انواع سیم و کابل تلفن ( مقایسه + بررسی کاربرد )

همانطور که می دانید از انواع سیم تلفن (و کابل تلفن) برای برقراری ارتباطات آنالوگ و دیجیتال استفاده می شود. از نظر افراد عادی، تفاوتی بین انواع کابل تلفن و سیم تلفن وجود ندارد. اما مانند سیم برق و کابل برق که هر کدام ویژگی های خاصی دارند و متفاوت هستند، سیم تلفن و کابل تلفن نیز تفاوت هایی با هم دارند. معمولا به سیم هایی که در منزل استفاده می شود و اکثر ما آنها را دیده ایم و استفاده کرده ایم، سیم تلفن یا سیم رانژه می گویند و به سیم های دارای ضخامت بیشتر و دارای رشته های بیشتر، کابل تلفن گفته می شود. کار اصلی سیم تلفن، ایجاد ارتباط از درب منزل تا پریز تلفن شما می باشد تا بتوانید ارتباط داخل خانه خود را با کابل های مخابراتی برقرار کنید.

بررسی انواع کابل تلفن

انواع کابل تلفن در فضاهای بیرونی منازل و به 2 صورت هوایی و زمینی مورد استفاده قرار می گیرند. کابل های تلفن به دلیل اینکه در فضای بیرونی قرار می گیرند و همچنین به دلیل وجود رشته سیم های بیشتر نسبت به سیم معمولی تلفن (رانژه) دارای قطر بیشتری هستند. اندازه پوشش محافظ این کابل ها نیز بیشتر از سیم تلفن است زیرا در معرض عوامل خارجی مانند نور خورشید قرار دارند. در ادامه به معرفی انواع کابل تلفن و کاربردهای آنها خواهیم پرداخت، با ما همراه باشید. از نظر تعداد رشته سیم که در یک کابل یا سیم تلفن وجود دارد، می توانیم سیم و کابل ها را به چند دسته مختلف تقسیم کنیم.

سیم تلفن یک زوج

همانطور که گفته شد به سیم های معمولی تلفن، رانژه می گویند. سیم رانژه دارای یک زوج یعنی 2 عدد رشته سیم می باشد که برای اتصال گوشی تلفن به پریز مورد استفاده قرار می گیرد. در زمان اتصال یک منطقه (محله) به مخابرات، ابتدا از شرکت مخابرات تا محله ها و کوچه های مختلف از کابل های بزرگتر استفاده می شود. اما برای اتصال هر منزل به شبکه مخابرات، باید از کابل های کوچک تر استفاده کرد. برای ایجاد انشعاب در هر منزل معمولا از سیم یک زوج استفاده می شود.

کاربرد و ویژگی های انواع سیم تلفن یک زوج

  • یکی از اصلی ترین کاربردهای سیم تک زوج، استفاده از آن برای ایجاد انشعاب منازل می باشد.
  • قابلیت انعطاف پذیری بسیار مناسب: به دلیل اینکه تعداد رشته سیم های این نوع سیم تلفن فقط 2 عدد می باشد و همین طور به خاطر جنس سیم آن، سیم تک زوج قابلیت انعطاف پذیری خیلی زیادی دارد.
  • امکان سوکت زدن راحت: به دلیل اینکه فقط دو رشته سیم دارد و همچنین سوکت مخصوص این سیم، ساده است، شما به راحتی می توانید به این سیم، سوکت بزنید و استفاده کنید.
  • قیمت مناسب: با توجه به اینکه در داخل منازل یا شرکت ها از این نوع سیم استفاده می شود و در معرض نور خورشید و سایر عوامل خارجی نیست، نیازی به پوشش قطور ندارد. همچنین فقط از دو رشته تشکیل شده است، به همین دلیل قیمت سیم تلفن یک زوج نسبت به سایر سیم ها بسیار کمتر می باشد.
  • بکارگیری جهت اتصال آیفون منزل

کابل دو زوج تلفن

دومین مورد از انواع کابل تلفن (سیم تلفن)، کابل های 4 رشته ای می باشد. این نوع کابل تلفن دارای 2 زوج رشته سیم است. در اغلب مواقع مانند سیم تک زوج، برای اتصال تلفن به پریز یا سیم کشی داخلی ساختمان استفاده می شود. شما می توانید از این کابل نیز برای ایجاد انشعاب تلفن منزل خود استفاده نمایید. همانطور که می دانید برای اتصال تلفن به پریز یا گرفتن انشعاب فقط 2 رشته سیم کافی است. اما این نوع کابل 4 رشته دارد! برای اتصال این نوع کابل، باید از دو رشته سیم وسط برای اتصال به تلفن استفاده کنید. دو رشته سیم وسطی نقش اصلی را ایفا می کنند و جهت منتقل کردن بوق و ... به کار گرفته می شوند. در تلفن های معمولی و آنالوگ، استفاده از دو رشته وسط کافی است اما اگر تلفن سانترال هیبرید دارید، قضیه کمی متفاوت است. در اتصال تلفن سانترال هیبرید باید هر 4 رشته سیم متصل شوند. دو رشته میانی برای انتقال بوق (صدا) و رشته های کناری برای انتقال اطلاعات به کار می روند.

کاربرد و ویژگی های کابل تلفن چهار رشته ای (دو زوج)

  • استفاده جهت ایجاد انشعاب تلفن در منازل ویلایی و کم واحد
  • امکان استفاده برای سیم کشی داخلی واحد مسکونی یا اداری
  • انعطاف پذیری نسبتا بالا
  • استفاده به عنوان سیم اتصال آیفون
  • امکان سوکت زدن راحت نسبت به کابل های بیشتر از 2 زوج
  • امکان استفاده برای تلفن های سانترال هیبرید

کابل تلفن چهار زوج (8 رشته ای)

در این نوع از انواع کابل تلفن، 4 زوج کابل به هم پیچیده شده اند و در مجموع 8 رشته سیم خواهید داشت. برای تشخیص درست رشته ها، از رنگ های مختلفی در این کابل استفاده شده است. این زوج های رنگی عبارتند از زوج آبی سفید، زوج قهوه ای سفید، زوج سبز سفید و زوج نارنجی سفید. این رنگبندی ها باعث می شود در زمان اتصال، خیلی راحت و با کمترین اشتباه کار کنید. همچنین در آینده در صورتی که مشکل یا عیبی باشد، خیلی سریع می توانید عیب یابی کنید و بفهمید کدام رنگ دچار مشکل شده است. برای اتصال با این کابل به عنوان کابل شبکه، از سوکت RJ45 استفاده می شود. سوکت RJ45 مخصوص زمانی است که می خواهید کابل شبکه تهیه کنید. اما سوکت RJ11 صرفا برای تلفن کاربرد دارد و نمی توان به عنوان کابل شبکه برای انتقال اطلاعات از آن استفاده کرد.

کاربرد و ویژگی های کابل تلفن 8 رشته ای(چهار زوج)

  • قابلیت استفاده در زیر زمین: با توجه به ضخامت مناسب، در صورت لزوم می توانید در سیم کشی زیر زمینی نیز از این کابل استفاده کنید.
  • قابلیت بکارگیری به عنوان کابل شبکه: با توجه به تعداد رشته ها، امکان استفاده از برخی مدل های کابل 8 رشته ای به عنوان کابل شبکه می باشد. از آنها می توان برای اتصال کامپیوترها به یکدیگر و یا اتصال کامپیوتر به مودم استفاده کرد.
  • انعطاف پذیری نسبتا مناسب
  • بکارگیری در اتصال آیفون آپارتمان

انواع کابل تلفن بیش از 4 زوج

 مدل های مختلفی از انواع کابل تلفن با تعداد رشته سیم های بیشتر از 8 عدد وجود دارد. این کابل ها دارای تعداد زوج های 6، 8 و حتی گاهی تا 200 زوج رشته سیم می باشند. از این کابل ها اغلب برای کابل کشی های اصلی مانند کابل کشی هوایی و زیرزمینی شرکت مخابرات استفاده می شود. با توجه به اینکه در شرایط آب و هوایی مختلفی از این کابل ها استفاده می شود، ضخامت بیشتر و کیفیت بالاتری نسبت به سایر کابل ها دارند.

کاربرد و ویژگی ها

  • استفاده در فضای بیرونی
  • اتصال خطوط تلفن مخابرات به محله های مختلف
  • کیفیت بالای ساخت
  • کابل کشی در برج ها و آپارتمان های دارای تعداد واحد زیاد

منبع

finolex.com

مقالات مرتبط