نورپردازی سوله و انبار

با توجه به تولید و ساخت انواع لامپ های مختلف نظیر لامپ ال ای دی و ... نورپردازی سوله و انبار از کارهای مهمی است که باید قبل از بهره‌برداری از این مکان‌ها انجام گیرد. باتوجه‌به این که فضاهایی مانند سوله در متراژ بالا و بدون پنجره‌های بزرگ طراحی می‌شوند، نورپردازی سوله و انبار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. روشنایی این محیط‌ها باید اصولی انجام گیرد. اصول نورپردازی و ایمنی آن باید از همان ابتدا مدنظر قرار داده شود تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود. باتوجه‌به حساسیت موضوع، نورپردازی این مکان‌ها توسط افراد خبره و با مشورت آن ها انجام می‌گیرد و از استانداردهای خاصی برخوردار است. در این مقاله سعی می‌کنیم تا اصول نورپردازی سوله و انبار را مورد بررسی قرار دهیم.

نورپردازی سوله وانبار

اهمیت نورپردازی سوله و انبار

هرچند روشنایی در هر محیطی مهم است، اما در برخی از محیط‌ها داشتن دید کافی اهمیت بیشتری دارد. سوله و انبار طراحی خاصی دارند و مانند سایر فضاهای صنعتی در ارتفاع بیشتری طراحی می‌شوند. گاهی اوقات نیاز است تا دستگاه‌ها و لوازم بزرگ و با ارتفاع زیاد را در این انبارها قرار داد. همین امر سبب می‌شود که دید کمتری در آنها وجود داشته باشد. به دلایل زیر باید نورپردازی سوله و انبار با دقت و حساسیت انجام گیرد: نورپردازی محیط باید به‌گونه‌ای باشد که خطرات ایمنی را به همراه نداشته باشد؛ نور کافی وجود داشته باشد و این فضای بزرگ را کاملاً روشن کند؛ زاویه تابش و پراکندگی نور استاندارد باشد تا همه قسمت‌ها پوشش داده شود؛

ایجاد سایه بر اثر انبار شدن محصولات در بخش‌های مختلف به وجود نیاید یا به حداقل برسد. برخی از سوله‌ها از نور خورشید برای روشنایی در روز استفاده می‌کنند و در قسمت بالایی آن ها نورگیر یا پنجره‌های متعددی قرار می‌گیرند؛ اما در اکثر سوله‌ها برای ایجاد امنیت بیشتر، پنجره‌های بزرگ یا نورگیر وجود ندارد. در این صورت باید نورپردازی سوله و انبار به‌صورت کاملاً حرفه‌ای و مهندسی شده انجام گیرد. 

لامپ برای نورپردازی سوله و انبار

فاکتورهای مهم در نورپردازی سوله و انبار

فاکتورهای مهمی را برای نورپردازی باید بررسی کرد که به بهبود وضعیت روشنایی در این محیط‌ها می‌انجامد. در مورد نورپردازی مکان های بزرگی نظیر نورپردازی سوله و انبار باید مواردی را بررسی کرد : شدت روشنایی : در سوله‌ها و انبارها، معمولاً فعالیت زیاد است و دید کافی باید برای کارکنان تأمین شود. شدت روشنایی باید به‌گونه‌ای باشد که تمام فضا روشن شود. البته نباید این موضوع را هم نادیده گرفت که روشنایی بیش از اندازه نیز می‌تواند علاوه بر افزایش هزینه‌های مصرف انرژی، چشم را اذیت کند و مناسب نیست.  بهترین زاویه تابش نور :  در نورپردازی سوله سعی می‌شود تا نور به‌صورت مستقیم بتابد. در برخی از سوله‌ها، حالت منحنی سقف و دیوار ممکن است به بررسی دقیق‌تر زاویه تابش نیاز داشته باشد. برای این که بهترین طراحی و نورپردازی انجام گیرد، باید زاویه تابش نور در این قسمت‌ها به‌گونه‌ای تنظیم شود که نور به گوشه‌ها و قسمت‌های کور هم به‌خوبی برسد. 

فاصله منبع روشنایی : در نورپردازی سوله و انبار هر چه چراغ‌ها در ارتفاع بالاتری نصب شوند، قطعاً نور کمتری به پایین می‌رسد. در این صورت نیاز است تا تعداد لامپ‌های بیشتری برای روشن کردن محیط به کار گرفته شود. با این وجود باید این مسئله را هم در نظر داشته باشید که در سوله و انبار ممکن است نیاز باشد تا دستگاه‌های مرتفع جابه‌جا شوند. لامپ‌ها نباید در ارتفاعی نصب شوند که با این دستگاه‌ها برخورد داشته باشند.  باتوجه‌به دو موردی که ذکر شد، ارتفاع مناسب برای لامپ و چراغ‌ها باید تعیین شود.  دمای محیط : ممکن است تهویه هوا در سوله و انبار به‌خوبی انجام نگیرد. از طرفی این انبارها گاهی برای کالاهایی مورد استفاده قرار گیرند که احتمال فساد و حتی آتش گرفتن آنها نیز وجود دارد. ازاین‌رو دمای محیط نیز مهم است. در نورپردازی سوله و انبار باید از منابع روشنایی استفاده کرد که گرمای زیادی تولید نمی‌کنند و درعین‌حال روشنایی مناسبی هم دارد.

انتخاب نوع لامپ برای نورپردازی سوله و انبار

هنگام طراحی نورپردازی، معمولاً کمتر از پروژکتورهای آویز و لامپ‌های معمولی استفاده می‌شود. برای انتخاب بهترین چراغ، باید نکات زیر را مورد توجه قرار داد: تا حد امکان به دیواره‌ها و سقف بچسبد و آویز نباشد؛ روشنایی کافی ایجاد کند؛ مصرف برق کمی داشته باشد؛ گرمای کمی تولید کند؛ معمولاً در نورپردازی سوله به‌صورت مدرن از نرم‌افزار استفاده می‌شود. این نرم‌افزارها می‌توانند شدت نور، فاصله چراغ‌ها از همدیگر، زاویه تابش، تعداد لامپ‌های موردنیاز و ... را تعیین کنند. در این صورت نورپردازی انبار و سوله به شکل یکنواخت انجام می‌گیرد و تمام قسمت‌ها را هم با کمترین هزینه ممکن پوشش می‌دهد.  برای نورپردازی سوله و انبار می‌توانید با افراد خبره در این زمینه مشورت کنید تا از صفر تا صد این خدمات را به‌صورت حرفه‌ای به انجام برسانید. 

منبع

tachyonlight.com

 

مقالات مرتبط