تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی

 

4.خلاصه محتوا در اینجا توضیحاتی در مورد تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی  به همراه ویژگی هر یک از این لامپ ها آورده شده است. در ابتدا لازم به توضیح است که اولین قدم برای درک تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی، آشنایی با تعریف هر یک از این دو نوع لامپ است. با تعریف هر یک از این نوع لامپ ها و بررسی ویژگی هایشان، تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی مشخص می شود.

لامپ ال ای دی چیست؟

جدید‌ترین نوع منابع نوری مورد استفاده عموم ، ال ای دی ها هستند. ال ای دی از کنار هم قرار دادن ابتدای سه کلمه انگلیسی ساخته شده که ترجمه آنها به عبارت ساده، "دیود ساطع کننده ی نور" می‌شود. ال ای دی ها، یکی از انواع قطعات الکترونیکی نیمه هادی به نام دیود هستند. ال ای دی در یک مدار الکتریکی جریان را به نور تبدیل می کند.  دیودها با توانایی تبدیل جریان به نور، از سالیان دور وجود داشتند. اما به دلیل عدم وجود دیودی برای تبدیل اختلاف پتانسیل به نور آبی، استفاده تجاری از آن در لامپ ها توسعه نیافته بود. 

 

علت عدم استفاده‌تجاری از دیود این بود که برای تولید نور‌سفید در لامپ، حتما به رنگ آبی به عنوان یکی از رنگ‌های اصلی نیاز بود. تقریبا 20 سال از کشف دیودی که بتواند نور آبی تولید کند، گذشته است. در حقیقت، فیزیکدانان به تازگی توانسته اند ال ای دی آبی رنگ را به مرحله تولید برسانند. پس از تمام این مراحل، ال ای دی آبی رنگ به بازار روشنایی و نورپردازی وارد شده و در لامپ‌ها از آن استفاده می شود. اما برای درک بهتر تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی باید به توضیح لامپ اس ام دی نیز بپردازیم.

لامپ اس ام دی چیست؟

لامپ اس ام دی مخفف “Surface Mounted Device” است. لامپ اس ام دی به علت قابلیت انعطاف پذیری در طراحی  و عملکرد، در بازار سیستم روشنایی ساختمان مورد توجه خریداران قرار گرفته است. در اوایل قرن ۲۱ به دلیل تک رنگ بودن و بهره نوری پایین لامپ ال ای دی ، تکنولوژی ساخت تراشه های SMD توسط دانشمندان انجام شد. با بکارگیری تکنولوژی پیشرفته در لامپ های ال ای دی ، لامپ های اس ام دی تولید شدند. به عبارت دیگر، اگر نمونه های ال ای دی در سایز بسیار کوچکتر ساخته شوند، به آن، اس ام دی می گویند. این لامپ‌ها بسیار کارآمدتر، با تنوع رنگ بیشتر، وضوح بالاتر، حجم بسیار کمتر و زاویه دید بهتر و همچنین صرفه‌جویی بیشتر در مصرف انرژی می باشند. در ادامه به بررسی تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی می پردازیم.آگاهی از تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی به خریداران، در خرید لامپ به صرفه و مناسب کمک می کند.

تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی 

در حقیقت هر کدام از این نوع لامپ ها کاربردهای خاص خود را در صنایع مختلف دارند. مهمترین تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی در کاربردشان است. به طور مثال، لامپ ال ای دی در نشانگر برخی دستگاه‌ها بکار می رود. اما لامپ اس ام دی بیشتر در دستگاه‌ها و نمایشگرهای کوچک‌تر خانگی و بسیاری از مصارف دیگر به‌کار می‌رود.

اخیرا به‌دلیل تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی ، لامپ‌های اس ام دی ، جای لامپ‌های ال ای دی را گرفته اند. البته LED  تراشه‌ای، به‌دلیل تکنولوژی خاصی که دارد ، گران‌تر از LED های معمولی می باشد.

دیگر تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی به تولید و مونتاژ این لامپ ها مربوط است. به طور کلی هزینه تولید اس ام دی ها از ال ای دی های قدیمی، کمتر می باشد. دیگر تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی  این است که مونتاژ اس ام دی ها نیز راحت تر از ال ای دی ها می باشد.

یک تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی  این است که طراحی تراشه اس ام دی مانند ال ای دی دیپ، شکل گلوله ای و دایره مانند ندارد. در حقیقت این نوع تراشه ها دارای ساختاری مسطح هستند و فضای کمتری را اشغال می کنند. بنابراین اشغال فضای کم اس ام دی ها نسبت به ال ای دی ها، یک تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی است. تراشه های اس ام دی، با توجه به تعداد دیودهای داخلی، می توانند  ۲، ۴ یا ۶ پایه اتصال داشته باشند. 

سایر تفاوت ها

همچنین دیگر تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی این است که لامپ اس ام دی گسترش پرتو نور یکنواختی دارد. این گسترش نور به گونه ای است که پخش نور لامپ اس ام دی می تواند به صورت دی لایت باشد. با این اوصاف، روشنایی ایجاد شده توسط لامپ اس ام دی، حالت خیرگی ندارد و این ویژگی یک تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی است. 

از دیگر تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی می توان به این موضوع اشاره کرد که لامپ اس ام دی طول عمر بیشتری دارد. تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی در مصرف انرژی نیز مشهود است. اس ام دی ها از نظر مصرف انرژی، مقرون به صرفه تر می باشند. دیگر تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی این است که گرمای تولیدی توسط اس ام دی ‌ها کمتر می باشد. اما در عوض کیفیت نوردهی اس ام دی ها بیشتر بوده که بارز‌ترین تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی است. 

علاوه بر موارد ذکر شده باید اشاره کرد که دیگر تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی به طول عمر این دو نوع لامپ برمی گردد. لامپ های اس ام دی نسبت به لامپ های ال ای دی، طول عمر بیشتری دارند. طول عمر لامپ‌های ال ای دی حدود ۳۰ هزار ساعت (۱۰ سال) است . در حالی که طول عمر مفید لامپ‌های اس ام دی تا حدود ۵۰ هزار ساعت، یعنی چیزی حدود دو برابر ال ای دی ها می باشد. همین تفاوت لامپ ال ای دی با اس ام دی باعث انتخاب لامپ های اس ام دی به جای لامپ‌های ال ای دی می شود.

 

مقالات مرتبط