Li-Fi چیست

 Li-Fi  چیست ؟ Li-Fi  فناوری آینده است که نور لامپ ال ای دی و اینترنت را با هم ترکیب می کند. نور بخش عمده ای از زندگی روزمره ماست، بدون نور ما نمی توانیم تا جایی که می خواهیم کار کنیم، تا جایی که می خواهیم بیدار بمانیم و به هر کجا و هر زمان که بخواهیم برویم . در مورد اینترنت نیز می توان همین را گفت اینترنت به بخش جدایی ناپذیر از زندگی بسیاری از ما تبدیل شده است چه در زندگی خصوصی و چه در زندگی شغلی. اما اگر بتوانیم نور و اینترنت را ترکیب کنیم، چه می شود؟ برای ایجاد فرم بالاتری از آنچه اکنون به عنوان Wi-Fi  می شناسیم ، این امکان را به ما می دهد که خیلی سریعتر ارتباط برقرار کنیم ، داده ها را خیلی سریعتر ارسال کنیم و اینترنت داشته باشیم، یعنی تقریباً به معنای واقعی سرعت نور است. در ادامه Li-Fi چیست را با هم بررسی می کنیم.

Li-Fi-چیست

نحوه عملکرد Li-Fi چیست ؟

Li-Fi چیست ؟ Li-Fi راهی است که از طریق آن می توانیم فقط با استفاده از چراغ های LED داده ها را انتقال دهیم این کار به ما اجازه می دهد از مواردی مانند دکل رادیویی تلفن همراه ، روترها و سایر زیرساخت هایی که شبکه را تشکیل می دهند چشم پوشی کنیم و فقط از چراغ های دیود تابش نور (LED) خود برای استفاده از اینترنت و سایر سیگنال های مشابه استفاده کنیم. Li-Fi چیست ؟

نور مرئی، درست مانند امواج رادیویی که برای انتقال سیگنال Wi-Fi استفاده می شود، بخشی از طیف الکترومغناطیسی است. این طیف از اشعه گاما تشکیل شده است که اساساً انرژی رادیواکتیو، اشعه X است که برای عکسبرداری از استخوانها در بیمارستانها استفاده می شود ، نور ماورا UV بنفش که در تخت های برنزه استفاده می شود ، نور مرئی یا نوری که با چشم می توانیم مشاهده کنیم ، مادون قرمز نوری که در دستگاههای دید در شب و دید حرارتی و امواج رادیویی استفاده می شود و از طریق آنها می توانید انواع سیگنالها را از صدا ، تصویر، داده تا حتی گرما انتقال دهید و از آنجا که چراغ های LED نور مرئی ساطع می کنند. Li-Fi چیست ؟

 از آنجا که ما هر زمان که یک لامپ    LED را روشن می کنیم می توانیم نور را ببینیم، آنها  می توانند داده ها را انتقال دهند ، همانطور که اکنون از طریق امواج رادیویی انجام می شود ، فقط در یک طیف بسیار گسترده تر. در واقع طیف نور مرئی حدود 10 هزار برابر بزرگتر از امواج رادیویی است ، این بدان معنی است که ما یک فناوری در دست خود داریم که می توانیم از آن برای انتقال داده ها و انجام آن با سرعت بالاتر و مقادیر بیشتر استفاده کنیم. اما آیا می توانیم هر چراغ LED را روشن کرده و آن را به فرستنده اطلاعات شخصی خود تبدیل کنیم؟ نه ، برای آن شما هنوز به دستگاه های خاصی احتیاج دارید ، اگرچه بسیار ارزان تر ، سبزتر و پایدارتر از زیرساخت فناوری Wi-Fi هستند که اکنون در دسترس ما است. Li-Fi چیست و چگونه کار می کند ؟

نحوه عملکرد Li-Fi چیست ؟

Li-Fi چیست و چگونه کار می کند ؟

Li-Fi چیست و چگونه کار می کند ؟ اولین چیزی که ما برای پیاده سازی Li-Fi به آن نیاز خواهیم داشت ، داشتن لامپ های LED است ، به این معنی که ما باید تمام لامپ های رشته ای ، فلورسنت و انواع دیگر لامپ ها را با لامپ های LED جایگزین کنیم. گرچه امروزه این دلیل که لامپ های LED مصرف انرژی بسیار پایینی دارند و قادر به تولید نور درخشان هستند در همه جا آن ها را مشاهده می کنیم. بنابراین این مرحله مشکلی نخواهد داشت. اما مورد دوم می تواند کمی چالش برانگیزتر باشد. Li-Fi چیست ؟ 

 برای اینکه بتوانیم داده ها را از طریق نور LED انتقال دهیم ، به نوعی فرستنده و گیرنده نیاز خواهیم داشت ، دقیقاً مانند کنترل از راه دور ، هر زمان بخواهیم کانال را تغییر دهیم یا میزان صدا را افزایش دهیم ، داده ها را به تلویزیون های ما منتقل کند. فرستنده ها در فناوری LiFi لامپ های LED هستند (مجهز به فناوری پردازش سیگنال) ، نور رسانه ای است که داده ها را منتقل می کند ، بنابراین تمام آنچه که ما نیاز داریم یک گیرنده است که می تواند تغییرات ظریف در دامنه موج را که LED ها ساطع می کند به یک سیگنال الکتریکی تبدیل کند و به یک جریان داده فوق العاده با سرعت بالا تبدیل می شود. بنابراین برای عملی ساختن این فناوری تمام کاری که باید انجام دهیم تجهیز تلفن ، کامپیوتر ، تبلت به گیرنده های LiFi است. 

در این مرحله ، بسیاری از افراد احتمالاً فکر می کنند "خوب ، آیا پس از آن ما مجبور نیستیم چراغ خود را همیشه روشن بگذاریم؟" پاسخ این سوال این است، بله ، ما مجبوریم چراغ ها را روشن بگذاریم، اما نور چراغ های LED می توانند تا حدی کم شود که چشم انسان دیگر نور را روشن نمی بیند بنابراین در این صورت این لامپ ها می توانند همیشه روشن بمانند و داده ها را انتقال دهند راهی برای داشتن اینترنت فوق العاده سریع را برای ما ایجاد می کنند

مزایای فناوری Li-Fi

اکنون که دانستیم فناوری Li-Fi چیست و چگونه از بین می رود اما مزایای Li-Fi چیست ؟ در دسترس بودن - یکی از بهترین موارد در مورد این فناوری میزان در دسترس بودن آن است. در حال حاضر می توانیم شاهد باشیم که لامپ های LED به یک انتخاب رایج در بین مردم در سراسر جهان تبدیل می شوند ، بنابراین می توانیم تنها با افزودن گیرنده ها به دستگاه های خود ، از این زیرساخت نوری که قبلاً به عنوان وسیله ای برای انتقال داده ها با سرعت بسیار بالا در اختیار داشته ایم ، استفاده کنیم.

ظرفیت - احتمالاً مزیت بزرگ LiFi ظرفیت آن است. در حال حاضر با WiFi ، که از طریق امواج رادیویی توزیع می شود ، ما به مقدار محدودی از امواج محدود می شویم که از طریق آنها می توان داده ها را انتقال داد ، و این دلیل آن است که WiFi در حال حاضر نمی تواند از سرعت 7 گیگابیت بر ثانیه عبور کند. اما از آنجا که نور مرئی در طیف وسیع تری از امواج رادیویی است ، سرعت انتقال اطلاعات LiFi حتی می تواند به 3 ترابیت در ثانیه برسد.

کارایی - نکته دیگری که باعث برتری فناوری LiFi نسبت به WiFi فعلی استفاده می شود ، کارایی است. برای اینکه ما WiFi داشته باشیم ، به روترها ، دکل های رادیویی تلفن همراه و دستگاه های دیگری نیاز داریم که ما را قادر به استفاده از WiFi می کند ، اما غالباً این دستگاه ها از برق زیادی استفاده می کنند. در حالی که لامپ های LED به دلیل مصرف کم برق مشهور هستند و بنابراین استفاده از آن ارزان تر و نگهداری آن به عنوان یک انشعاب ناچیز ارزان تر است.

امنیت - بنابراین مسئله امنیت وجود دارد ، موضوعی نیست که بسیاری از مردم درباره آن فکر می کنند. از آنجا که WiFi با کمک امواج رادیویی منتقل می شود که به راحتی از طریق دیوارها نفوذ می کنند ، WiFi امن ترین چیز در جهان نیست. حتی اگر WiFi شما از طریق رمز عبور محافظت شود ، این احتمال وجود دارد که کسی از خارج بتواند آن را حک کند و بدون اجازه شما از اینترنت شما استفاده کند. اما از آنجا که نور مرئی نمی تواند به دیواره ها نفوذ کند ، بنابراین اگر کسی در اتاق با شما نباشد ، هیچ کس نمی تواند به سیگنال LiFi شما دسترسی داشته باشد سازگار با محیط زیست - و در آخر اینکه LiFi نیز کمی سازگار با محیط زیست است ، زیرا دیگر نیازی به استفاده از تمام زیرساخت های WiFi نخواهیم داشت و لامپ ها انرژی کمتری مصرف می کنند.

منبع

www.ledwatcher.com

مقالات مرتبط