چراغ های پنل ال ای دی

 چراغ های پنل ال ای دی برای فراهم کردن روشنایی کلی محیط با کاربری های متفاوتی مانند مدارس، دفاتر و شرکت ها، بیمارستان ها و فروشگاه ها گزینه بسیار مناسبی است،که در انواع مختلفی وجود دارد و در طراحی روشنایی ساخت و سازهای جدید کاربرد بسیاری دارد. چراغ های پنل ال ای دی بعلاوه روشنایی و طول عمر بالا، کارایی مناسب، پخش نور یکنواختی هم ایجاد میکند. چراغ های پنل ال ای دی در دو نوع بک لایت و اج لایت با داشتن مزایای بسیار، بطور گسترده در طراحی فضاهای داخلی استفاده میشود و بیشترین سهم را در صرفه جویی مصرف برق در ساختمان ها دارد. تعویض و جایگزینی چراغ های پنلی با لامپ مهتابی قدیمی که بصورت شبکه ای در سقف ها وجود داشتند با چراغ های پنل ال ای دی به سادگی قابل انجام است. و به لطف تخفیف های مالیاتی و سایر مشوق های دولتی استفاده از این پنل ها به سرعت در حال افزایش است.

چراغ های پنل ال ای دی

مشخصات چراغ های پنل ال ای دی 

مزیت ها و ویژگی های خاص چراغ های پنل ال ای دی این امکان را به ما میدهد تا روشنایی فضا را بصورت دلخواه طراحی کنیم و مواردی همچون رنگ نور و میزان روشنایی و حتی ابعاد آنها را با توجه به شرایط و نوع کاربری فضا انتخاب کنیم، همچنین طول عمر بالای آنها این امکان را به ما میدهد تا مدت زمان بیشتری نسبت به لامپ های دیگر بتوانیم از روشنایی آنها بهره مند شویم. در اینجا به برخی از مشخصات و ویژگی های پنل های ال ای دی اشاره میکنیم.

1- انعطلاف پذیری در چراغ های پنل ال ای دی

چراغ های پنل ال ای دی این مزیت را دارد که میتوانیم آنها را بصورت شبکه ای و متنوع اجرا کرد. این باعث ایجاد خلاقیت در طراحی میشود، همچنین جلوه بهتر و اشکال مختلف آن باعث ایجاد دید کامل بوسیله روشنایی، از یک فضا مثل آشپزخانه یا دفتر کار میشود.

2-روشنایی فوق العاده

یکی از مزیت های چراغ های پنل ال ای دی ،طراحی یکپارچه و به هم چسبیده و یکدست آن است، که وجود رفلکتور باعث شکل گرفتن روشنایی با کیفیت و فوق العاده میشود. علاوه بر این باوجود فریم و قاب ساخته شده از آلومینیوم و وجود رفلکتور منعکس کننده درخشندگی بهتری هم ارائه میدهد.

3-اتلاف حرارت کمتر

چراغ های پنل ال ای دی به ایجاد حرارت بسیار کم شناخته شده هستند، که نشان دهنده اتلاف حرارت و مصرف انرژی بسیار کم آنهاست. با دفع مناسب حرارت، گرمای کمی هم در فضا بوسیله این چراغ ها ایجاد میشود، خصوصاً برای خانه ها و اداراتی که فضای محدودی و گردش هوای کمی دارند، مخصوصاً در فصل تابستان.

4-طول عمر طولانی

بطور کلی اگر پنل های ال ای دی به درستی استفاده و نگهداری شوند، طول عمر آنها میتواند بین 80.000 تا 100.000 ساعت باشد، به این معنی که چراغ های پنل ال ای دی پتانسیل آنرا دارد که با احتساب روزانه 7 الی 8 ساعت روشن ماندن، حدوداً 27 سال دوام داشته باشند.

مشخصات چراغ های پنل ال ای دی

5-تنظیم روشنایی

بیشتر چراغ های پنل ال ای دی قابلیت دیم شدن و تنظیم میزان روشنایی را دارند. یعنی کاربر میتواند از نور ملایم و سازگار با چشم بهره مند شود و اگر لازم باشد از بوجود آمدن نور زیاد و ناخوشایند جلوگیری کند.

6-ضد شوک و ضربه

چراغ های پنل ال ای دی به شکلی ساخته شده اند که در برابر ضربه مقاومت زیادی دارند و به راحتی شکسته نمیشوند، بسیاری از این چراغ ها از یک رزین سخت یا آلومینیوم و بدون استفاده از شیشه ساخته میشوند. به علاوه وجود این متریال و نوع طراحی آن به مسئله اتلاف حرارت کمک میکند.

7-کنترل آسان و فوق العاده باریک

کابر میتواند چراغ های پنل ال ای دی را با استفاده از یک کنترل کننده خارجی کنترل کند، که تغییراتی همانند تعیین میزان روشنایی و شدت نور و همچنین تغییر رنگ و دمای کلوین را در چراغ های پنل های ال ای دی کنترل کند. همچنین چراغ های پنل ال ای دی خیلی نازک هستند، و همچنین ساده و شیک بنظر میرسند.

مشخصات چراغ های پنل ال ای دی اچ لایت

8-سازگار با محیط زیست

کم مصرف بودن چراغ های پنل ال ای دی به این معناست که آنها از یک فناوری سازگار با محیط زیست استفاده میکنند و همچنین ممکن است در مصرف برق و انرژی به میزان قابل توجهی صرفه جویی کند. چراغ های پنل ال ای دی در تمام مراحل تولید و استفاده، کمترین میزان آلودگی را در محیط زیست ایجاد میکند. ضمن اینکه به هیچ وجه در تولید آنها از جیوه استفاده نمیشود. میزان روشنایی هر یک از پنل های ال ای دی تقریباً به اندازه روشنایی 6 عدد لامپ مهتابی است. که همین مسئله باعث کاهش بسیار زیاد مصرف برق در مکان ها میشود.

9-قابلیت برنامه ریزی

مزیت اصلی چراغ های پنل ال ای دی قابل برنامه ریزی بودن آنهاست. به دلیل نازکی و ثابت قرارگرفتن لامپ ال ای دی در صفحه پنل، تقریباً میتوان آنها را با هر شکلی طراحی و روشنایی آنها را برنامه ریزی کرد، و این امکان را میدهد که در فضاهایی که استفاده و کاربرد لامپ رشته ای امکانپذیر نیست بصورت کاربردی از آنها استفاده کرد.

10-در مناطقی که ولتاژ برق ناپایدار است بخوبی کار میکند

بدون شک ال ای دی ها محبوب هستند، اما یکی از اشکالات آنها این است که سوختن یک ال ای دی تاثیرات نامطلوبی بر سایر ال ای دی های نزدیک به خود میگذارد. در پنل های ال ای دی با وجود طراحی دقیق مدار، این مشکل بسیار کاهش پیدا میکند. بنابراین در مناطقی که ولتاژ برق ناپایداری دارند میتوان به راحتی و با اطمینان از چراغ های پنل ال ای دی استفاده کرد. با استفاده از چراغ های پنل ال ای دی، برخلاف لامپ های رشته ای، خطر گرم شدن و ایجاد حرارت خیلی زیاد وجود ندارد، به دلیل آنکه روشنایی ال ای دی ها حرارتی قابل توجهی ایجاد نمیکند.

11-مناسب برای فضاهایی که در آنجا تعمیر و نگهداری دشوار است

اکریلیک استفاده شده در چراغ های پنل ال ای دی باعث شده تا این چراغ ها در برابر ضربه و تکان بیش از حد و همچنین برخورد مواد شیمیایی خورنده مقاومت داشته باشند. همچنین در برابر تغییر دما و گرمی و سردی هوا و وجود رطوبت در میزان مختلف مقاومت دارند. که همین باعث میشود چراغ های پنل ال ای دی برای نصب در محل هایی که تعمیر و نگهداری در آنجا دشوار است، گزینه عالی باشد. برای مثال محل های صعب العبور و یا با ارتفاع خیلی زیاد، که امکان دارد برای تعویض هر چراغ نیاز به تعطیل کردن و بستن فضای کل ساختمان باشد.

مشخصات چراغ های پنل ال ای دی بک لایت

تفاوت پنل های ال ای دی بک لایت و اج لایت

 ال ای دی ها خطی و ال ای دی های تخت، الهام بخش کلی پنل ال ای دی سقفی این روزها هستند. آنها گزینه بسیار مناسبی برای جایگزینی چراغ های مهتابی هستند، و در بسیاری از اندازه ها و ابعاد مشترک هستند، مثل سایزهای 4*1 و 2*2 و 2*4. این تنها خوبی پنل ها نیست، تکنولوژی جدید چراغ های پنل ال ای دی به این صفحات تخت اجازه میدهد تا بسیار نازک و باریک ساخته شوند، تا نیم اینچ. با وجود این میتوان آنها را به راحتی به دیوار و سقف نصب کرد و یا حتی آنها را با کابل آویز کرد. این فن آوری جدید، امکانات کاربردی و متنوعی در اختیارمان میگذارد که قبلاً وجود نداشت. در مدل های بک لایت، منبع نور در کف صفحه قراردارد و بصورت عرضی در کنار هم ردیفی چیده میشوند. مثل یک لایت باکس قدیمی، برای روشنایی یکنواخت در سطح کل پنل نیاز به وجود فاصله ای بین منبع نوری و دیفیوزر خواهیم داشت. در پنل اج لایت چیپ های ال ای دی در لبه داخلی پنل جا گرفته است و نور آن بوسیله یک دیفیوزر به سمت پایین تابیده میشود.

این مدل در مرحله مقدماتی بازار چراغ های پنل ال ای دی محبوب ترین قالب در گروه پنل های ال ای دی بوده است. با این حال، بین مدل ها از نظر کارایی تفاوت هایی وجود دارد. منبع نوری در این مدل پنل از یک سمت وارد شده و دورتا دور پنل میچرخد، شما میتوانید نوع پخش نور آن را با هر مدل که میخواهید طراحی کنید. خط ها و شکل و بافت ال ای دی ها نور را ساطع میکند. وجود منبع روشنایی در لبه های پنل این امکان را میدهد تا پنل مسطح تر باشد و به عمق کمتری نیاز داشته باشد، و همچنان در کل سطح پنل نور یکنواختی داشته باشد. چراغ های پنل ال ای دی بک لایت به صورت طبیعی متریال کمتری نسبت به پرژکتورهای قدیمی دارند. پنل های اج لایت سهم بسیاری از بازار پنل های ال ای دی را به خودشان اختصاص میدهد که مصرف کننده هزینه چراغ برایش به هزینه های جاری اولویت دارد و زیبایی بصری را ترجیح میدهد. با این حال، صرفه جویی واقعی در هزینه ها عملاً با پنل های بک لایت بدست می آید.

نکات منفی چراغ های پنل ال ای دی اج لایت

-گرانتر -اندکی بیشتر از پنل های مستقیم برق مصرف میکند -نداشتن روشنایی کافی -ارزان بنظر میرسد -بعد از مدتی زرد میشود

 نکات منفی چراغ های پنل ال ای دی بک لایت

-ضخیم تر هستند -این مدل از پنل ها را نمیتوان روی دیوار کار کرد -روشنایی آن قابل مقایسه با پنل اج لایت نیست

منبع

brandon-lighting.com

مقالات مرتبط