مقایسه لامپ ال ای دی و گازی

هیچ کس نمی تواند بدون روشنایی در داخل یا خارج  از خانه خود کار کند. با این حال، همه ما هنگام انتخاب لامپ های خود با یک دوراهی مواجه هستیم. مدل‌های متنوعی در بازار وجود دارد، از لامپ‌های هالوژن گرفته تا لامپ‌ ال ای دی ، مدل های قدیمی و انواع لامپ های گازی با نور زیاد. در این مطلب به مقایسه لامپ ال ای دی و گازی می پردازیم. مقایسه لامپ ال ای دی و گازی و مزایای استفاده از لامپ LED همانطور که در بالا اشاره شد لامپ LED جدید تر و کم مصرف تر است و برای مصارف خانگی و تامین روشنایی بهترین گزینه در مقایسه لامپ ال ای دی و گازی است. البته لامپ های گازی نیز هنوز کاربرد های خود را دارند. به طور مثال تولید نور UV برای از بین بردن عوامل بیماری زا یا تولید نورهایی که آلودگی نوری پایینی دارند، به کمک لامپ های گازی ممکن است. 

مقایسه لامپ ال ای دی و گازی

بررسی و مقایسه لامپ ال ای دی و گازی

این لامپ ها که معمولا نئون یا مهتابی نامیده می شوند، حاوی مخلوطی از آرگون و بخار جیوه هستند. تخلیه الکتریکی از طریق این گاز، از یک سر لوله به سر دیگر، باعث می شود جیوه با تابش فرابنفش بدرخشد، که یک ماده فلورسنت (ترکیبات فسفر) رسوب شده روی دیواره داخلی لوله را تحریک می کند. این ماده در مقابل، نور سفید ساطع می کند. لامپ های مهتابی و سپس لامپ های کم مصرف که در سال های گذشته به طور فزاینده ای جایگزین لامپ های رشته ای شدند، در واقع لوله های فلورسنت فشرده هستند. در به مقایسه لامپ ال ای دی و گازی می بینیم که LED دارای طول عمر بسیار بالاتر و عدم وجود مواد سمی درون خود است و هنگام روشن شدن به سرعت عمل می کند و در طول زمان شدت نور آن کاهش نمی یابد.

بررسی و مقایسه لامپ ال ای دی و گازی

مقایسه لامپ ال ای دی و گازی سدیم

این لامپ لوله ای است که با مخلوطی از ذرات نئون، آرگون و سدیم پر شده است. تخلیه الکتریکی در این مخلوط یک نور نارنجی تک رنگ (طول موج 589 نانومتر) ایجاد می کند. نئون با رنگ قرمز مشخص خود برای شروع ترشح و گرم کردن سدیم استفاده می شود. این لامپ ها عمدتا برای روشنایی جاده ها استفاده می شوند. از بین انواع لامپ های موجود، این لامپ ها بالاترین بازده نوری را دارند. زمانی که رندر رنگ مهم نیست، این نوع لامپ ایده آل است. در مناطقی که مقرراتی در مورد روشنایی در فضای باز وجود دارد، مانند نزدیکی رصد خانه ها، تنها نوع لامپ قابل استفاده است. زیرا تشعشعاتی که از آن ساطع می شود می تواند به راحتی فیلتر شود. در مقایسه لامپ ال ای دی و گازی می بینیم که مزیت فیلتر شدن نور لامپ سدیم کم فشار استفاده از آن برای جلوگیری از آلودگی نوری است.

لامپ بخار سدیم فشار قوی

به لامپ‌ تخلیه نیز معروف هستند و نور زرد نارنجی را ساطع می‌کنند که از لامپ های کم فشار قدرتمند تر است و بازنمایی رنگ در نور آنها کمی بهتر از سایر لامپ ها است. در حال حاضر، این نوع لامپ بیشتر برای روشنایی خیابان ها و یا نورپردازی های خاص سینمایی استفاده می شود، اگرچه بازده نوری آن کمتر از لامپ های سدیم فشار ضعیف است.

لامپ متال هالید

این لامپ یک قوس الکتریکی (حدود ده میلی متر) را در یک لامپ حاوی هالیدهای فلزی و بخارات جیوه با فشار بالا تشکیل می دهد. فلزات تبخیر شده یک نور سفید روشن و با کارایی عالی ساطع می کنند (5 برابر بهتر از یک لامپ رشته ای). بنابراین، این لامپ ها زمانی مفید هستند که می خواهید یک رندر رنگ خوب داشته باشید. مانند لامپ های هالوژن پوشش این لامپ ها از کوارتز ساخته شده که اشعه ماوراء بنفشی که لامپ آزاد می شود را فیلتر می کند. از این لامپ ها در پنجره های تجاری، زمین های ورزشی و ... استفاده می شود. و در مقایسه لامپ ال ای دی و گازی در می یابیم که استفاده از آنها بسیار پرهزینه تر از LED است اما جهت بعضی مصارف مانند نور زمین فوتبال مفید هستند.

معرفی کوتاه لامپ ال ای دی

LED یک دیود ساطع کننده نور است که جریان مستقیم برق را به نور تبدیل می نماید. برخلاف لامپ‌های رشته‌ای قدیمی، لامپ LED مجهز به رشته‌ نیست، بلکه از چندین لایه نیترید آلومینیوم و فسفید گالیم تشکیل شده است. اینها اجزایی هستند که بدون از دست دادن انرژی زیاد نور ایجاد می کنند. بنابراین عملکرد لامپ با تکنولوژی LED، با استفاده از تمام انرژی دریافتی برای تولید نور مشخص می شود.

منبع

www.shineretrofits.com

 

مقالات مرتبط