شدت نور لامپ متال هالید

از دهه‌ی 1960، لامپ متال هالید (MH) به عنوان منبع نوری برای روشن کردن زمین‌های ورزشی، پارکینگ‌ها و خیابان‌ها، تا روشنایی عمومی داخلی فروشگاه‌ها و کارخانه ها مورد استفاده قرار گرفته است. شدت نور لامپ متال هالید توانایی آن‌ها در انتشار یک نور سفید روشن، عمر طولانی و تولید نوری سه برابر لامپ‌های رشته‌ای سنتی، محبوبیت این لامپ‌ها را افزایش داده است. در این مطلب، اطلاعات بیشتری در رابطه با شدت نور لامپ متال هالید ارائه خواهیم کرد.

شدت نور لامپ متال هالید

بررسی شدت نور لامپ متال هالید

لامپ‌های متال هالید با عبور جریان الکتریکی از ترکیب جیوه و گاز متال هالید نور تولید می‌کنند. عملکرد آن‌ها بسیار مشابه سایر لامپ‌های تخلیه‌ی گاز (به عنوان مثال بخار جیوه) است. ورود بخار متال هالید به طور کلی هم کارایی و هم کیفیت و شدت نور لامپ متال هالید را بهبود می‌بخشد. لامپ‌های متال هالید دارای درخشندگی بالایی (در حدود 75 - 100 لومن در وات) هستند که این میزان تقریبا دو برابر بازده چراغ‌های بخار جیوه و 3 تا 5 برابر بیشتر از چراغ‌های رشته‌ای است. عمر متوسط این لامپ‌ها حدود 6000 تا 15000 ساعت بوده و نور سفید شدیدی تولید می‌کنند. هالیدهای فلزی به عنوان یکی از کارآمدترین منابع نور سفیدCRI ، در روشنایی صنایع هستند. از آن‌ها برای روشنایی بالای سر فضاهای تجاری، صنعتی و عمومی، مانند پارکینگ‌ها، میادین ورزشی، کارخانه‌ها و فروشگاه‌ها و همچنین چراغ‌های ایمنی مسکونی و چراغ‌های جلو خودرو (چراغ‌های زنون) استفاده می شود.

لامپ‌های متال هالید از یک لوله‌ی کوارتز یا سرامیک ذوب شده‌ی کوچک تشکیل شده‌اند که حاوی گازها و قوس بوده و در داخل یک لامپ شیشه‌ای بزرگ‌تر قرار گرفته است. برای فیلتر کردن اشعه‌ی ماوراء بنفش، این لامپ‌ها با روکش مخصوص تولید می‌شوند. مانند دیگر لامپ‌های HID، این لامپ‌ها نیز تحت فشار بالا (4 تا 20 اتمسفر) عمل می‌کنند و برای کارکرد ایمن و همچنین بالاست الکتریکی به وسایل خاصی نیاز دارند. آن‌ها همچنین برای گرم شدن به چند دقیقه زمان نیاز دارند تا به نور کامل برسند، بنابراین معمولا از این لامپ‌ها برای روشنایی اتاق‌های مسکونی استفاده نمی‌شود.

برای اطلاع بیشتر از شدت نور لامپ متال هالید، بهتر است با نحوه‌ی تولید نور توسط این لامپ‌ها بیشتر آشنا شویم. لامپ MH خود از دو بخش اصلی ساخته شده است: لامپ بیرونی و لوله‌ی قوس داخلی. از طریق لوله‌ی قوس داخلی جادو اتفاق می‌افتد! هنگامی که لامپ MH خاموش می‌شود، جیوه و هالیدهای فلزی در داخل لوله‌ی قوس خفته و متراکم می‌شوند. دو الکترود در دو طرف لوله‌ی قوس وجود دارد. هنگامی که ولتاژ به لامپ MH وصل می‌شود، جریان برق از یک الکترود شروع شده و به الکترود دیگر منتقل می‌شود. این فرآیند شروع به گرم کردن جیوه می‌کند و باعث تبخیر آن می‌شود و در واقع به رشد جریان الکتریکی کمک می‌کند. همه چیز در حال گرم شدن است و باعث می‌شود هالیدهای فلزی به گاز تبدیل شوند. اتم‌های هالید فلز شروع به دور شدن از قوس می‌کنند و با این کار نور سفید ایجاد می‌شود. از آنجا که شدت نور لامپ متال هالید زیاد است، لامپ MH به موادی نیاز دارد که بتوانند این فرآیند را تحمل کنند. به همین دلیل، لوله قوس داخلی معمولا از سرامیک یا کوارتز و لامپ بیرونی عموما از شیشه‌ی بوروسیلیکات ساخته می‌شوند و به حداقل رساندن میزان اشعه‌ی ماوراء بنفش که هنگام روشن شدن لامپ متال هالید ایجاد می‌شود، کمک می‌کنند. برخی از لامپ‌ها نیز ممکن است برای کمک به این امر، از پوشش فسفری روی لامپ خارجی استفاده کنند. 

بررسی شدت نور لامپ متال هالید

مزایای چراغ‌های متال هالید چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، چراغ‌های متال هالید 3-5 برابر لامپ‌های رشته‌ای کارآمد هستند و نور بسیار باکیفیت‌تری تولید می‌کنند. در بسیاری از موارد و بسته به ترکیب خاصی از هالیدهای فلزی، دمای رنگ بسیار بالایی دارند (تا 5500K). با توجه به شدت نور لامپ‌ متال هالید می‌توان از آن‌ها برای مواردی که نیاز به نور زیاد دارند، مانند چراغ‌های جلو خودرو، روشنایی مکان‌های ورزش یا نورپردازی عکاسی استفاده کرد. از دیگر مزایای این لامپ‌ها عبارت‌اند از:  از آنجا که دمای محیط بر نحوه‌ی عملکرد لامپ MH تاثیری ندارد، می‌توان از آن در محیط داخل و خارج استفاده کرد. عمر لامپ‌های MH حدود 10 برابر بیشتر از لامپ‌های معمولی رشته‌ای است. لامپ‌های MH نور بسیار سفیدتر و طبیعی‌تری تولید می‌کنند و دارای تنوع رنگ و دمای گسترده‌ای هستند. در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای و قدیمی، لامپ‌های MH انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

منبع

zeiss-campus.magnet.fsu.edu

 

مقالات مرتبط