بزرگنمایی با نورپردازی

استفاده از منابع روشنایی برای بزرگتر نشان دادن فضای کوچک بسیار کاربردی خواهد بود. روشنایی استراتژیک (حساب شده) یا بزرگنمایی با نورپردازی میتواند باعث شود فضا بزرگتر از آنچه که هست از چشم بیننده به نظر برسد. در یک اتاق کوچک برای اینکه بتوانیم کارایی بهتری در فضای خود داشته باشیم چیدمان بسیار مهم است،همچنین نوع قرارگیری وسایل و مبلمان و همچنین رنگ آنها در بزرگتر به چشم آمدن فضای اتاقمان بسیار تاثیر گذار است. با وجود ابعاد کوچک فضا و وجود مبلمان میتوان با استفاده از بزرگنمایی با نورپردازی تا حد زیادی به بزرگتر دیده شدن فضا از لحاظ بصری کمک کرد. همچنین با وجود ساخت و سازهای جدید و وجود طراحی های مدرن و در نظر گرفتن ابعاد کوچکتر برای فضاهایی مانند اتاق خواب و اتاق کار و فضاهایی مانند این، در نظر گرفتن مباحثی همانند بزرگنمایی با نورپردازی بسیار با اهمیت است. اگر اتاق شما بیشتر شبیه یک کمد است تا یک اتاق خانوادگی، در اینجا چند روش برای بزرگتر به نظر رسیدن فضا و بزرگنمایی با نورپردازی، بدون صرف هزینه و دردسر تعمیرات اساسی و ساخت و ساز وجود خواهد داشت.

بزرگنمایی با نورپردازی

استفاده از چراغ جهت بزرگنمایی با نورپردازی

 در فضاهایی با متراژ قابل قبول و استاندارد یا حتی بزرگتر که بزرگنمایی با نورپردازی نقش چندان موثری نخواهد داشت، استفاده از کف فضا برای بکارگیری یک منبع نوری همانند استند یا آباژور، در طراحی داخلی دکوراسیون اهمیت زیادی خواهد داشت. اما در یک اتاق کوچک، جایی که کف فضا میتواند برایمان با ارزش باشد ،و در چیدمان مبلمان با محدودیت هایی مواجه هستیم، چراغ های زمینی(آباژور) کارایی نخواهند داشت و استفاده از تکنیک بزرگنمایی با نورپردازی اهمیت بسیاری پیدا میکند. همچنین چراغ های آویز(لوستر) بزرگ که از سقف آویزان میشود میتواند ظاهر اتاق را به هم زده و فضای اتاق را کوچکتر نشان دهد، با این حال که استفاده از چراغ های آویز و لوستر یک مزیت در فضاهای بزرگ است، اما کاملا برعکس، برای یک فضای تنگ و کوچک استفاده از این آویز و لوستر ها ناکارمد خواهد بود. استفاده از چراغ دیواری و چراغ های دکوراتیو و پنل ال ای دی ظریف این مشکل را با ایجاد یک خط دید تمیز و واضح حل میکند و تا حد زیادی روشنایی مورد نیاز فضا را تامین میکند، که برای مثال میتواند در فضاهای مختلف کارایی مناسبی داشته باشد همچنین در زمان انجام کار به خوبی بدرخشد و هنگام تماشای یک فیلم خانوادگی با استفاده از دیمر کم نور شود. این چراغ ها اعم از پنل های سقفی و چراغ های توکار سی او بی در تکنیک بزرگنمایی با نورپردازی در فضاهای کوچک نقش خیلی مهمی دارند.چراغ های ریلی نسبت به چراغ های قدیمی که حجم بزرگتری دارند، فضای دید کمتری را اشغال میکنند، اما می توانند حکم یک آیتم دکوراتیو را در فضا داشته باشند. هر چراغ روی ریل را میتوان بصورت جداگانه از روی سقف یا دیوار به گونه ای تنظیم کرد که به سمتی بتابد یا در گوشه ای سایه روشن ایجاد کند. وقتی شما انعطاف پذیری چراغ ریلی و چراغ توکار را ترکیب میکنید بیشتر به مفهوم بزرگنمایی با نورپردازی پی خواهیم برد، و با این ترکیب و طراحی روشنایی گوشه های فضا کاملا روشن میشود، بدون آنکه به سبک و ظاهر کلی فضا آسیبی بزنید.

استفاده از چراغ جهت بزرگنمایی با نورپردازی

بکارگیری منابع نور طبیعی برای بزرگنمایی با نورپردازی

در بحث بزرگنمایی با نورپردازی، باید از هر ذره نور طبیعی استفاده کنید با حفظ کردن و در معرض قراردادن پنجره ها درصورت امکان. پرده های سنگین و پارچه های تیره میوانند این منبع نوری با ارزش را از بین ببرند. روشنایی طبیعی سقفی یک راه مناسب برای روشن کردن یک فضای کم نور است، اما هنگام ساخت به بالا بودن هزینه آن پی میبرید. برای بکارگیری بزرگنمایی با نورپردازی یک گزینه ارزانتر استفاده از لوله های روشنایی خورشیدی است، که معمولا تونل خورشیدی نامیده میشود. به این صورت که لوله های فلزی نور خورشید را از طریق سقف گرفته و به فضا منعکس میکند، به تفاوتی که روشنایی لوله های خورشیدی در این ورودی این فضا ایجاد کرده اند نگاه کنید:

بکارگیری منابع نور طبیعی برای بزرگنمایی با نورپردازی

نقش رنگها و لوازم جانبی در بزرگنمایی با نورپردازی

 پس از اینکه استراتژی روشنایی خود را در فضا بکار گرفتید، با استفاده از رنگهای روشن و قرارگیری صحیح لوازم دکوری میتوانید هنرمندانه آنرا گسترش دهید. استفاده از یک آینه بزرگ با موقعیت حساب شده، فضا را بزرگتر و کشیده تر نشان میدهد و باعث انعکاس نور به فضا خواهد شد. در هنگام انتخاب از بین رنگ ها، استفاده از رنگهای آبی روشن، سبز، طوسی روشن و خنثی برای بوجود آمدن احساس مطبوع توصیه میشود. چه طرح شما کوچک و دنج باشد چه بصورت گسترده، داشتن یک روشنایی یا نورپردازی استراتژیک، بخش اساسی و مهمی در طراحی فضا محسوب میشود.

نقش رنگها و لوازم جانبی در بزرگنمایی با نورپردازی

منبع
www.blog.lightup.com

مقالات مرتبط