IP لامپ چیست

رتبه‌ی IP (محافظت از ورود) یک لامپ نشان دهنده‌ی سطح حفاظت آن در برابر خاک و آب است. هنگام خرید لامپ بخار سدیم ، لامپ بخار جیوه ، لامپ متال هالید هر لامپی که در مناطق مختلف نصب می‌شوند، باید دارای رتبه IP باشند که به اندازه‌ی کافی برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و آب ایمن باشند. در این مطلب بررسی خواهیم کرد که IP لامپ چیست و چگونه می‌تواند اطلاعات لازم را در این رابطه به دست آورد.

IP لامپ چیست

 مفهوم IP لامپ چیست؟

حتما رتبه‌بندی IP را روی لامپ‌ها دیده‌اید اما نمی‌دانید مفهوم IP لامپ چیست؟ درجه‌ی حفاظت از ورود (IP) به درجه‌ی حفاظتی اشاره دارد که یک محفظه‌ی الکتریکی می‌تواند در برابر نفوذ اجسام جامد از جمله اعضای بدن مانند دست‌ها و انگشتان، گرد و غبار و آب ارائه دهد. به عبارت دیگر، رتبه‌بندی IP به شما می‌گوید که لامپ‌های شما چقدر می‌توانند مقاومت کنند. هنگام انتخاب لامپ باید رتبه‌بندی IP را در نظر گرفت؛ زیرا به شما کمک می‌کند بفهمید که در کجا می‌توان از آن لامپ به طور ایمن استفاده کرد. استفاده از لامپ نامناسب در مکان نامناسب می‌تواند خطرناک باشد و به طور بالقوه قطعات الکتریکی را در معرض آب و گرد و غبار قرار دهد و خطر آسیب را افزایش دهد. رتبه‌بندی IP به ویژه در مناطق بیرونی که لامپ‌های شما در معرض آب و هوا قرار می‌گیرند و همچنین در مناطقی مانند حمام که در معرض آب و رطوبت هستند، بسیار مهم است.

بررسی IP لامپ چیست

نحوه‌ی خواندن رتبه‌بندی  IP لامپ چیست ؟

اکنون شاید بپرسید از هدف از رتبه‌بندی IP لامپ چیست؟ هدف رتبه‌بندی IP ارائه‌ی اطلاعات دقیق در مورد محصول فراتر از عبارات عمومی مانند «ضد آب بودن» به مصرف کنندگان است. سیستم طبقه‌بندی رتبه‌ی IP از حروف IP به دنبال دو یا سه رقم استفاده می‌کند: در ادامه خواهیم گفت که این دو یا سه رقم IP لامپ چیست:  اولین رقم رتبه‌ی IP نشان دهنده‌ی محافظت در برابر نفوذ اجسام جامد مانند زباله است و از 1 تا 6 متغیر است که 1 نشان دهنده‌ی محافظت در برابر یک جسم بزرگ و 6 نشان دهنده ضد گرد و غبار بودن محصول است.

 رقم دوم درجه‌ی حفاظت در برابر رطوبت را نشان می‌دهد و از 1 تا 8 متغیر است. امتیاز 1 نشان دهنده‌ی سطح کمتر محافظت در برابر رطوبت است، در حالی که رقم 8 نشان می‌دهد که محفظه می‌تواند کاملا در آب غوطه‌ور شود. عدد سوم نشان دهنده‌ی سطح حفاظت در برابر ضربه‌های مکانیکی است و معمولا حذف می‌شود. وجود حرف X به جای هر یک از رقم‌های ذکر شده به این معنی است که یا محفظه آزمایش نشده است یا اینکه آزمایش قابل اجرا نیست.

نحوه خواندن IP لامپ چیست

انتخاب رتبه‌ی IP مناسب

هنگام خرید باید در نظر داشته باشید که برای شما مناسب‌ترین IP لامپ چیست؟ کاربردهای مختلف نیاز به رتبه بندی IP متفاوتی دارند. در برخی موارد، مانند فضای داخلی، رتبه IP پایین‌تر کاملا قابل قبول است، در حالی که استفاده‌های دیگر، مانند خارج از منزل، نیاز به رتبه‌بندی IP بالاتری دارند.

رتبه‌های پایین

برای این که بدانید مناسب‌ترین IP لامپ چیست باید موارد استفاده از رتبه‌ی IP پایین و بالا را بدانید. رتبه‌بندی‌های IP پایین‌تر (زیر ۴۴) فقط برای محیط‌های داخلی در مناطقی که در معرض آب یا گرد و غبار قرار دارند، مناسب هستند. اکثر پریزهای برق و تجهیزات اطراف خانه شما دارای رتبه‌ی IP 22 هستند، به این معنی که برای جلوگیری از شوک زدن حیوانات خانگی و کودکان مناسب هستند. رتبه بندی IP بین 44 تا 65 برای استفاده در محیط‌های داخلی و عمومی در فضای باز قابل قبول است، مشروط بر اینکه در مکانی سرپوشیده، محافظت شده از عناصر قرار داشته باشند و مستقیما در معرض آب یا گرد و غبار قرار نگیرند.

رتبه‌های بالا

رتبه‌بندی IP بالاتر برای مناطقی که در معرض آب یا شرایط آب‌وهوایی قرار دارند، مانند روشنایی صنعتی، کارخانه‌ها و روشنایی بدون محافظت در فضای باز، مناسب هستند. اگر احتمال تماس با گرد و غبار یا مایعات وجود دارد، مطمئن شوید که درجه‌ی IP بالایی را انتخاب کرده‌اید تا مطمئن شوید لامپ‌های شما از حفاظت کافی برخوردار هستند. رتبه بندی IP 65 و بالاتر به عنوان ضد آب و هوا در نظر گرفته می‌شوند و برای استفاده در فضای داخلی و خارجی مناسب هستند. IP 65 مقاوم در برابر آب است و می‌تواند آب را که مستقیما روی محفظه ریخت، اما ضد آب نیست و نباید در آب غوطه‌ور شود. IP 68 ضد آب در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند به طور دائم در اعماق بیش از 1 متر زیر آب فرو رود.

منبع

www.thelightbulb.co.uk

مقالات مرتبط