عملکرد درایور ال ای دی

با توسعه‌ی مداوم فناوری لامپ‌ ال ای دی در سال‌های اخیر، پایداری این لامپ‌ها به سطح نسبتا خوبی رسیده است. اگرچه همواره استفاده از محصولات نامرغوب می‌تواند مشکلات بسیاری از جمله نقص در منبع تغذیه‌ی لامپ را به همراه داشته باشد که در نهایت سبب کاهش کیفیت نور و عمر لامپ می‌شود. با توجه به این که امروزه بسیاری از افراد به دنبال استفاده از LED‌های با طور عمر بالا و همچنین صرفه‌ویی در مصرف انرژي هستند، استفاده از درایورهای LED برای عملکرد بهتر این چراغ‌ها ضروری به نظر می‌رسد. در این مطلب اطلاعات بیشتری در رابطه با عملکرد درایور ال ای دی ارائه خواهیم کرد.

 

عملکرد درایور ال ای دی

نحوه عملکرد درایور ال ای دی 

پیش از آن که به بررسی نحوه‌ی عملکرد درایور ال ای دی بپردازیم، بهتر است بدانیم درایور LED چیست. درایور LED یک منبع تغذیه‌ی مستقل است که قدرت مورد نیاز برای یک LED یا مجموعه‌ای از LED‌ها را تنظیم می‌کند. دیودهای ساطع کننده‌ی نور انرژی کمی دارند، وسایل روشنایی با طول عمر بالا نیز دارای مصرف انرژی کمی هستند، بنابراین به منبع تغذیه‌ی تخصصی نیاز است. بدون درایور چراغ LED مناسب، LED‌ها بسیار داغ و ناپایدار می‌شوند که منجر به خرابی و عملکرد بد آن‌ها می‌شود.

عملکرد درایور ال ای دی، مقدار ثابت برق مورد نیاز LED را تامین و تضمین می‌کند. علاوه بر این، درایورهای LED از لامپ‌های LED در برابر نوسانات جریان و ولتاژ محافظت می‌کنند. آن‌ها اطمینان می‌دهند که ولتاژ و جریان لامپ‌های LED بدون توجه به نوسانات منبع تغذیه در محدوده‌ی عملکردشان باقی می‌ماند. این محافظ از ایجاد ولتاژ و جریان زیاد که باعث نقص در عملکرد LED‌ها می‌شود یا جریان بسیار کم که باعث کاهش خروجی نور می‌شود، جلوگیری می‌کند.

با استفاده‌ی گسترده از درایو جریان ثابت LED و تقاضا برای کاهش نور در موارد خاص، از فناوری کم نور LED به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. درایور LED ثابت جریان HX3143 می‌تواند از فناوری تضعیف نور آنالوگ و PWM  برای کم نور کردن‌LED های پرقدرت استفاده کند. می‌توان آن را به راحتی از طریق یک پینDIM  کم کرد. عملکرد درایور ال ای دی (که معمولا از روش تضعیف نور استفاده می‌شود) را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: تضعیف نور آنالوگ و حالت PWM. این دو روش، با تغییر میانگین جریان عبوری ازLED ، میزان روشنایی آن را تغییر می‌دهند.

تضعیف نور آنالوگ: با استفاده از این روش، جریان عبوری از LED به صورت خطی و پیوسته تنظیم می‌شود تا روشنایی نور تغییر کند. در این روش روشنایی LED را می‌توان در محدوده‌ی ‌بزرگ‌تری تنظیم کرد. حالت PWM: در این روش می‌توان روشنایی درخشان را با روشن و خاموش کردن مکرر جریان LED در مدت زمان واحد تنظیم کرد.

 

نحوه عملکرد درایور ال ای دی

انواع درایور ال ای دی

درایورهای LED یا به صورت داخلی در داخل لامپ LED استفاده می‌شوند یا به صورت خارجی. درایورهای خارجی جدا از‌LED ها قرار دارند و معمولا برای کاربردهایی مانند روشنایی فضای باز، تجاری و جاده‌ها استفاده می‌شوند. این نوع چراغ‌ها به درایورهای جداگانه‌ای نیاز دارند که تعویض آن‌ها آسان‌تر و ارزان‌تر است. در بیشتر این برنامه‌ها، تولید کننده، نوع درایور LED را که برای مونتاژ نوری خاص استفاده می‌شود، مشخص می‌کند. بیشتر خرابی‌های لامپ به دلیل خرابی عملکرد درایور ال ای دی است و تعویض یا تعمیر درایور خارجی در مقایسه با درایور داخلی آسان‌تر است.

انتخاب درایور  LED

نحوه‌ی عملکرد درایور ال ای دی مستلزم انتخاب درست آن است. برای انتخاب درایور ال ای دی باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت. برخی از مهمترین آن‌ها عبارت‌ است از: حالت جریان و ولتاژ : درایورهای LED یا جریان ثابت یا ولتاژ ثابت هستند. درایورهای جریان ثابت یک جریان خروجی ثابت ارائه می‌دهند و ممکن است طیف وسیعی از ولتاژهای خروجی داشته باشند. نمونه‌ای از درایور جریان ثابت، یکی با جریان خروجی 700 میلی آمپر و محدوده‌ی ولتاژ خروجی 4 تا 13 ولت درایور DC است. درایورهای LED با ولتاژ ثابت یک ولتاژ خروجی ثابت و حداکثر جریان خروجی تنظیم شده را فراهم می‌کنند. یک درایور معمولی ممکن است 24 ولت و حداکثر جریان خروجی 1.04 آمپر را تامین کند. درجه‌ی IP : درجه‌ی IP  ورود به محفظه‌ نشان دهنده‌ی حفاظت از محیط زیست است که توسط پوشش بیرونی درایو در برابر نفوذ رطوبت، گرد و غبار و سایر اشیاء یا مایعات ارائه می‌شود. از دیگر عوامل در نظر گرفته شده می‌توان به ضریب توان، حداکثر توان، اندازه‌ی فیزیکی، قابلیت کاهش نور و مطابقت با استانداردهای نظارتی بین المللی مانند UL1310 در زمینه‌ی ایمنی اشاره کرد.

منبع

tachyonlight.com

مقالات مرتبط