آشنایی با انواع سوکت لامپ + جدول کامل

انواع سوکت لامپ موجود در بازار را می توانید با شناخت ویژگی های هر کدام از آنها به راحتی تهیه نمایید. سوکت، وسیله ای کاربردی است که از طریق آن می توان برق مورد نیاز انواع مختلف لامپ را تامین نمود. سوکت لامپ از فیوز و سیم تشکیل شده است. از طریق این قطعه، وصل کردن سیم ها به همدیگر یا جدا کردن آنها به راحتی امکان پذیر می شود. این قطعه کاربردی نقش مهمی را در عملکرد نوررسانی لامپ ایفا می کند. خرابی سوکت یکی از مهمترین عامل هایی بوده که باعث از کار افتادن لامپ می شود. متاسفانه اکثر افراد به دلیل عدم شناخت کافی در مورد عملکرد سوکت جهت تعویض لامپ اقدام می کنند. در حالی که این خرابی می تواند از سوکت لامپ باشد. 

در ادامه این مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با انواع سوکت لامپ و ویژگی های آن آشنا نماییم. پس با ما تا انتهای مقاله همراه باشید. 

ضرورت استفاده از سوکت لامپ و نقش آن در سیستم نور رسانی    

با شناخت کامل در مورد انواع سوکت لامپ موجود در بازار می توانید راحت تر جهت خرید بهترین مدل این محصول اقدام نمایید. سوکت لامپ در واقع به عنوان واسطه جهت تامین برق محیط عمل می کند. با اتصال چند رشته سیم به سوکت و اتصال آن به لامپ می توان روشنایی محیط را تامین نمود. سوکت ها بر اساس ویژگی هایی که دارند به انواع و اقسام گوناگونی تقسیم می شوند. سوکت از جمله مهمترین قطعاتی بوده که استفاده از آن در سیم کشی برق بسیار ضروری می باشد. زیرا تنهایی راهی که بتوان برق کشی لامپ یک مجتمع را انجام داد، استفاده از سوکت ها می باشد. یکی از نکات مهمی که در این رابطه وجود دارد، انتخاب بهترین برندهای تولیدی سوکت لامپ موجود در بازار می باشد. با شناخت ویژگی های هر کدام از برندهای تولیدی سوکت لامپ می توانید فرایند خرید آسانی را پشت سر بگذارید. 

آشنایی با ساختار تولیدی انواع سوکت لامپ 

سوکت لامپ از یک پوشش عایقی تشکیل شده است. وجود پین و رشته هایی از سیم داخل این قطعه باعث شده تا راحت تر بتوان روشنایی محیط مورد نظر را تامین کرد. یک واشر پلاستیکی دور تا دور سوکت لامپ را جهت جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به داخل آن فراگرفته است. این قطعه کاربردی نقش مهمی را در تامین روشنایی ایفا می کند. اگر به دلایلی لامپ روشن نشد یا خللی در تامین روشنایی محیط به وجود آمد، سوکت یکی از مهمترین قطعاتی بوده که می توانید علت این موضوع را از این طریق پیدا کنید. متاسفانه، اکثر افراد به جای تعویض سوکت جهت خرید لامپ اقدام می کنند. در حالی که موضوع را باید در جای دیگری یافت. 

انواع لامپ و آشنایی با ویژگی های آنها

قبل از اینکه بخواهیم در مورد انواع سوکت لامپ و ویژگی های آنها صحبت نماییم، بهتر است که توضیحی مختصر در مورد انواع لامپ های موجود در بازار ارائه دهیم. رایج ترین انواع لامپ های موجود در بازار در دسته بندی های زیر قرار می گیرند. 

  1. لامپ رشته : لامپ رشته ای از جمله رایج ترین لامپ هایی بوده که انتشار نور در آن به واسطه گرم شدن رشته تنگستنی صورت می پذیرد. البته ناگفته نماند که این نوع لامپ ها از مصرف انرژی بالایی برخوردار هستند.
  2. لامپ هالوژن : این نوع لامپ، نسخه جدید لامپ های رشته ای بوده که در ساخت آن از گاز هالوژن استفاده شده است. مصرف انرژی کمتر، طول عمر بالاتر و کیفیت تولیدی مناسب از جمله مهمترین ویژگی های لامپ های هالوژنی به شمار می روند. 
  3. لامپ ال ای دی : لامپ های ال ای دی از جمله پرکاربردترین لامپ های موجود در بازار به شمار می روند. این نوع لامپ ها به دلیل برخورداری از چندین دیود می توانند مقدار نور مورد نیاز محیط را به راحتی تامین نمایند. لامپ های ال ای دی، بسیار مقرون به صرفه و کم مصرف بوده و از طول عمر بالایی در مقایسه با سایر مدل ها برخوردار می باشند.
  4. لامپ فلوئورسنت CFL : لامپ های فلوئورسنت در مقایسه با لامپ های رشته ای بسیار کارآمدتر بوده و از طول عمر بین 7 الی 9 سال برخوردار هستند. این نوع لامپ ها نور کمتری تولید کرده و جهت استفاده کاربردی می باشند.
  5. لامپ اس ام دی : لامپ اس ام دی، یکی دیگر از انواع لامپ های کم مصرف بوده که در رده بندی لامپ های ال ای دی قرار می گیرد. تولید گرمای کم، مصرف انرژی پایین و برخورداری از طیف های رنگی گسترده از جمله مهمترین مزایای استفاده از لامپ های اس ام دی به شمار می روند. 

آیا با انواع سوکت لامپ موجود در بازار آشنایی دارید؟

در این بخش از مقاله قصد داریم تا شما عزیزان را با رایج ترین انواع سوکت لامپ که در بازار موجود می باشد، آشنا نماییم. اگر جهت خرید انواع سوکت لامپ مصمم هستید، حتما ویژگی ها و مشخصات آنها را مورد بررسی قرار دهید. اطلاعات مورد نیاز در رابطه با انواع سوکت لامپ در قالب جدول زیر ارائه شده است.

منبع

www.any-lamp.com

پرسش های متداول

هر کدام از سوکت های لامپ موجود در بازار از ویژگی ها و کاربردهای مخصوص به خود برخوردار می باشند. جنس بدنه مقاوم، نسوز بودن و کیفیت تولیدی بالا از جمله مهمترین ویژگی های یک سوکت لامپ مناسب به شمار می رود.
سایت های اینترنتی زیادی وجود داشته که انواع سوکت لامپ را با قیمت بسیار مناسب به خریداران ارائه می دهند. سوکت های لامپ موجود در بازار از قیمت مناسبی برخوردار بوده و شما می توانید جهت خرید آنها به صورت اینترنتی از سایت های فروشگاهی معتبر اقدام نمایید.
نوع لامپ، برند تولیدی و جنس بدنه از جمله مهمترین مواردی بوده که باید قبل از خرید سوکت های لامپ مدنظر قرار دهید. با توجه به راهنمای خرید انواع سوکت لامپ می توانید فرایند انتخاب آسانی را در پیش گیرید.

مقالات مرتبط