SMT چیست

SMT یک فناوری مونتاژ مدار لامپ ال ای دی است که اجزای مونتاژ سطح بدون سرب یا کوتاه را روی سطح برد مدار چاپی (PCB) یا سطح دیگر بسترها از طریق جوش و لحیم کاری نصب می‌کند. استفاده از فناوری ‌SMT مزایای بسیاری را به همراه دارد که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به اتصالات بیشتر در هر جزء و امکان قرار دادن قطعات در هر دو طرف برد اشاره کرد. در ادامه در رابطه با این که SMT چیست اطلاعات بیشتری ارائه خواهیم کرد.

SMT چیست

 

کاربرد SMT چیست؟

شاید تاکنون نام SMT را در قطعات الکترونیکی شنیده باشید اما ندانید SMT چیست . SMT (Surface Mount Technology) مجموعه‌ای از فرآیندهای تکنولوژیکی است که بر اساس PCB (Printed Circuit Board) یا برد مدار چاپی پردازش می‌شود. SMT فناوری نصب روی سطح و محبوب‌ترین فناوری و فرآیند در صنعت مونتاژ لوازم الکترونیکی است که به نام فناوری اتصال سطح مدار الکترونیکی نیز شناخته می‌شود. در شرایط عادی، محصولات الکترونیکی مورد استفاده توسط PCB به همراه خازن‌های مختلف، مقاومت و سایر قطعات الکترونیکی مطابق نمودار مدار طراحی شده است، بنابراین انواع لوازم برقی برای پردازش به انواع روش‌های مختلف پردازش تراشه‌ی SMT نیاز دارند.

 

کاربرد SMT چیست؟

 

فرآیند و ساختار SMT چیست؟

فرآیند SMT را می‌توان این گونه خلاصه کرد: لحیم کاری-> قرار دادن قطعات-> لحیم کاری مجدد-> بازرسی نوری AOI-> نگهداری. صفحه ی ابریشم: عملکرد آن نشت خمیر لحیم کاری یا چسب وصله بر روی پدهای PCB است تا برای لحیم‌کاری اجزا آماده شود.  توزیع: به منظور چسباندن چسب بر روی موقعیت ثابت برد PCB است و عملکرد اصلی آن ثابت کردن اجزاء روی برد PCB است. تجهیزات مورد استفاده،‌ یک دستگاه پخش چسب است که در خط مقدم تولید SMT یا پشت تجهیزات آزمایش قرار دارد. نصب: نصب قطعات مونتاژ سطح به طور دقیق در موقعیت ثابت PCB. تجهیزات مورد استفاده، یک دستگاه قرارگیری است که در پشت دستگاه چاپ روی صفحه در خط تولید SMT قرار دارد.

پخت: عملکرد آن ذوب چسب وصله است، به طوری که اجزای مونتاژ سطح و برد PCB محکم به هم متصل شوند. تجهیزات مورد استفاده، یک کوره‌ی پخت است که در پشت دستگاه قرارگیری در خط تولید SMT قرار دارد. لحیم‌کاری: عملکرد آن ذوب کردن خمیر لحیم‌کاری است، به طوری که اجزای مونتاژ سطح و برد PCB محکم به هم متصل شوند. تجهیزات مورد استفاده، یک کوره‌ی برگشتی است که در پشت دستگاه قرارگیری در خط تولید  SMT  قرار دارد. تمیز کردن: در این مرحله بقایای لحیم‌کاری بر روی برد PCB مونتاژ شده حذف می‌شود. بازرسی: عملکرد آن بررسی کیفیت جوش و کیفیت مونتاژ برد مدار چاپی مونتاژ شده است. تجهیزات مورد استفاده، شامل ذره‌بین، میکروسکوپ، آزمایشگر آنلاین (ICT) ، بازرسی خودکار نوری (AOI) ، سیستم بازرسی X-RAY ، تستر عملکردی و غیره است.

محصولات الکترونیکی جدید به دنبال کوچک‌سازی هستند و عملکردهای کامل‌تری دارند و مدارهای مجتمع  (IC)  مورد استفاده در آن‌ها فاقد اجزای سوراخ‌دار هستند. با تولید انبوه و اتوماسیون تولید، کارخانه باید محصولات با کیفیت بالا را با هزینهی کم و خروجی بالا تولید کند تا نیازهای مشتری را برآورده کرده و رقابت‌پذیری بازار را تقویت کند. از جمله‌ی این اقدامات می‌توان به توسعه‌ی اجزای الکترونیکی، مدارهای مجتمع (IC) و کاربرد متنوع مواد نیمه هادی اشاره کرد. می‌توان تصور کرد که وقتی فرآیندهای تولید پردازنده‌های بین‌المللی و تولیدکنندگان دستگاه پردازش تصویر مانند Intel و AMD به چند نانومتر رسیده‌اند، توسعه‌ی SMT‌، مانند فناوری و فرآیند مونتاژ سطح بسیار ناچیز است.

 

 فرآیند و ساختار SMT چیست؟

مزایای SMT 

اکنون شاید این سوال برای شما مطرح شود که مزایای SMT چیست؟ تراکم مونتاژ بالا، اندازه‌ی کوچک و وزن سبک محصولات الکترونیکی از جمله مزایای SMT است. حجم و وزن قطعات SMD تنها حدود 1/10 قطعات پلاگین سنتی است. به طور کلی، پس از تصویب SMT، حجم محصولات الکترونیکی 40 تا 60 درصد و وزن آن‌ها 60 تا 80 درصد کاهش می‌یابد. قابلیت اطمینان بالا و ضد لرزش قوی، میزان نقص اتصالات لحیم‌کاری پایین، فرکانس بالا، کاهش تداخل الکترومغناطیسی و فرکانس رادیویی از دیگر ویژگی‌های SMT است. سایر مزایای استفاده از SMT عبارت است از کاهش 30 تا 50 درصدی هزینه‌ها در صرفه جویی در مواد، انرژی، تجهیزات، نیروی انسانی، زمان و غیره. در حال حاضر، جهان از توسعه‌ی شدید صنعت الکترونیک سود برده و پردازش تراشه‌ی SMT باعث رونق صنعت شده است.

منبع

tachyonlight.com

مقالات مرتبط