لامپ گلخانه ای چیست (بررسی انواع + بهترین برندها)

لامپ گلخانه ای چیست؟انواع لامپ‌ گلخانه‌ ای، چراغ‌های الکتریکی هستند که با تکثیر نور خورشید به رشد گیاهان کمک می‌کنند و طیف مناسبی از نور را، در تأمین نیازهای چرخه رشد ارائه می‌دهند. این چراغ‌ها برای گیاهان داخلی، نور طبیعی خورشید را تقلید می‌کنند و شرایط رشد یا گل‌دهی گیاهان را در داخل آپارتمان یا گلخانه فراهم می‌کنند. هنر نورپردازی گلخانه بسیار پیچیده‌تر از این است که فقط مطمئن شوید گیاهان شما نور مستقیم دریافت می‌کنند. اگر به دنبال روشنایی مناسب در گلخانه خود هستید باید به سه نکته اصلی یعنی نوع محصول کشت شده، زمان سال، مقدار آفتاب در دسترس توجه کنید. 

انواع لامپ گلخانه ای

انواع لامپ گلخانه ای

امروزه انواع لامپ گلخانه‌ با فناوری مختلف وجود دارد که هر کدام نوری با شدت و ترکیب طیفی متفاوت تولید می‌کنند. انواع این لامپ‌ها در برندهای مختلف برای استفاده در محیط کنترل شده باغ‌های گلخانه‌ای در دسترس هستند. این نوع لامپ‌ها را می‌توان در دو دسته نورپردازی دوره نوری و نورپردازی فتوسنتزی طبقه بندی کرد. نور لامپ‌های دوره‌ای در گلخانه‌ها برای تنظیم مدت زمان نور یا دوره نوری استفاده می‌شود. نور این لامپ‌ها در شدت‌های کم ارائه می‌شود و گلدهی و خواب گیاهان را تنظیم می‌کند. در مقابل، نور فتوسنتزی با شدت بالا ارائه می‌شود و بر ویژگی‌های کیفی گیاه، مانند رشد ریشه و ساقه‌ها و انشعاب تأثیر می‌گذارد.

پرکاربردترین انواع لامپ گلخانه ای عبارتند از:

  • فلورسنت
  • سدیم فشار بالا
  • رشته‌ای
  • دیودهای ساطع نور (LED)
  • متال هالید

ویژگی‌های انواع لامپ گلخانه ای

در واقع، فناوری انواع لامپ گلخانه‌ ای به عنوان عنصری که نور تولید می‌کند، بنای اصلی قابلیت‌ها و پتانسیل کلی سیستم روشنایی است.  تمام تجهیزات دیگر روشنایی، با افزایش یا توزیع نور خروجی لامپ یا با تنظیم توان مصرفی آن و کنترل شدت آن صرفاً برای پشتیبانی کمکی از لامپ وجود دارند. اخیراً استفاده از LED ها برای استفاده در نورپردازی دوره نوری و یا نورپردازی فتوسنتزی گلخانه‌ها، به دلیل مزایای زیادی که دارند، به طور فزاینده‌ای رایج شده است. بهره‌وری انرژی بالای آن‌ها در مقایسه با سایر انواع لامپ‌های موجود، انعطاف‌پذیری طیف نور و پتانسیل طول عمر بسیار طولانی آن‌ها بخشی از مزیت‌های دیودهای ساطع نور محسوب می‎شود. بر همین اساس در این مقاله سعی کرده‌ایم مزایا و معایب چند نمونه از برندهای LED‌ها را مورد بررسی قرار دهیم تا با بهترین چراغ‌های رشد گیاه آشنا شوید.

 برندهای لامپ گلخانه ای

ای ای دی اسپایدر فارمر

این ال ای دی گلخانه ای در مدل‌های مختلف طراحی و تولید شده است و برای پوشش یک فضای کوچک که دارای تعداد کمی گیاه رویشی است، و یا فضای وسیع گلخانه مناسب است. قابلیت تنظیم و امکان تغییر رنگ از جمله مزایای این چراغ است. طیف نوری این لامپ گلخانه ای شامل قرمز، آبی و سفید است. بدنه آن از مواد بادوام ساخته شده است به همین دلیل گرما را پخش نمی‌کند. می‌توان نداشتن فن داخلی را از معایب این چراغ دانست.

لامپ ال‌ای‌دی مارس هیدرو

یکی از انواع لامپ گلخانه ای این لامپ است که همراه با یک دماسنج و یک تایمر است که به شما امکان می‌دهد مشخص کنید که چراغ‌ها چه مدت روشن بوده‌اند و فضای رشد شما چقدر گرم می‎شود. همچنین ویژگی کنترل نور بیرونی آن به شما این امکان را می‌دهد که نور ال‌ای‌دی با طیف کامل آن را، در صورت نیاز کم کنید. طراحی بازتابنده آن، نور را به حداکثر می‌رساند. برای کمک به تمام مراحل رشد، نورهای طیف کامل خورشید مانند را ارائه می‌دهد. دارای مصرف انرژی پایین در 150 تا 354 وات است. ایراد این لامپ این است که رابط سیم برق آن ضد آب نیست و آویزان کردن آن کمی دشوار است.

لامپ گلخانه‌ ای بارینا

این چراغ رشد یکی از انواع لامپ گلخانه ای است که به صورت لوله‌ای ارائه می‌شود. از آلومینیوم و پلی کربنات ساخته شده‌ است به همین دلیل علیرغم سبک بودن بسیار محکم هم هست. قابلیت استفاده برای انواع گیاهان را دارد و می‌تواند بازده را 17 تا 20 درصد افزایش دهد. اما به دلیل طراحی باریکی که دارد ممکن است برای ایجاد روشنایی کافی، مجبور به استفاده از چندین بسته چراغ باشید.

ال‌ای‌دی ویپاراسپکترا

این ال ای دی گلخانه ای، فضایی با ابعاد کم را پوشش می‌دهد و برای افرادی که در فضاهای کوچک کار می‌کنند بهترین گزینه را فراهم می‌کند. نور آن برای هر مرحله از رشد، از نهال گرفته تا سبزیجات رسیده مناسب است. شما می‌توانید برای اینکه فضای بیشتری را نورپردازی کنید، تعداد بیشتری از این لامپ را به یکدیگر متصل کنید. بدنه آهنی این چراغ آن را بسیار مقاوم بویژه در مقابل حریق کرده است. دارای هیت سینک آلومینیومی و فن‌های پرسرعت برای جلوگیری از گرمای بیش از حد است. ایراد این ال‌ای‌دی  این است که تا حدودی حجیم و نامناسب است و برای افرادی که گیاهان داخلی زیادی دارند ممکن است بهترین گزینه نباشد.

ویژگی های لامپ گلخانه ای

 

 

پرسش های متداول

اساساً لامپ‌های ال‌ای‌دی به کم مصرف بودن شهرت دارند. بنابراین با استفاده از چراغ‌های ال ای دی گلخانه ای مبلغ قبض ماهیانه شما افزایش چندانی نخواهد داشت. آیا انواع لامپ گلخانه ای دیگری وجود دارد که از سقف آویزان نمی‌شوند؟ بله. برخی از لامپ‌های گلخانه ای بر روی میز قرار می‌گیرند و نصب آن‌ها راحت‌تر از لامپ‌های سقفی است. اما نمی‌توانند نور گیاهان زیادی را تأمین کنند.
در صورتی که گلخانه شما بزرگ باشد، نیازمند محاسبه میزان نور و نحوه نورپردازی است. قطعاً انجام این کار باید زیر نظر متخصص و کارشناس برق انجام شود. اغلب ال‌ای‌دی‌ها با زنجیر یا طناب از سقف آویزان می‌شوند؛ اگر ابعاد گلخانه شما کوچک است، این فرایند می‌تواند فقط چند ساعت طول بکشد و انجام آن کار ساده‌ای است.
بله. برخی از لامپ‌های گلخانه ای بر روی میز قرار می‌گیرند و نصب آن‌ها راحت‌تر از لامپ‌های سقفی است. اما نمی‌توانند نور گیاهان زیادی را تأمین کنند.

مقالات مرتبط