دمای رنگ نور مناسب مکان های مختلف

دمای رنگ نور مناسب مکان های مختلف چند درجه است؟ دمای رنگ نقش مهمی در انتخاب نور مناسب برای فضاهای خاص دارد. از رستوران ها و اتاق خواب ها گرفته تا دفاتر و فروشگاه های بزرگ، انتخاب دمای رنگ نور مناسب مکان های مختلف بسیار مهم است. زیرا هرچه طراحی نورپردازی محیط بهتر باشد، تاثیر زیادی بر عملکرد افراد دارد. باعث میشود که آرامش زیادی به دست بیاورند و تمرکز خود را بر انجام کارها افزایش دهند. اثرات دمای رنگ نور بر روی جسم و روان انسان به اثبات رسیده است. برای هر مکانی باید نکات نورپردازی را رعایت کنیم. در ادامه این نکات را توضیح میدهیم.

دمای رنگ نور مناسب مکان های مختلف

دمای رنگ نور مناسب برای مکان های مختلف را با کدام واحد اندازه گیری می کنند؟

با دوست خوبمان کلوین، که به عنوان واحد اندازه گیری دمای رنگ نیز شناخته می شود، آشنا شوید. به‌جای توصیف نور به‌عنوان «گرم» یا «سرد»، می‌توانیم از مقیاس دمای کلوین برای بیان دقیق میزان گرم یا سرد بودن نور خروجی‌ از چراغ استفاده کنیم. هر چه دمای رنگ کمتر باشد، نور گرمتر (مثل نارنجی) است. هر چه دمای رنگ بالاتر باشد، نور سردتر (مثل آبی) است. درجه کلوین دمای رنگ نور تولید شده توسط لامپ را اندازه گیری می کند. اگر لامپ خانه شما دمای رنگ نور کمتر از 2700 درجه کلوین را داشته باشد، رنگ کهربایی را نشان می دهد. چراغ دفتر محل کار شما دمای رنگ نور بالاتری دارد، احتمالاً 4000 یا 4500 درجه کلوین می باشد. حال بیایید به سه محدوده اصلی دمای رنگ نور مناسب مکان های مختلف و نحوه استفاده از آنها نگاهی بیندازیم.

دمای رنگ نور مناسب مکان های مختلف چیست

دمای رنگ نور مناسب مکان های مختلف بین 2700 تا 3500 درجه کلوین:

درست قبل از غروب آفتاب شما در اوج «ساعت طلایی» هستید، زمانی از روز که نور خورشید ملایم‌تر و قرمزتر از هر زمان دیگری است. وقتی به استراحت در یک فضای دنج فکر می کنید، احتمالاً به درخشش نور نارنجی، تولید شده توسط لامپ هایی با دمای رنگ بین 2700 تا 3500 کلوین، فکر می کنید. این نوع طراحی نورپردازی معمولاً در فضاهای مسکونی کاربرد دارد. که اغلب وسایل منزل در طیف رنگ کرم و قهوه ای می باشند. در اتاق خواب، اتاق ناهارخوری و اتاق نشیمن، داشتن نوری ملایم برای چشم ها، مانند ساعت طلایی قبل از غروب خورشید، خوب است.

وقتی در رستوران نشسته اید، متوجه می شوید که از رنگ های روشن استفاده شده. مزایای استفاده از دمای رنگ نور پایین‌تر برای فضایی مانند رستوران یا کافی‌شاپ این است که رنگ‌های مثل نارنجی می‌توانند غذا را بهتر نشان دهند و همچنین مشتریان آرامش بیشتری دارند. میهمانان از غذا خوردن در نوری با دمای کمتر لذت می برند زیرا این رنگ ها محیط دلپذیر تری ایجاد می کنند. مشتریان گمان میکنند که در خانه خود هستند. 

معمولا در فروشگاه ها مخصوصا لباس فروشی ها از نوری با دمای پایین استفاده میکنند. بارها لباسی را خریداری کرده اید. وقتی آن را در مغازه پوشیده اید بسیار خوب به نظر می رسید. اما در خانه تازه متوجه عیوب این لباس می شوید. این به دلیل این است که دمای نور پایین باعث می شود افراد احساس بهتری داشته باشند. 

تاثیر دمای رنگ نور مناسب مکان های مختلف بین 4000 تا 4500 درجه کلوین:

لامپ های که دمای رنگ 4000 یا 4500 کلوین را تولید می کنند. اغلب در دفاتر، برخی فروشگاه‌های خرده‌فروشی که باید اجناس به سادگی دیده شوند، استفاده میشوند. بسیاری از مردم دمای رنگ بالاتر را ترجیح می دهند زیرا ظاهری بهتر به محل کار یا منزل می دهد و عیوب یا تغییرات رنگی بین اشیاء را برجسته می کند. از آنجایی که دمای رنگ‌های بالاتر، طیف رنگ های سرد را شامل میشود. افرادی که وسایل زندگی آنها شامل رنگ‌های آبی، سبز و سفید است. از دمای رنگ نور بالا استقبال می‌کنند. فضاهای دیگری که از نورپردازی با دمای رنگ نور بالاتر بهره می‌برند شامل کارگاه های تولید صنایع دستی، فروشگاه‌های لوازم آرایش و آشپزخانه‌ها میباشد.

دمای رنگ نور مناسب مکان های مختلف بین 5000 تا 6500 درجه کلوین:

علاوه بر بیمارستان‌ها، بسیاری از موزه‌ها، جواهر ‌فروشی‌ها و سایر برنامه‌هایی که در آنها نمایش یک محصول مهم است، از دمای رنگ «طیف کامل» یا «نور روز» استفاده می‌کنند که بین 5000 تا 6500 کلوین است. به ندرت لامپ هایی با چنین نور سردی در خانه ها یافت می شود. این نوع طراحی نورپردازی ممکن است برای برخی افراد خوشایند نباشد، اما ادارات گاهی اوقات از این نوع لامپ ها استفاده می کنند. زیرا باعث میشود که افراد تمرکز بیشتری روی فعالیت های خود داشته باشند.

در نظر گرفتن نوع ماهیت مکان در انتخاب دمای رنگ نور نقش مهمی دارد. اگر نمی دانید که کدام نوع لامپ را تهیه کنید. پس حتما با ما در ارتباط باشید تا بهترین مشاوره را به شما عزیزان برای انتخاب دمای رنگ نور مناسب مکان های مختلف ارائه دهیم.

منبع

blog.1000bulbs.com

 

مقالات مرتبط