لامپ یو وی برای زردی

امروزه درعلم پزشکی از لامپ های مختلفی جهت درمان انواع مختلف بیماری ها استفاده می شود. لامپ ماوراء بنفش برای زردی یکی از این کاربردها است که بسیار موثر واقع شده است. فتوتراپی یا نوردرمانی توسط متخصصان برای درمان بیماری های مختلف از جمله درمان بیماری های پوستی استفاده می شود اما عمده ترین کاربرد آن استفاده از لامپ یو وی برای زردی است. در ادامه با فتوتراپی و لامپ یو وی برای زردی بیشتر آشنا می شویم

لامپ یو وی برای زردی

فتوتراپی و لامپ یو وی برای زردی 

لامپ یو وی برای زردی یا فتوتراپی معمولا برای درمان زردی نوزادانی استفاده می شود که سطح بالایی از یک ماده به نام بیلی روبین در خون آن ها وجود داشته باشد. زردی در اغلب موارد ممکن است 10 تا 14 روز طول بکشد و عموما خطری برای نوزاد ندارد و در طی آن باید غذا دادن به نوزاد چه شیر مادرو چه شیرخشک دائما ادامه داشته باشد. اگر نوزاد زودتر از موعد به دنیا آمده باشد در طی دو هفته معمولا مشکل رفع شده و زردی از بین می رود. 

فتوتراپی و لامپ یو وی برای زردی

استفاده از لامپ یو وی برای زردی 

لامپ یو وی برای زردی یا فتوتراپی زمانی به عنوان درمان استفاده می شود که بعد از طی دو هفته هنوز سطح بالایی از بیلیروبین در خون نوزاد وجود داشته باشد. این درمان برای کاهش خطر یک نمونه کم یاب و جدی زردی نوزاد به نام کرنیکتروس است که می تواند به مغز آسیب بزند.

استفاده از لامپ یو وی برای زردی

درمان از طریق لامپ یو وی برای زردی 

فتوتراپی یک درمان با استفاده از نوع خاصی از نور است که گاهی اوقات برای درمان زردی نوزاد استفاده می شود. این نور سطح بیلی روبین در خون نوزاد را از طریق روندی که فتواکسید نامیده می شود، کاهش می دهد. فتواکسید به بیلی روبین اکسیژن اضافه می کند که در نتیجه آن به راحتی در آب حل نمی شود و کبد نوزاد قادر می شود که بیلی روبین را بشکند یا از خون از بین ببرد 

درمان از طریق لامپ یو وی برای زردی

نحوه درمان لامپ یو وی برای زردی

نحوه درمان لامپ یو وی برای زردی به دو روش انجام می گیرد روش اول به این صورت است که نوزاد را زیر نور لامپ فلورسنت یا هالوژن قرار می دهند و چشم هایش را می پوشانند که این روش بسیار شایعی در لامپ یو وی برای زردی است. اما روش دومی هم وجود دارد که نوزاد را بر روی تشکی که حاوی سیم هایی است که این نور را می تاباند و فیبروفتوتراپی نامیده می شود قرار می دهند. در این روش نور از طریق پشت به نوزاد تابیده می شود در هر دو روش استفاده از لامپ یو وی برای زردی یا فتوتراپی هدف این است که پوست نوزاد تا آنجایی که ممکن است در معرض نور لامپ یو وی برای زردی قرار بگیرد. 

معمولا در ابتدا از لامپ یو وی برای زردی و فتوتراپی نوع اول استفاده می شود در صورت زودرس بودن نوزاد از فتوتراپی فیبراپتیک استفاده می شود. در هر دو نوع معمولا نور برای 30 دقیقه درهر 3 یا 4 ساعت متوقف می شود تا به نوزاد شیر داده شود و پوشک آن را عوض کنند و نوزاد را در آغوش بگیرند.

اگر زردی نوزاد با استفاده از لامپ یو وی برای زردی یا فتوتراپی نوع اول و فیبراپتیک بهتر نشد از روش تلفیقی این دو استفاده می کنند در این روش از بیش از یک لامپ یو وی برای زردی و همزمان از تشک فیبرواپتیک استفاده می کنند و درمان برای شیر دادن به نوزاد و ... متوقف نمی شود. به جای آن ممکن است شیر را از طریق یک لوله به معده نوزاد وارد کنند و یا اینکه مایعات به یکی از رگ های آن ها تزریق شود (به صورت داخل وریدی)

در طی روند استفاده از لامپ یو وی برای زردی و فتوتراپی باید دائما دمای بدن نوزاد مشاهده شود و مراقب بود دمای بدن نوزاد خیلی بالا نرود و علائم دهیدراته شدن را نشان ندهد. اگر نوزاد علائم دهیدراته شدن را نشان دهد غذا دادن به صورت وریدی خواهد بود. سطوح بیلی روبین هر 4 تا 6 ساعت چک می شود. هنگامی که سطوح بیلی روبین شروع به کاهش کند این روند چک شدن به هر 6 تا 12 ساعت تغییر پیدا می کند. هنگامی که سطح بیلی روبین به یک محدوده امن می رسد معمولا یک یا دو روز طول می کشد. به طور کلی استفاده از درمان فتوتراپی کارایی بالایی دارد و عوارض آن بسیار ناچیز است.

نحوه درمان لامپ یو وی برای زردی

تعویض خون

اگر نوزاد سطح بسیار بالایی از بیلی روبین در خونش وجود داشته باشد و درمان های ارائه شده پاسخگو نباشد از طریق تعویض خون درمان صورت می گیرد. در این روش خون نوزاد را از طریق یک لوله نازک در رگ های  ناف ، دست یا پا قرار می دهند و خون نوزاد را با یک نوع خون هم نوع تعویض می کنند. خون جدید بیلی روبین ندارد و در نتیجه سطح کلی بیلی روبین به سرعت کاهش می یابد. در طی این درمان کودک دائما تحت نظر است و در طی دو ساعت خون نوزاد چک می شود اگر هنوز سطح بیلی روبین بالا باشد ممکن است لازم شود که این روند تکرار شود. اگر زردی ناشی از مشکلات دیگری نظیر عفونت باشد و یا به دلیل ناهمگونی خون مادر و نوزاد باشد از درمان IVIG باید استفاده شود 

منبع

www.nhs.uk

مقالات مرتبط