دیفیوزر چیست؟ بررسی دیفیوزر چراغ، لامپ، ال ای دی و روشنایی

دیفیوز چراغ یا همان پخش کننده‌ی نور به یک سطح نیمه شفاف اتلاق می‌شود که خاصیت تغییر زاویه نور را دارد. این عضو مهم چراغ، نور را می‌شکند و از خیرگی و آسیب چشمی جلوگیری می‌کند. دیفیوزر در واقع اشعه‌های نور را می‌شکند و آن را به صورت ملایم و یکنواخت به محیط می‌تاباند. البته دیفیوزرها کاربردهای دیگری نیز دارند که در ادامه به آن می‌پردازیم.

دیفیوزر لامپ

نوری که از دیفیوز عبور می‌کند بسیار ملایم و یکنواخت است. اگر در نظر داشته باشید نور یک محیط را کم کنید استفاده از دیفیوزر روشنایی و یا اتصال دیمر در مدار لامپ ال ای دی تنها راه‌حل است. 

کاربردهای دیفیوزر چراغ

  • کم کردن نور
  • تغییر زاویه نوردهی
  • یکنواخت کردن نور
  • پنهان کردن اجزای داخلی چراغ
  • محافظت از منبع نوری: دیفیوزرها باپوشش خود یک لایه محافظتی بر روی چراغ ایجاد می‌کنند که از ورود گرد و غبار و... جلوگیری می‌کند.
  • کنترل گرما: در برخی از منابع روشنایی ممکن است برخی از ال ای دی ها داغ شوند که دیفیوز گرمای لامپ را کم می‌کند. کم شدن گرما به افزایش طول عمر لامپ کمک می‌کند.

استفاده از دیفیوزر چه مزیت‌هایی دارد

دیفیوزر یا پخش‌کننده، بخشی از تجهیزات نوری است که با ایجاد تداخل در نور، باعث می‌شود به صورت یکنواخت و همگن ساطع شود. به طور کلی سطحی که از شدت نور کم کند را دیفیوزر می‌گویند. بهترین برند لامپ ال ای دی از نوع حبابی یک کلاهک مات دارند که به آن دیفیوزر لامپ می‌گویند. دیفیوزر در ابعاد و اشکال مختلف تولید می‌شوند و یک رکن اصلی برای یک نورپردازی حرفه‌ای محسوب می‌شوند. در پنل‌های ال ای دی، سطح رویی آن‌ها را دیفیوزر تشکیل داده تا نور لامپ اس ام دی را هر چه ملایم‌تر ایجاد کند و مقدار لومن و نور شدیدی که این چراغ ایجاد می‌کند را پخش کند. 

دیفیوزر ال ای دی

زمانی که نور از دیفیوزر چراغ عبور می‌کند، زاویه‌ی پرتو آن 160-176 درجه می‌شود. یک لایه‌ی مه ‌مانند در سطح برد وجود دارد که از این قسمت، می‌توان ثابت کرد که زاویه‌ی پرتو به اندازه‌ی 160-176 درجه است. هرچه زاویه‌ی پرتو بیشتر باشد، روشنایی کمتر است. برخی از دیفیوزرها همچنین نور را فیلتر می‌کنند و باعث می‌شوند بعضی از طول موج‌ها نتوانند نفوذ کنند. در این مطلب، ابتدا مشخص خواهیم کرد که دیفیوزر چراغ چیست. در ادامه نیز به بررسی ویژگی‌ها، عملکرد و مزایای استفاده از آن خواهیم پرداخت. 

انواع دیفیوزر چراغ چیست؟

با توجه به طبقه‌بندی اصول نوری، تنها دو نوع دیفیوزر ال ای دی وجود دارد: یکی برای افزایش زاویه‌ی پرتو و دیگری برای حفظ زاویه‌ی اصلی است.

انواع ال ای دی بر اساس طبقه‌بندی مواد اولیه :

  • شیشه: یکی از موادی است که برای دیفیوزر استفاده می‌شود البته باید در نظر داشته باشید شیشه برای چراغ ‌های آویز به دلیل سنگین بودن مناسب نیست.
  • پلی استایرن (PS)
  • پلی کربنات (PC)
  • پلی اتیلن (PE) 
  • پلی پروپیلن (PP)
  • پلی وینیل کلراید (PVC)
  • پلی اتیلن ترفتالات (PET)
  • اکریلیک (PMMA) 
  • اکریلیک (MMA)

مواد پلیمری انتقال‌دهنده‌ی نور یا مواد مصنوعی را می‌توان برای اهداف مختلف به مواد نفوذی تبدیل کرد. در دسته‌بندی دیگر، دیفیوزر گاز، صدا، مایع، نور، طعم و همه‌ی موادی که می‌توانند مولکول‌ها را به طور مساوی پراکنده کنند، در این مجموعه قرار می‌گیرند.

دیفیوزر چراغ

لامپ ال ای دی چیست؟

لامپ ال ای دی از طریق دیودهای نورافشان نوری باکیفیت تولید می‌کند که هم اکنون بیشترین سهم را در بازار تجهیزات نورپردازی دارد. جریان الکتریسیته از طریق درایور ال ای دی  به چیپ ال ای دی می‌رسد و با جابجایی الکترون‌ها و حفره‌های مواد نیمه رسانا نور تولید می‌شود. مصرف برق لامپ ال ای دی بسیار کم است و به راحتی نمی‌سوزد و ساختار آن طوری طراحی شده است که مقاومت بالایی داشته باشد. مضرات لامپ ال ای دی بسیار ناچیز است که به انتخاب اول مصرف‌کنندگان تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: لامپ ال ای دی چیست

عملکرد اصلی دیفیوزر چیست؟

هنگامی که نور از یک محیط به سطح صاف محیط دیگر ساطع می‌شود، قسمتی از نور توسط رابط منعکس می‌شود و قسمت دیگری از آن از سطح مشترک عبور کرده و در محیط دیگر شکسته می‌شود. انکسار نور با قانون شکست مطابقت دارد. هم قانون شکست و هم قانون انعکاس اساس اپتیک هندسی هستند. آن‌ها نه تنها در تحقیقات نظری وجود دارند، بلکه پایه‌ای برای توسعه‌ی فناوری نوری و طراحی محصولات نوری ایجاد کردند. انتشار نور توسط دیفیوزر LED راهی عالی برای دستیابی به شدت و رنگ نور دلخواه است.

کاربردها و مزایای استفاده از دیفیوزر ال ای دی چیست؟

چراغ‌های LED کاربردهای گسترده‌ای داشته و مزایای بسیاری از جمله صرفه‌جویی در انرژی، عمر طولانی و عملکرد ایمن‌تر (حرارت کمتر) را به همراه دارند. اما نور مستقیم از این لامپ‌ها می‌تواند بسیار خشن باشد. دیفیوزر به چشم‌های شما استراحت می‌دهد. این حس گرمای بیشتری به محیط می‌بخشد و می‌تواند به پراکندگی نور برای روشنایی بیشتر کمک کند. استفاده از دیفیوزر همچنین باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شود.

با توجه به مزایای استفاده از صفحه‌ی دیفیوزر نور، از آن به طور گسترده‌ای در صفحه‌ی نمایش کریستال مایع، چراغ‌های LED و سیستم‌های نمایش تصویر استفاده می‌شود. وظیفه‌ی اصلی آن پخش کامل نور جانبی برای دستیابی به جلوه‌ی روشنایی نرم‌تر و یکنواخت است. استفاده از دیفیوزر در تلویزیون نیز امکانات بسیاری را فراهم می‌کند؛ این دیفیوزر که در سیستم نور پس زمینه مستقیم مورد استفاده در تلویزیون‌های LCD استفاده می‌شود، دارای خواص بی‌شماری مانند مقاومت در برابر حرارت، ثبات ابعادی، استحکام مکانیکی، مقاومت در برابر شعله و غیره بوده و قابلیت‌های دیگری از جمله امکان عبور نور بالا، محافظ و دوام بسیار بالا دارد.

بیشتر بخوانیم: ال ای دی چیست

در انتها، برای پاسخ به این سوال که مهمترین دلایل عمده‌ی استفاده از دیفیوزر LED چیست، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: نقاط داغ نامرئی را از بین می‌برد.  پراکندگی نور توسط آن‌ها بسیار خوب است. در عناصر نوری بسیار مسطح و دارای نور یکنواخت قابل استفاده هستند. انتشار پرتوهای مستقیم نور را از منبع جدا می‌کند، آن‌ها را در جهات مختلف پراکنده کرده و درخشش ایجاد می‌کند. پخش‌کننده‌ها از نور نرم طبیعی خورشید تقلید می‌کنند، سایه‌های تند را از بین می‌برند و وسعت بیشتری از روشنایی مداوم را ارائه می‌دهند.

دیفیوزر در عکاسی

یکی از کاربردهای مهم دیفیوزر در عکاسی تغییر جهت نور و به اصطلاح نرم کردن نور است. انتخاب دیفیوزر برای پخش کردن و گسترش نور در عکاسی یک امر مهم در نورپردازی است.

دیفیوزر‌ها از جنس‌های مختلف مانند پارچه و یا پلاستیک می‌توانند سایه‌های تیز را از بین ببرند و نوری ملایم برای عکاسی فراهم کنند. دیفیوزر‌های عکاسی در تجهیزات نورپردازی مانند سافت باکس، دیفیوزر چتری، دیفیوزر زنبوری و ... کاربرد دارند.

منبع

پرسش های متداول

دیفیوزر نور زیاد و مستقیم را ملایم‌تر می‌کند و از ایجاد سایه و آسیب چشمی جلوگیری می‌کند.
دیفیوزرها در عکاسی، صفحه‌ی تلوزیون، تابلوسازی و در هر جایی که نیاز به کاهش و شکست نور باشد کاربرد دارد.
دیفیوزرها از انواع شیشه، پلاستیک و یا پارچه ساخته شده‌اند.

مقالات مرتبط