اصول پرورش و نگهداری از خزندگان + تجهیزات مورد نیاز

آیا شما نیز در دسته‌ی افرادی هستید که به پرورش خزندگان علاقمند هستند؟! قبل از اینکه به این امر مهم بیاندیشید باید بدانید که نگهداری از خزندگان امری حساس با دشواری‌های خاص است. برخی از افراد به جهت علاقه‌ی بسیار زیاد به انواع خزندگان، این دشواری‌ها را به جان خریده و از آنها به بهترین نحو نگهداری می‌کنند. برای اینکه بتوانید خزندگان مورد علاقه‌ی خود را در محل خاص نگهداری کرده و آنها را پرورش دهید، باید به برخی از نکات طلایی و کلیدی توجه نمایید. در ادامه به تمامی کلیدهای مهم برای پرورش این موجودات حیرت انگیز، اشاره شده است.

پرورش خزندگان

نکات کلیدی برای پرورش خزندگان

برای پرورش خزندگان نیز مانند بسیاری از حیوانات دیگر باید به اصول مهمی، مانند:  

  •    سطح مناسب و ایده‌آل دما در محیط نگهداری مورد نظر 
  • نوع غذا و زمان مناسب برای تغذیه
  •  ویتامین‌ها و مکمل‌های مناسب برای رشد
  •   تامین وسایل و تجهیزات مناسب برای نگهداری و پرورش ایده‌آل آنها

و بسیاری از موارد دیگر توجه کنید. بهتر است قبل از انتخاب نوع و پرورش خزندگان، اطلاعات مهم و دقیقی را نسبت به زیست و شرایط رشد آنها کسب نمایید. برخی از انواع خزندگان از سرعت رشد بالایی برخوردار هستند. بنابراین باید به تدابیر لازم برای نگهداری از آنها توجه نمایید. همچنین برخی از گونه‌های خزندگان، نیازمند استفاده از نور خورشید در طول روز هستند. برای نگهداری از آنها نیز باید به این عامل کلیدی توجه نمایید.

مهمترین اصول پرورش خزندگان

اگر شما نیز طرفدار پرورش خزندگان هستید، باید به این اصول مهم و کاربردی توجه کنید.

انتخاب خزنده‌ی مورد نظر

یکی از عوامل بسیار مهم و کلیدی برای نگهداری از خزندگان، توجه به نوع آنها است. این جانداران دارای انواع بسیار زیادی هستند. نگهداری از این جانداران با محدودیت سنی، جنسیتی و طبقه‌ای مواجه نخواهد بود. افراد با سنین مختلف، جنسیت متفاوت و طبقه‌ی اجتماعی گوناگون می‌توانند اقدام به نگهداری از آنها نمایند. از انواع این جانداران که برای نگهداری گزینه‌ی مناسبی هستند، عبارتند از:

  •  انواع لاک پشت‌ها
  • ایگوانا
  • آفتاب پرست
  • مار
  • مارمولک

مواد غذایی مناسب

از دیگر اصول مهم در پرورش خزندگان، توجه به مواد غذایی مناسب آنها است. در هنگام انتخاب خزنده‌ی مناسب باید به این امر توجه داشته باشید که ماده‌ی غذایی خزنده‌ی مورد نظر شما چیست؟ چطور می‌توان به این ماده‌ی غذایی دست یافت؟ میزان مصرف ماده‌ی غذایی خزنده‌ی مورد نظر شما در طول روز چقدر است؟

غذا یکی از فاکتورهای بسیار مهم در تامین سلامت و پرورش خزندگان تلقی می‌گردد. باید غذایی را برای خزندگان مورد نظر انتخاب کنید که علاوه بر تامین انرژی مورد نیاز آنها، نقش بسزایی بر روی سلامت رشد آنها نیز داشته باشد. توجه به ایجاد شرایط مناسب برای صرف غذا و همچنین در نظر گرفتن بستر مناسب برای استراحت پس از صرف غذا نیز بسیار حائز اهمیت خواهد بود. برخی از خزندگان در طول هفته فقط یکبار غذا مصرف می‌کنند. برخی از آنها گیاه خوار و برخی دیگر گوشت خوار هستند. بنابراین قبل از اقدام به خرید این جانداران، از مشاوره‌های تخصصی افراد آگاه استفاده کنید.

تجهیزات پرورش خزندگان
 

ایجاد بستر مناسب برای رشد و پرورش خزندگان


یکی از مهمترین المان‌ها برای پرورش خزندگان، توجه به ایجاد بستر مناسب برای رشد آنها است. ایجاد شرایط محیطی مطلوب برای این جانداران، می‌تواند در تصویر سازی دنیای واقعی و رشد ایده‌آل آنها، نقش بسزایی داشته باشد. برخی از این جانداران در فضای کم پرورش می‌یابند. برخی دیگر نیز با افزایش طول عمر، رشد کرده و به فضای بیشتری نیاز دارند.
بنابراین بهتر است قبل از انتخاب این جانداران، به پاسخ این سوال دست یابید که: میزان رشد این خزنده چقدر است؟ با این روش می‌توانید بهترین و ایده‌آل‌ترین بستر را برای آن فراهم کنید.

توجه به دمای محیط


حتما به دمای محیطی که برای پرورش خزندگان در نظر گرفته‌اید توجه کنید. چه بسا برخی از خزندگان به جهت قرار گرفتن در دماهای نامطلوب، جان خود را از دست داده‌اند. برخی از این جانداران دوستدار زندگی در محیط‌هایی هستند که دمای بسیار بالایی را در بر دارد. برخی دیگر نیز طرفدار زندگی در محیط‌هایی با دمای پایین خواهند بود. برای نمونه برای نگهداری از برخی خزندگان، نیازمند محیط‌های مرطوب خواهید بود. در مقابل برخی دیگر دوستدار محیط‌های خشک هستند.
 


تجهیزات پرورش خزندگان

آیا می‌دانید برای پرورش خزندگان نیازمند استفاده از چه تجهیزاتی هستید؟!برای مثال لامپ خزندگان یکی از این موارد است. امروزه شاهد برخی از تجهیزات بسیار کاربردی و ایده‌آلی هستیم که هر کدام از آنها می‌توانند سلامت خزندگان را تامین نمایند. از جمله تجهیزاتی که در این زمینه می‌توان از آنها بهره برداری کرد، عبارتند از:

  • لامپ خزندگان
  • غار مناسب برای خزندگان
  • ظرف آب و غذای خزندگان
  • تجهیزات دکوری


قفس‌های مناسب برای نگهداری از خزندگان

یکی از کاربردی‌ترین تجهیزات در این زمینه، لامپ حیوانات است که تامین کننده‌ی سلامت بسیاری از خزندگان گرمسیری به شمار می‌رود. این نوع از تجهیزات علاوه بر تامین نور مناسب، بر روی تامین گرما نیز نقش بسزایی خواهند داشت. به طور کلی این لامپ‌ها می‌توانند بستر مشابهی با بیابان‌ها را برای برخی از خزندگان، ایجاد نمایند. استفاده از این تجهیزات می‌توانند سلامت خزنده و همچنین شرایط رشد مطلوب آنها را به همراه داشته باشند.

توجه به نژاد و سلامت خزنده

آیا می‌دانید چه عواملی سلامت خزنده‌ی مورد نظر شما را تهدید می‌کنند؟! یکی از بدترین اتفاقات که شاید در پرورش خزندگان آن را تجربه نمایید، مرگ خزنده بر اثر بیماری است. اگر اطلاعات دقیقی نسبت به نژاد خزنده، عوامل تهدید کننده‌ی سلامت خزنده، شرایط نگهداری از خزنده و ... کسب ننمایید، قطعا با این اتفاق بد مواجه خواهید شد.

پرسش های متداول

نگهداری و پرورش خزندگان بسیار ساده‌تر از نگهداری سگ و گربه است. همچنین این جانداران از جمله جانداران بی سر و صدا هستند که آرامش فرد را تحت الشعاع قرار نخواهند داد. میزان آلرژی نسبت به این نوع از جانداران بسیار کم و نادر بوده و فضای کمی برای نگهداری را در بر خواهند داشت. غذا دادن به این جانداران بسیار ساده است
سطح پوست برخی از خزندگان بستر مناسبی برای رشد باکتری‌ها به شمار می‌رود. در برخی از مواقع انتقال این باکتری‌ها می‌تواند سبب بروز بیماری به نام سالمونلوز گردد. بروز این بیماری در کودکان، خطرناک است. برای جلوگیری از بروز این بیماری، بهتر است پس از هر بار دست زدن به جاندار، دست خود را شستشو دهید.
در پرورش خزندگان، توجه به طول عمر، شرایط رشد، نوع غذا و ... آنها بسیار مهم است. این جانداران از طول عمر متفاوتی برخوردار هستند. برای نمونه برخی از انواع لاک‌پشت‌ها از طول عمری برابر با 20 الی 50 سال برخوردار هستند. برخی از مارها نیز دارای طول عمری برابر با 15 الی 20 سال خواهند بود.

مقالات مرتبط