نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی آشپزخانه می تواند به تهیه غذای با کیفیت کمک کند. آشپزخانه های حرفه ای پر از نور هستند، اما یک آشپزخانه خانگی نیز به چراغ مناسب نیاز دارد. 3 نوع نورپردازی آشپزخانه وجود دارد: تسک لایتینگ یا نورپردازی عملکرد خاص، اکسنت لایتیگ یا نورپردازی تاکیدی و امبیانت لایتینگ یا نورپردازی فراگیر. اگر قصد بازسازی آشپزخانه را دارید ، ایده بسیار خوبی است که هر 3 را برای حداکثر بازدهی آشپزی و راحتی در خانه بگنجانید. این مقاله به شما می گوید که چگونه نور مناسب و نورپردازی آشپزخانه را انتخاب کنید.

نورپردازی آشپزخانه

انواع نورپردازی آشپزخانه 

نورپردازی آشپزخانه می تواند اشکال مختلفی داشته باشد. در این میان سه نوع  نور پردازی فراگیر، متمرکز و نورپردازی عملکرد خاص را که مناسبترین انواع نورپردازی آشپزخانه را با هم بررسی می کنیم

انواع نورپردازی آشپزخانه

نورپردازی متمرکز

نقاط کار در آشپزخانه خود را مشخص کنید. روشنایی متمرکز، استفاده از پرتوهای مستقیم نور است که یک منطقه کاری مشخص را روشن می کند. این نواحی می تواند شامل مکان های آماده سازی برای تهیه قهوه یا استفاده از تخته آشپزخانه، سینک ظرفشویی و ... باشد. مناطقی را انتخاب کنید که مستقیماً بالای نواحی کاری شما قرار دارند.

انواع نورپردازی آشپزخانه متمرکز

وسایل روشنایی خود را در بالای آن نواحی نصب کنید. بعضی از افراد از لامپ های هالوژن استفاده می کنند، زیرا درخشش کمی ایجاد می کنند و نور خیره کننده ای ندارند. برخی دیگر از لامپهای فلورسنت استفاده می کنند چرا که آنها از نظر انرژی کارآمد هستند. یک انتخاب محبوب برای نورپردازی آشپزخانه استفاده از چراغ های زیر کابینتی است. اگر این ایده را می پسندید و در حال تهیه کابینت جدید هستید، مطمئن شوید که فضای کافی در پایین برای روشن کردن محل کار شما باقی مانده است.

انتخاب دیگر چراغ های آویز است که از سقف آویزان هستند. بسیاری از چراغ های زیبا و مدرن از نوع آویز هستند تا ناحیه ای را روشن کنند. می توانید این نورپردازی را روی ارتفاع مناسب بالای ظرفشویی یا اجاق گاز تنظیم کنید.

گزینه سوم فرو رفتن چراغ ها در سقف، درست بالای نواحی کارهای مهم آشپزخانه است. آنها نور گسترده و حتی روشن تری به کار شما می بخشند. این کار بهتر است با بازسازی منزل یا آشپزخانه انجام شود زیرا برق کار باید آنها را به طور گسترده به دیوارها سیم کشی کند.

نورپردازی فراگیر

مکان مرکزی در اتاقی را که می خواهید وسایل اصلی خود را در آن قرار دهید مشخص کنید. نورپردازی آشپزخانه فراگیر برای ایجاد نور پراکنده که به فضاهایی مانند کابینت، یخچال یا میز آشپزخانه می رسد، از قدرت کافی برخوردار است.

انواع نورپردازی آشپزخانه فراگیر

نورپردازی عملکرد خاص

ویژگی هایی را که می خواهید به نمایش بگذارید شناسایی کنید. نور برجسته چشم ها را به سمت نقاشی یا عنصر معماری خاصی در آشپزخانه شما می کشاند. به عنوان مثال ، اگر یک مجموعه چینی زیبا روی یک کمد چیده اید، ممکن است بخواهید آن را برجسته کنید و به آن جلوه ببخشید. اگر سقف بلند دارید نورپردازی زیرکابینت خود را در نظر بگیرید.  روشنایی و چراغ های خطی کم ولتاژ را هم بررسی کنید. بسیاری از آن ها را می توان روی سقف نصب کرد. لامپ های کم مصرف هم گزینه دیگری برای نورپردازی آشپزخانه به صورت متمرکز است. 

نورپردازی آشپزخانه متمرکز

روشنایی آشپزخانه، به ویژه با محبوبیت لامپ های روشن هالوژن ، می تواند یک مصرف انرژی بزرگ باشد. برای نورپردازی آشپزخانه نصب چراغ های LED که تقریباً ده برابر برق کمتری مصرف می کنند بسیار قابل تامل است این روزها بیشتر اشکال لامپ هالوژن معادل LED نیز دارند. اگر توانایی نصب هر سه نوع نورپردازی آشپزخانه را ندارید، براساس عملکردهای اصلی اتاق تصمیم بگیرید. اگر فقط برای پخت و پز استفاده می کنید اگر بیشتر از آشپزی وقت صرف سرو غذا می کنید، روی نور  فراگیر تمرکز کنید.

منبع

www.wikihow.com

مقالات مرتبط