روشنایی ماورابنفش ال ای دی

با افزایش محبوبیت لامپ‌ ال ای دی سوالات زیادی در مورد نحوه‌ی عملکرد فناوری پیشرفته در برنامه‌های خاص مطرح می‌شود. اما شاید این سوال برای شما نیز مطرح شود که آیا این دسته از لامپ‌ها اشعه‌ی ماوراء بنفش تولید می‌کنند یا خیر. در این مطلب اطلاعات بیشتری در رابطه با روشنایی ماورابنفش ال ای دی ارائه خواهیم داد و انواع مختلف اشعه‌ی UV را بررسی خواهیم کرد.

روشنایی ماورابنفش ال ای دی

بررسی روشنایی ماورابنفش ال ای دی

پیش از آن که روشنایی ماورابنفش ال ای دی را بررسی کنیم، بهتر است در رابطه با این این اشعه اطلاعات بیشتری کسب کنیم. نور ماوراء بنفش بین طیف‌های مرئی و اشعه‌ی ایکس ایجاد می‌شود. محدوده‌ی طول موج فرابنفش بین 10 نانومتر تا 400 نانومتر مشخص شده است. با این حال، بسیاری از شرکت‌های اپتوالکترونیک طول موج‌هایی به طول 430 نانومتر را در محدوده‌ی UV می دانند. نام اشعه‌ی ماوراء بنفش به دلیل رنگ «بنفش» که در قسمت قابل مشاهده‌ی طیف ایجاد می‌کند، نامگذاری شده است، اگرچه بسیاری از خروجی‌های اشعه‌ی ماوراء بنفش برای چشم انسان قابل مشاهده نیست.

با توجه به اثرات بیولوژیکی مختلف، اشعه‌ی ماوراء بنفش را می‌توان به چهار گروه تقسیم کرد: UVA موج بلند، UVB موج متوسط، UVC موج کوتاه و UVD موج خلاء. هرچه طول موج بیشتر باشد، نفوذ قوی‌تر است. برخی از افراد اظهار داشته‌اند که‌LED ها اشعه‌ی ماوراء بنفش تولید نمی‌کنند. با این حال، مطالعات نشان داده است که‌LED های استاندارد مقدار کمی از UV را ایجاد می‌کنند. گفته می‌شود، میزان اشعه‌ی ماوراء بنفش آن‌ها بسیار کم و به دلیل فسفرهای موجود در آن است که نور ماوراء بنفش را به نور سفید تبدیل می‌کند.

همه‌ی ما می‌دانیم که قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش منجر به آفتاب سوختگی و در موارد شدید منجر به مشکلات چشم، سرطان پوست  تضعیف سیستم ایمنی بدن و موارد دیگر می‌شود. خوشبختانه میزان تولید اشعه‌ی ماوراء بنفش توسط اکثر منابع نوری مصنوعی بسیار اندک بوده و مشکلی به وجود نمی‌آورد.

یک سوال متداول در مورد روشنایی ماورابنفش ال ای دی این است: آیا آن‌ها خطرات ایمنی را به دنبال دارند؟ همان‌طور که در بالا توضیح داده شد، میزان اشعه‌ی UV در روشنایی ماورابنفش ال ای دی بسیار کم است. به طور کلی، سطوح مختلفی از نور UV وجود دارد. یکی از رایج‌ترین منابع شناخته شده برای تولید خروجی UV «لامپ سیاه» است. این محصول سال‌هاست برای برجسته‌سازی و درخشش بر روی انواع خاصی از پوسترها و همچنین برای کاربردهای دیگر مانند احراز هویت نقاشی‌ها و ارز مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوری که با درک برنامه‌های کاربردی LED و اقدامات احتیاطی تولید می‌شود.

بررسی روشنایی ماورابنفش ال ای دی

طبقه‌بندی روشنایی ماورابنفش LED

LED‌های UV در چند سال گذشته رشد فوق‌العاده‌ای داشته‌اند. این امر نه تنها نتیجه‌ی پیشرفت‌های تکنولوژیکی در تولید دستگاه‌های UV حالت جامد، بلکه تقاضای روزافزون برای روش‌های سازگار با محیط زیست برای تولید اشعه‌ی ماوراء بنفش است که در حال حاضر تحت سلطه‌ی لامپ‌های جیوه قرار دارد. عرضه‌ی فعلی LED‌های UV در بازار اپتوالکترونیک شامل محصولی از حدود 265 نانومتر تا 420 نانومتر با انواع مختلف بسته‌بندی است. بسیاری از برنامه‌های کاربردی منحصر به فرد برای ساطع کننده‌های روشنایی ماورابنفش ال ای دی وجود دارد. با این حال، هر یک تا حد زیادی به طول موج و توان خروجی بستگی دارد. به طور کلی، روشنایی ماورابنفش ال ای دی را می‌توان به 3 قسمت کلی UV-A ، UV-B و UV-C طبقه‌بندی کرد.

در هر 3 محدوده‌ی طیفی UV همپوشانی قابل توجهی وجود دارد. بنابراین، باید نه تنها آنچه برای برنامه‌ی کاربردی مناسب است، بلکه همچنین مقرون به صرفه‌ترین راه حل را در نظر بگیرید. محدوده‌ی UVB و UVC (تقریبا 250 نانومتر - 300 نانومتر) هنوز در مراحل اولیه‌ی خود قرار دارد، با این حال، تقاضای زیادی برای این محصول در سیستم‌های تصفیه‌ی هوا و آب وجود دارد. در حال حاضر تنها تعداد کمی از شرکت‌ها قادر به تولید LED‌های UV در این محدوده‌ی طول موج هستند و حتی مقدار کمی نیز محصولاتی با طول عمر، قابلیت اطمینان و عملکرد کافی تولید می‌کنند.

روشنایی ماورابنفش ال ای دی مورد استفاده برای برجسته‌سازی تابلوها و نقاشی‌ها که پیش‌تر به آن اشاره شد، از طیف UVA بوده و از سه طیف مختلف اشعه‌ی ماوراء بنفش ایمن‌تر است، اگرچه هواره قرار گرفتن زیاد در معرض آن‌ها توصیه نمی‌شود. LED‌ها (برخلاف لامپ‌های معمولی رشته ای یا فلورسنت) بسیار جهت‌دار و با زاویه‌ی دید بسیار باریک هستند. نگاه مستقیم به روشنایی ماورابنفش ال ای دی می‌تواند برای چشم‌ها مضر باشد.

منبع

tachyonlight.com

مقالات مرتبط