انواع کابل برق

کابل های برق دارای انواع مختلفی هستند که هنگام خرید تجهیزات برقی باید آن را بررسی کنیم. هر کدام از آنها ویژگی ها و عملکرد خاص خود را دارند. در این مطلب به معرفی انواع کابل برق پرداخته شده است. کابل برق، تشکیل شده از یک یا چندین رشته سیم می باشد که این سیم ها در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. کاربرد اصلی انواع کابل برق، هدایت یا منتقل نمودن جریان های الکتریکی می‌باشد. همراه با پیشرفت هایی که در صنایع مختلف از جمله صنعت برق حاصل شده است، تولید انواع کابل برق نیز پیشرفت هایی داشته و کابل های متفاوتی با عملکرد های ویژه ای تولید شده‌اند. کابل های برق، بر اساس فاکتورهای مختلفی دارای دسته بندی هایی هستند. در ادامه انواع کابل برق را معرفی خواهیم کرد. 

انواع کابل برق

انواع کابل برق از لحاظ سطح ولتاژ

همراه با پیشرفت هایی که در صنایع مختلف از جمله صنعت برق حاصل شده است، تولید انواع کابل برق نیز پیشرفت هایی داشته و کابل های متفاوتی با عملکرد های ویژه ای تولید شده‌اند. کابل های برق، بر اساس فاکتورهای مختلفی دارای دسته بندی هایی هستند. در ادامه انواع کابل برق را معرفی خواهیم کرد. کابل برق، از نظر سطح ولتاژ دارای انواع مختلفی است. هر کدام از این کابل ها، کاربرد و عملکرد ویژه ای دارند. 

کابل های فشار قویبه کابل برقی که توانایی عبور دادن جریان های برق بیشتر از 30 کیلووات را دارد، کابل فشار قوی گفته می‌ شود. خود این نوع از کابل برق، دارای سه نوع خاص می‌باشد. کاربرد اصلی انواع کابل برق فشار قوی، منتقل نمودن جریان الکتریکی از نیروگاه ها به شبکه های توزیع برق می‌باشد.  از انواع کابل برق فشار قوی در برق‌کشی صنایع مختلف و کارخانه های بزرگی که به برق با ولتاژ بالا نیاز دارند نیز استفاده می شود. نماد کابل فشار قوی، HV می باشد. 

کابل فشار متوسط: این کابل برق، قابلیت منتقل نمودن جریان برق با ولتاژ 6 تا 30 کیلووات را دارد. کاربرد کابل برق فشار متوسط، در مدارهای توزیع صنعتی و تامین برق ساختمانهای مختلف مسکونی و تجاری می باشد. نماد کابل فشار قوی، MV است.

کابل فشار ضعیف: یکی دیگر از انواع کابل برق، کابل فشار ضعیف می باشد. رنج ولتاژی کابل برق فشار ضعیف، از 3 کیلو وات کمتر می باشد. بر اساس نوع موادی که در ساخت روکش و عایق این نوع از کابل برق به کار رفته است، دارای دسته بندی هایی است. انواع کابل برق فشار ضعیف، عبارتند از: کابل فشار ضعیف عایق PVC ، کابل فشار ضعیف عایق XLPE ،کابل فشار ضعیف ضد آتش

انواع کابل برق از لحاظ نوع هادی

کابل های برق بر اساس هادی، دارای انواع مسی و آلومینیومی هستند. انواع کابل برق آلومینیومی، از نظر قیمت مقرون به صرفه می باشند و به همین دلیل در مقایسه با نوع مسی، رواج بیشتری پیدا کرده‌اند. افت ولتاژ در کابل برق آلومینیومی نسبت به کابل برق مسی بیشتر می باشد. انواع کابل برق مسی، همانطور که از نام آنها پیداست، دارای جنس هادی مسی هستند. مناسب‌ترین آلیاژ برای انتقال جریان الکتریکی، مس است.  این کابل ها رسانای قوی می باشند. همینطور دارای انعطاف‌پذیری بالایی هستند. 

انواع کابل برق از لحاظ نوع هادی

انواع کابل برق از لحاظ ساختار عبارتند از:

کابل برق افشان:  سیم های به کار رفته در ساخت این نوع از کابل برق ، از نوع افشان هستند که به وسیله یک عایق پوشانده شده‌‎اند و منعطف می باشند. علت این انعطاف‌پذیری این است که جنس هادی آنها از مس می باشد. کاربرد بسیار کابل افشان، در مصارف ساختمانی است. 

کابل برق مفتول یا میله ای: در میان انواع کابل برق ، این نوع انعطاف‌پذیری کمتری دارد و جنس هادی آن مس یا آلومینیوم است که شکل میله ای یا مفتولی دارد. کابل برق نیمه افشان: این نوع از کابل برق، ساخته شده از مفتول های تابیده در هم می باشد و جزء کابل های ولتاژ ضعیف محسوب می گردد. جنس هادی این کابل، می تواند مس یا آلومینیوم باشد. 

 انواع مختلف کابل های برق از نظر موقعیت مکانی

کابل برق زمینی: از انواع کابل برق زمینی، زمانی استفاده می شود که انتقال برق از داخل زمین صورت می گیرد. انواع کابل برق زمینی از نظر ساختار و جنس، کابل تسمه ای و کابل های فشار می باشند. این کابل ها از لحاظ سایز نیز دارای دسته بندی های مختلف هستند.  برای اینکه این کابل، توان و تحمل فشار، رطوبت، ضربه و عوامل بیرونی دیگر را داشته باشد،  در ساخت آن غلاف سربی و ورقه های فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. 

کابل برق هوایی: هادی این نوع از کابل برق نیز، مس یا آلومینیوم است. در دو حالت روکش‌دار و  بدون روکش ساخته می ‌شود. کابل برق هوایی دارای انواع مختلف می باشد. از جمله مزایای استفاده از این کابل، می توان از سهولت در عیب‌یابی و نصب شبکه، برطرف نمودن ایرادات و عیوب با هزینه کمتر، نیاز به هزینه کمتر برای راه اندازی و نصب و ... نام برد. 

منبع

cableandconnections.com 

مقالات مرتبط