها و پارکینگ‌ها کاربرد دارند. در این مطلب، با بررسی لامپ متال هالید ، اطلاعات بیشتری در رابطه با این لامپ‌ها ارائه خواهیم کرد.

بررسی لامپ متال هالید

بررسی لامپ متال هالید یا هلیوم

برای بررسی لامپ متال هالید باید عوامل مختلفی از جمله عملکرد این لامپ‌ها را در نظر گرفت. شاید این سوال برای شما نیز مطرح شود که لامپ متال هالید چگونه کار می‌کند؟ به بیان ساده، فناوری متال هالید با عبور یک قوس الکتریکی از طریق مخلوطی از گازها، نور تولید می‌کند. اجزای لامپ متال هالید عبارت‌اند از : حباب شیشه‌ای، لوله‌ی قوس‌دار، الکترودها، الکترود کمکی با مقاومت بالا، ساقه‌ی شیشه‌ای ، سیم مولیبدن، گاز آرگون، بخار جیوه ، یدیدهای ایندیوم، تالیم و سدیم

لامپ متال هالید شامل دو قسمت اصلی است: لوله‌ی قوس داخلی و لامپ بیرونی. هنگامی که لامپ غیر فعال است، نمک‌های جیوه و متال هالید در داخل لوله‌ی قوس داخلی متراکم می‌شوند. لامپ متال هالید دارای دو الکترود است. هنگامی که جریان الکتریکی به لامپ وصل می‌شود، برق از یک الکترود به الکترود دیگر منتقل شده و نمک‌های جیوه و فلز هالید موجود در لوله‌ی قوس داخلی را گرم می‌کند و باعث می‌شود که این عناصر به گاز تبدیل شوند و با دور شدن اتم‌های هالید فلز از قوس الکتریک ، نور سفید تولید می‌کنند. در واقع، نور با ایجاد قوس بین دو الکترود واقع در داخل لوله‌ی قوس داخلی ایجاد می‌شود. لوله‌ی قوس داخلی معمولا از کوارتز ساخته می‌شود و این محیط بسیار مقاومی برای درجه‌ی حرارت بالا (1000 درجه‌ی سانتی گراد) و فشارهای 3 یا 4 اتمسفر است.

برای راه‌اندازی لامپ هالید متال، ولتاژ بالا به الکترودهای لامپ اعمال می‌شود تا قبل از جریان و روشن شدن لامپ، گاز را یونیزه کند. لایه‌ی خارجی معمولا از شیشه‌ی بوروسیلیکات ساخته شده است تا میزان تابش اشعه‌ی ماوراء بنفش ساطع شده از لامپ را کاهش دهد و یک محیط حرارتی پایدار برای لوله‌ی قوس ایجاد کند. همچنین دارای یک جو بی‌اثر است که اجزای لوله‌ی قوس را در دماهای بالا از اکسیداسیون باز می‌دارد. با بررسی لامپ متال هالید می‌توان به ویژگی‌های آن پی برد. اخیرا، برخی از کاتالوگ‌ها، تولید لامپ‌های سرامیکی هالید را آغاز کرده‌اند که لوله‌ی قوس داخلی این لامپ‌ها به جای کوارتز از مواد سرامیکی ساخته شده است. لامپ‌های سرامیکی می‌توانند دمای قوس بیشتری را تحمل کنند و ظاهرا دمای رنگ را در طول عمر لامپ بهتر نگه می‌دارند.

بررسی لامپ متال هالید یا هلیوم

ویژگی‌های لامپ متال هالید

یکی از ویژگی‌های لامپ‌های HID این است که گرم شدن آن‌ها چندین (از ۳ تا ۵) دقیقه طول می‌کشد. در این مدت گرم شدن، خروجی نور از نظر شدت و دمای رنگ متفاوت است. دمای رنگ لامپ پس از راه‌اندازی می‌تواند تا 15 تا 20 دقیقه طول بکشد تا تثبیت شود. پس از قطع برق، لامپ داغ بلافاصله روشن نمی‌شود و باید قبل از راه‌اندازی مجدد به اندازه‌ی کافی خنک شود. این تاخیر زمانی را زمان مهار مجدد می‌نامند و ممکن است برای لامپ‌های MH بین 10 تا 20 دقیقه طول بکشد.

پس بررسی لامپ متال هالید بر اساس عملکرد، بهتر است به کاربردها و ویژگی‌های این لامپ‌ها اشاره کنیم. با وجود این که لامپ‌های متال هالید بیشتر در خارج از منزل استفاده می‌شوند، اما کاربردهای آن بسیار متنوع بوده و می‌توانند برای طیف گسترده‌ای از برنامه‌های داخلی و خارجی استفاده شوند. روشنایی متال هالید به دلیل نور طبیعی آن شناخته شده است، اما بسته به نوع نمک‌های هالید فلز مورد استفاده در لامپ، می‌توانید طیف وسیعی از رنگ‌ها را پیدا کنید. با بررسی لامپ متال هالید از نظر میزان کارکرد می‌توان دریافت که این لامپ‌ها به طور متوسط، حدود ۱۰ برابر بیشتر از لامپ‌های معمولی رشته‌ای عمر می‌کنند (15000 تا 200000 ساعت). آن‌ها همچنین به طور قابل توجهی کارآمدتر هستند. این ویژگی‌ها آن‌ها را به یک انتخاب عالی برای کسانی که به دنبال کاهش مصرف انرژی هستند تبدیل می‌کند.

منبع

zeiss-campus.magnet.fsu.edu

 

مقالات مرتبط