تأثیرات روانشناختی نورپردازی بر انسان

تأثیرات روانشناختی نورپردازی بر انسان چیست ؟ ممکن است شما در مورد روانشناسی نور چیزی شنیده باشید و یا شاید شما اخیراً مشاهده کرده باشید که وقتی بیش از حد تحت نور مصنوعی به جای نور خورشید وقت زیادی می گذرانید یا اینکه به طور کلی به اندازه کافی در معرض نور خورشید قرار نمی گیرید، چگونه روحیه شما تغییر می کند. همه اینها و بسیاری موارد دیگر اثرات تأثیرات روانشناختی نورپردازی بر انسان است. مدت مدیدی است که ارتباط بین نور و روانشناسی انسان مشاهده شده است و حتی در مورد ارتباط نور خورشید با رفتار سایر پستانداران و حیوانات چیزهای زیادی برای گفتن وجود دارد. با وجود همه تحقیقات ، هنوز چیزهای زیادی در مورد نور و روانشناسی نمی دانیم ، به همین دلیل تحقیقات و مطالعات تا به امروز ادامه دارد. با این حال تأثیرات روانشناختی نورپردازی بر انسان را با توجه به داده و تحقیقات موجود بررسی می کنیم.

تأثیرات روانشناختی نورپردازی بر انسان

تأثیرات روانشناختی نورپردازی بر انسان چیست ؟

اما تأثیرات روانشناختی نورپردازی بر انسان چیست ؟ مانند اکثر حیوانات روی زمین ، انسانها متناسب با محیط خود تکامل یافته اند. و نور، به ویژه نور طبیعی خورشید ، قسمت بسیار رایجی از آن محیط است. قبل از اختراع منابع نور مصنوعی یا ساعت ، نور خورشید برای انسان ها نشانه این نکته بود که چه موقع باید بیدار شوند ، چه زمانی باید از نظر جسمی تحرک بیشتری داشته باشند و غیره. این در زیست شناسی و هورمون های ما نیز منعکس شده است. در اداکه تأثیرات روانشناختی نورپردازی بر انسان را بیشتر بررسی می کنیم. یک مثال خوب هورمون ملاتونین است. این هورمونی است که مغز و بدن ما را برای خواب آماده می کند - در اصل هورمونی است که باعث می شود احساس خواب آلودگی کنیم. بدن انسان برنامه ریزی شده است که ملاتونین را تحت شرایط مختلف مانند خستگی جسمی در پایان یک روز طولانی کار آزاد کند. با این حال ، ملاتونین پس از غروب خورشید نیز وقتی تاریک می شود ، آزاد می شود. این یک واکنش تکاملی از بدن ما است زیرا اکثر انسانهای باستان به محض غروب خورشید آماده می شدند تا بخوابند.

روش کاملاً شناخته شده دیگری که تأثیرات روانشناختی نورپردازی بر انسان و تاثیر نور خورشید بر بدن را نشان می دهد ، ویتامین D است. ویتامین D  در روانشناسی بسیار مهم است زیرا از اضطراب و  افسردگی جلوگیری می کند. بیشتر این مزایایی که ما از نور خورشید می گیریم  هنگامی که در معرض نور مصنوعی قرار میگیریم را دریافت نمیکنیم . اکثر آنها عملکردهای کاملاً عملی دارند و نمی توانند جایگزین نور خورشید در تمام شیوه هایی شوند که در آن به فیزیولوژی و روانشناسی ما خدمت می کند. به همین دلیل بسیار مهم است که در طول روز به میزان کافی در معرض نور خورشید قرار بگیرید. حتی اگر در خانه کار می کنید ، همیشه روش هایی وجود دارد که می توانید با کار در کنار پنجره یا فقط هر چند وقت یکبار بیرون رفتن ، نور آفتاب کافی برای خود فراهم کنید. تأثیرات پنجره ها و قرار گرفتن در معرض نور روز بر سلامتی ، خواب و روانشناسی افراد طی سالهای گذشته کاملاً مستند شده است. تأثیرات روانشناختی نورپردازی بر انسان بخصوص نور خورشید سالهاست که شناخته شده است

تأثیرات روانشناختی نورپردازی بر انسان چیست ؟

تأثیرات روانشناختی نورپردازی بر انسان ریتم شبانه روزی چیست ؟

ممکن است در مورد برخی از مواردی که در بالا ذکر کردیم شنیده باشید اما در مورد ریتم شبانه روزی نیز شنیده باشید. ترکیبی از دو کلمه لاتین - circa (تقریباً) و diem (روز) ، ریتم شبانه روزی به یک چرخه شبانه روز اشاره دارد که معمولاً به صورت دایره نشان داده می شود. بر روی آن دایره ، می توانید تأثیرات روانشناختی نورپردازی بر انسان مشاهده کنید. به عنوان مثال ، در حدود ساعت 07:00 صبح ، فشار خون بالا رفته ، حدود ساعت 07:30 صبح ترشح ملاتونین متوقف می شود ، صرف نظر از اینکه احساس خستگی می کنیم یا خیر ، و غیره به عبارت دیگر ، بسیاری از عملکردها در بدن و مغز ما به زمان روز و میزان تابش نور خورشید بر می گردد. و ، به عنوان یک نتیجه از آن ، قطع شدن خود از نور مستقیم خورشید یا مخالفت با ریتم شبانه روزی اغلب منجر به عواقب سلامتی غیربهینه و حتی خطرناک می شود.

منبع

www.ledwatcher.com

مقالات مرتبط