انواع چراغ ضدانفجار

انواع چراغ ضدانفجار به چراغ هایی گفته می شود که در مکان های خطرناکی که گاز و گرد و غبار قابل اشتعال وجود دارد استفاده می شوند . انواع چراغ ضدانفجار می تواند از ایجاد قوس ، جرقه و دمای بالا که در داخل لامپ ایجاد میشود حفاظت کرده و باعث جلوگیری از اشتعال گاز و گرد و غبار قابل انفجار در اطراف و موجود در فضا شود. به همین دلیل انواع چراغ ضدانفجار به این نام شناخته میشود و همچنین معمولا از لامپ فلورسنت ضد انفجار جهت روشنایی در آن استفاده میشود. انواع چراغ ضد انفجار نسبت به محیط های مختلف با مخلوط گاز قابل اشتعال ، الزامات مختلفی دارند که در این مقاله به بررسی این چراغ ها خواهیم پرداخت.

انواع چراغ ضدانفجار

انواع چراغ ضدانفجار

با توسعه سریع صنایع نفت ، شیمیایی ، معدن و سایر صنایع ، از تجهیزات روشنایی و انواع چراغ ضدانفجار بیشتر و بیشتر در تولید ، ذخیره سازی و نجات استفاده می شود. چگونگی جلوگیری از انفجارهای تصادفی وسایل روشنایی، به موضوعی بسیار مهم در مکانهای خطرناکی که گاز منفجره در آنها وجود دارد تبدیل شده است. از آنجایی که چراغ های روشنایی در حین کار به طور حتم جرقه های الکتریکی تولید می کنند یا سطوح پرحرارتی ایجاد می کنند ، هنگامی که در محل تولید، تخلیه یا امداد و نجات با مخلوط های گاز منفجره روبرو می شوند ، باعث حوادث انفجاری و خطر مستقیم برای جان کارگران و امنیت منافع مالی می شوند. بنابراین ، به عنوان پرکاربردترین وسایل روشنایی ، فناوری انواع چراغ ضدانفجار نگرانی عمومی و توجه زیاد مسئولین صنایع را برانگیخته است.

متریال انواع چراغ ضدانفجار

متریال انواع چراغ ضدانفجار

انواع چراغ ضدانفجار از پوسته آلیاژ آلومینیوم ،و پوشش پلاستیکی روی سطح چراغ برخوردار است و هدف دوگانه ای برای روشنایی کلی و روشنایی اضطراری را دنبال می کند. بعضی از انواع چراغ ضدانفجار به باتری نیکل، کادمیوم بدون نیاز به تعمیر و نگهداری مجهز است ،که بوسیله منبع تغذیه طبیعی به طور خودکار شارژ می شود و هنگام قطع منبع انرژی و برق، انواع چراغ اضطراری که به باطری مجهز هستند، به طور خودکار روشن می شوند. باید به این موضوع توجه داشته باشیم که سیم کشی لوله های فولادی ، و انواع چراغ ضدانفجار ویژه با نور طبیعی بصورت جداگانه است ، و بصورت کلی ، نور طبیعی و چراغ اضطراری دارای یک محفظه لامپ هستند و منبع نور مستقل است.

کاربرد انواع چراغ ضدانفجار

کاربرد انواع چراغ ضدانفجار

انواع چراغ ضدانفجار در مکان های خطرناک کارگاهی و صنعتی و معدنی و در زون 1 و 2 ، و در محیط هایی که گاز منفجره استفاده می شود مناسب است. همچنین در محیطی که گاز های منفجره IIA ، IIB ، IIC وجود دارد باید برای سیستم روشنایی از انواع چراغ ضدانفجار استفاده شود و همچنین برای محیط های دارای گرد و غبار قابل اشتعال در منطقه 20 ، منطقه 21 ، منطقه 22 و در نهایت برای محیطی که گروه دمایT1-T6  باشد انواع چراغ ضدانفجار مناسب است.

عملکرد چراغ ضدانفجار

عملکرد چراغ ضدانفجار

انواع چراغ ضدانفجار به اکثراً به سیستم فلورسنت مجهز شده است. منبع نور بسیار کارآمد و تا حدودی کم مصرف است که بیش از 30٪ صرفه جویی در مصرف انرژی نسبت به لامپ های معمولی دارد. همچنین در حال حاضر انواع چراغ ضدانفجار از نوع ال ای دی هم در بعضی از کارخانجات تولیدات محصولات روشنایی در حال تولید است که میزان صرفه جویی انرژی در آنها بیش از 70% کمتر از لامپ های معمولی است. انواع چراغ ضدانفجار ال ای دی از طریق طراحی منحصر به فرد توزیع نور ، نوع نور و زاویه تابش منبع نور ال ای دی کنترل می شود تا از آلودگی نوری و استفاده ناکارآمد از روشنایی جلوگیری شود. نور انواع چراغ ضدانفجار ال ای دی نرم است ، بدون تابش خیره کننده با استفاده از دیفیوزر ها ، باعث خستگی در چشم اپراتورها نمی شود و بهره وری کار را بصورت چشمگیری بهبود می بخشد. پوسته بدنه از ریخته گری آلیاژ آلومینیوم سبک ساخته شده و هنگام تعویض لامپ ها ، به سادگی برد مدار را برداشته و یک صفحه مدار جدید نصب می کنید. انواع چراغ ضدانفجار با توجه به نیاز فضا می تواند به تجهیزات چراغ اضطراری مجهز شود. محفظه لامپ توکار ال ای دی از نظر وزن سبک تر است و هنگامی که جریان برق خارجی خاموش می شود، لامپ به طور خودکار به حالت روشنایی اضطراری می رود.

منبع
www.tachyonlight.com

مقالات مرتبط