اثر لامپ یو وی بر پرندگان

اگر به نگهداری پرندگان در منزل علاقه‌مند هستید، باید یک‌سری شرایط محیط طبیعی را برای پرنده فراهم نمایید. هنگام خرید لامپ ماوراء بنفش یکی از این موارد، استفاده از لامپ یو وی در محل نگهداری پرنده می‌باشد. بدن پرندگانی که در فضای باز هستند، یک‌سری ویتامین را از نور خورشید دریافت می‌کند. اما پرندگان زینتی که در منازل نگهداری می‌شوند به دلیل اینکه این ویتامین ها را دریافت نمی‌کنند، سلامت آنها به خطر می‌افتد. در ادامه برای پی بردن به اهمیت استفاده از لامپ یو وی برای پرندگان، به بررسی اثر لامپ یو وی بر پرندگان می‌پردازیم. 

اثر لامپ یو وی بر پرندگان

بررسی اثر لامپ یو وی بر پرندگان

برای دانستن اثر لامپ یو وی بر پرندگان، به ذکر برخی از این تاثیرات می پردازیم. بدن پرندگان نیز برای جذب کلسیم، به ویتامین D  نیاز دارد. به طور معمول این ویتامین از طریق نور خورشید، جذب بدن پرندگان می شود.  حال اگر شرایط، به هر دلیلی برای استفاده از نور خورشید فراهم نباشد باید از لامپ یو وی استفاده کرد. از جمله اثر لامپ یو وی بر پرندگان ، این است که به جذب ویتامین D کمک کرده و در نتیجه جذب مواد معدنی و کلسیم را در بدن پرنده افزایش می‌دهد. 

اثر لامپ یو وی بر پرندگان محدود به جذب ویتامین D نیست. از جمله اثر لامپ یو وی بر پرندگان این است که استفاده از این لامپ در محیط نگهداری پرندگان، کمک می‌کند که بتوانند بینایی قوی‌تری داشته باشند. طیف رنگی که توسط پرندگان قابل تشخیص است در مقایسه با انسان ها به مراتب بیشتر است. این لامپ، تشخیص انواع مختلف طیف رنگی را برای پرندگان آسان‌تر می‌کند.  دیگر اثر لامپ یو وی بر پرندگان این است که به کمک این لامپ، می‌توان تا حدی شرایط محیط طبیعی را برای پرنده بازسازی کرد. همین فضاسازی کمک می‌کند که پرنده از نظر خلق و خو دچار آسیب های روانی نشود. 

برای اینکه دیگر اثر لامپ یو وی بر پرندگان را بدانید؛ ذکر این مورد لازم است که نور فرابنفش خورشید، تشکیل شده از سه طیف UVA، UVB و UVC می باشد. پرندگان توانایی دیدن نور UVA را دارند. این نور به آنها کمک می‌کند که بتوانند غذاهای رسیده را انتخاب کنند. همچنین در شناسایی جفت، به آنها کمک می‌کند. پس فراهم نمودن این نور برای آنها دارای اهمیت است. با این توضیح، حتما به دیگر اثر لامپ یو وی بر پرندگان پی بردید. لامپ یو وی رایج برای پرندگان، از لامپ های UV نوع A  می‌باشد.

بررسی اثر لامپ یو وی بر پرندگان

دیگر فواید استفاده از لامپ یو وی برای پرندگان 

در ادامه مطلب اثر لامپ یو وی بر پرندگان ، لازم است بدانید که در زمان نگهداری پرندگان مختلف، موارد بسیاری وجود دارند که باید به آنها به طور ویژه توجه داشت. یکی از این موارد، توجه به اهمیت نورپردازی محیط نگهداری پرندگان است.  اگر چشم های پرنده، نور کافی و مناسبی را دریافت کند باعث بهبود در عملکرد پرنده می‌شود. 

به همین دلیل، استفاده از لامپ یو وی در محیط زندگی پرندگان خانگی، اهمیت فراوانی دارد. همین اهمیت بالا باعث شد که در این مطلب به بررسی اثر لامپ یو وی بر پرندگان بپردازیم. دریافت نور مناسب توسط چشم پرندگان، کمک می‌کند که درک خوبی از محیط زندگی خود داشته باشند. اگر بخواهیم دیگر اثر لامپ یو وی بر پرندگان را بگوییم؛ می‌توان به تحریک اشتهای پرنده و کمک به بالا بردن قدرت تشخیص غذاهای گوناگون در پرنده اشاره کرد. 

اثر لامپ یو وی بر  پرندگان و سلامت روان

فایده دیگری که می‌توان آن را به عنوان اثر لامپ یو وی بر پرندگان به شمار آورد، کمک به کاهش یک‌سری رفتارهای روانی در پرندگان است. از جمله این رفتارهای روانی می‌توان به پرکنی اشاره کرد.  استفاده از لامپ یو وی برای پرندگانی که در فضای باز زندگی نمی‌کنند، بر موارد مختلفی همچون رشد پرنده، کیفیت پرهای پرنده و تخم‌گذاری تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. به طور کلی می‌توان گفت؛ کیفیت زندگی یک پرنده به میزان زیادی به دریافت پرتوهای یو وی توسط بدن پرنده، بستگی دارد. پس در کنار اقدام به تهیه قفس و خرید پرنده، خرید لامپ یو وی را فراموش نکنید و از اثر لامپ یو وی بر پرندگان غافل نشوید!

در واقع به کمک لامپ یو وی، پرتوهایی که در نور خورشید وجود دارند و در زندگی پرندگان حائز اهمیت هستند را برای پرندگان خود تامین کنید. با وجود فواید و اثر لامپ یو وی بر پرندگان، استفاده بیش از حد آن نیز ممکن است مشکلات رفتاری را در پرنده ایجاد کند. برای اینکه شاهد فایده و اثر لامپ یو وی بر پرندگان باشید، کافی است پرنده به مدت 7 تا 9 ساعت در معرض این نور قرار بگیرد. باقی ساعات که ممکن است پرنده خواب باشد، باید محیطش تاریک و آرام باشد. 

منبع

www.waveformlighting.com

مقالات مرتبط