پنل های بک لایت

امروزه نورازوسایل و تجهیزات روشنایی مختلف ساطع می شود. در میان این تجهیزات روشنایی پنل ها ساز و کار و ویژگی های مخصوص به خود را دارند. از میان پنل های مختلف پنل ال ای دی طرفداران زیادی دارند. پنل های بک لایت اسامی زیادی دارند از جمله این اسامی پنل بک لایت ، پنل بک لیت،پنل اج لایت و.... یک منبع نور در طرفین پنل های بک لایت قرار می گیرد. پنل های بک لایت از CCFL به عنوان منبع نور استفاده می کنند اما امروزه از ریسه ال ای دی در آن ها استفاده می شود. ما وقتی از پنل های بک لایت صحبت می کنیم منظور همان پنل های ال ای دی است. 

پنل های بک لایت

ساختار پنل های بک لایت 

ساختار اصلی پنل های بک لایت ال ای دی در واقع یک صفحه است که از اکرلیک شفاف ساخته شده است  بنابراین پنل های بک لایت ال ای دی، پنل های روشنایی اکرلیک هم هستند. صفحه های اکرلیک شفاف قدرت عبور بالا و بسیاری از ویژگی های خوب دیگر هم دارند. هنگامی که صفحه اکرلیک شفاف در یک سمت قرار می گیرند قادر هستند نور ال ای دی که در سمت دیگر قرار دارد را با شدت بالا و یکنواخت ساطع کنند. 

ساختار پنل های بک لایت

کاربرد پنل های بک لایت

رایجترین کاربرد پنل های بک لایت استفاده از آن ها در صفحه LCD است. هر صفحه ال سی دی  یک پنل بک لایت در درون خود دارد. پنل بک لایت ال ای دی نور صفحه ال سی دی را فراهم می کند. درواقع تنها یکی از کاربردهای پنل های بک لایت ال ای دی، استفاده از آن به عنوان روشنایی است. پنل های بک لایت را می توانید در مغازه ها، سوپرمارکت ها و ... ببینید.

کاربرد پنل های بک لایت

اجزای پنل های بک لایت 

پنل های بک لایت اکرلیک یکی از انواع پنل های روشنایی اکرلیک است که حاوی پایه، ال ای دی و صفحه اکرلیک است. این پنل ها برای جلب توجه افراد و تبلیغات  استفاده می شوند. این پنل یک محصول ذخیره کننده انرژیِ و سبز است. مصرف برق یک پنل 300 میلیمتری 3 وات است. مواد به کار گرفته شده در پنل های بک لایت متفاوت است. 2 نوع ماده وجود دارد که بطور عمده برای ساخت پنل های بک لایت استفاده می شود. این مواد اکرلیک (PMMA) و PS (polystyrene) است. مزایای PS این است که قیمت کمتری دارد به همین دلیل  پنل های روشنایی PS بطور عمده در روشنایی پنل های سقفی استفاده می شود. اما روشنایی پنل PS معایب زیاد دیگری هم دارد. برای مثال طول عمر کوتاه تری دارند و عموما گارانتی آن ها بیش از یک سال نمی تواند باشد در حالیکه پنل های روشنایی اکرلیک 3 یا 5 سال می تواند باشد. به هنگام خرید پنل های بک لایت به ویژگی هایی از جمله اندازه،شکل،ولتاژ داخلی، دمای رنگ، ضخامت، متصل کننده و ... دقت کنید

صفحه اکرلیک : نازکی  اکرلیک که در این پنل ها استفاده می شودmm3  است. نازکی این صفحه می تواند 1mm یا حتی کمتر هم باشد. وقتی صفحه اکرلیک نازک باشد هزینه پنل هم کمتر می شود اما وقتی می خواهیم از صفحه اکرلیک در پنل استفاده کنیم باید فاکتور های مختلف از جمله کارایی نور، محکم بودن و ... بررسی کنیم. 

پایه : پایه یا نگهدارنده در این پنل ها ضروری است. پایه ال ای دی ،PCB ، سیم، کنترل کننده و بخش های دیگر را نگه می دارد. مواد سازنده پایه می تواند فلز، پلاستیک و ... باشد

ال ای دی : یک زنجیره ال ای دی در این پنل ها وجود دارد که با توجه به نوع کاربرد پنل، این ال ای دی ها هم متفاوت هستند. آن ها ویژگی های مختلفی چون طول، عرض و نوع ال ای دی و ولتاژ داخلی و ... دارند.

اجزای پنل های بک لایت

تفاوت پنل های بک لایت و اج لایت

در پنل های بک لایت ال ای دی منبع نور در پشت پنل قرار دارد و لازم است فاصله بین منبع نور و پنل را برای رسیدن به یک نور یکنواخت در سطح پنل حفظ کنیم در پنل های اج لایت منبع نور در اطراف پنل قرار می گیرد تا نور مستقیم تابیده نشود

منبع

gecey.com/backlight-panel

مقالات مرتبط