تفاوت سیم افشان و مفتولی ( کدام یک بهتر است؟‌)

شاید برای شما سوال پیش بیاید که سیم افشان چیست؟ به مجموعه رشته های مسی انعطاف پذیر سیم افشان می گویند. طول سیم در این نوع بیشتر می باشد؛ هرچه طول سیم بیشتر باشد مقاومت الکتریکی در واحد طول آن بیشتر است. سیم افشان از قابلیت انعطاف پذیری فوق العاده ای برخوردار هستند. امروزه به دلیل تنوع و کاربرد بی نظیر این سیم ها همه می دانند که سیم افشان چیست. در صنعت ساختمان و مکان هایی که به برق رسانی نیاز است از سیم افشان ها استفاده می شود. امروزه در بازار انواع مختلف سیم افشان در سایزهای مختلف وجود دارد. 

تفاوت سیم افشان و مفتولی

کابل افشان چیست ؟

کابل افشان چیست و چه کاربردهایی دارد؟ شاید این پرسش در ذهن شما مطرح شود که اکنون ما به پاسخ آن خواهیم پرداخت. کابل افشان در واقع همان کابل نرم است که به دلیل انعطاف پذیری بالا به این نام مشهور شده است. برخی از افراد در پاسخ به سوال سیم افشان چیست نیز از آن به عنوان سیم نرم یاد می کنند. کابل افشان در انواع مختلفی در بازار یافت می شود. مثل کابل کولری، ارت، کنترل، قدرت، ضعیف و انواع دیگر آن. با توجه به نیاز کاربر و کاربرد هر کابل افشان، در نهایت می شود به خرید کابل مورد نظر پرداخت. انواع کابل افشان نیز بر اساس انواع نیازها طراحی شده است. 

کاربرد سیم افشان

بد نیست بدانید که کاربرد سیم افشان چیست. از سیم افشان ها در صنعت سیم و کابل جهت هدف های متنوعی استفاده می شود. از جمله کاربردهای آن در تجهیزات الکتریکی و اتاق های خشک است. در تابلوهای مختلف معمولا تا حداکثر ولتاژ 750 ولت از این نوع کابل استفاده می شود. در پاسخ به پرسش سیم افشان چیست در واقع باید بگوییم که یک نوع سیم رابط است. در ماشین آلات، داکت های زیر زمینی و تابلو های فرمان از این کاربرد سیم افشان استفاده می شود. کاربرد سیم افشان بسیار گسترده است؛ معمولا از آن در صنعت ساختمان سازی و تاسیسات بهره برده می شود. به طور کلی با توجه به انعطاف موجود در این نوع سیم کاربرد آن بسیار گسترده است. در سیستم های روشنایی و وسایل برقی نیز این نوع سیم می تواند بهترین انتخاب باشد. 

کاربرد کابل افشان بر اساس نوع کابل افشان متفاوت است. در واقع هر نوع کابل افشان جهت کاربرد خاصی طراحی شده است. مثلا کابل افشان شیلد دار برای جلوگیری از اختلال های الکتریکی طراحی شده است. شیلد یا لایه محافظ موجود در این نوع کابل سبب چنین ویژگی شده است. کابل افشان آلومینیومی در جهت توزیع و انتقال برق طراحی شده است. در این نوع کابل به دلیل گرانی مس، سعی در جایگزینی آن با آلومینیوم است. به طور کلی کابل افشان های مختلف با کاربرد های مختلف داریم. اگر قصد خرید کابل افشان را دارید خوب است که حتما از قبل درباره انواع آن مطالعه کنید. از این نوع کابل حتی در مهندسی صدا استفاده می شود. 

کاربرد سیم افشان

ویژگی های سیم افشان

ویژگی های سیم افشان همواره مورد توجه افراد مختلف قرار می گیرد. خوب است که برای پاسخ دقیق تر به پرسش سیم افشان چیست به ویژگی های آن بپردازیم. البته توجه داشته باشید که هر ویژگی بر اساس انواع سیم افشان ها متفاوت است. 

  1. انعطاف پذیری بسیار بالا.
  2. هادی بسیار خوب در جهت انتقال جریان الکتریکی.
  3. کاربردی در جهت ساخت تجهیزات الکتریکی.
  4. جزو نیازهای اولیه در سیم کشی تاسیسات.
  5. دارای ولتاژ نامی 300/ 500 ولت.
  6. با سطح مقطع های مختلف در بازار عرضه می شوند.
  7. در بردارنده رشته های نازک هادی هستند. 
  8. برخوردار از مقاومت الکتریکی بالا در طول هستند. 

ویژگی های کابل افشان

ویژگی های کابل افشان در پاسخ به پرسش سیم افشان چیست می تواند بسیار کمک کننده باشد. خوب است که شما به طور کلی در جریان ویژگی های این نوع کابل قرار بگیرید. از جمله ویژگی های کابل افشان:

  1. مهمترین و اصلی ترین انعطاف پذیری کابل افشان ها است. 
  2. طراحی به صورت گرد.
  3. پرکاربرد میان مصرف کنندگان.
  4. استحکام بالا.
  5. دارای وزن مناسب و استاندارد هستند.
  6. انواع گوناگون دارند.
  7. بسیار کاربردی در صنایع مختلف هستند. 

 

  1. ویژگی های کابل افشان

موارد قابل توجه هنگام خرید کابل افشان و سیم افشان :

در هنگام خرید کابل افشان و سیم افشان لازم است که به موارد گوناگون توجه داشته باشید. جست و جو در زمینه پرسش سیم افشان چیست می تواند تمام این موارد را برای ما آشکار کند. در ابتدا لازم است که به خوبی تفاوت های میان سیم و کابل را بشناسید. به طور کلی لازم است که پیش از خرید هر چیزی به خوبی درباره آن اطلاعات کسب کنید. با مطالعه کاربردهای کابل افشان و سیم افشان و مقایسه آنها می توانید به راحتی تصمیم گیری کنید. پیشتر درباره همه این موارد به طور خلاصه توضیح داده ایم. اما نکته مهم این است بدانید که یکی از پرکاربردترین کابل ها همین کابل مسی است.

چگونه کیفیت سیم استاندارد را از غیر استاندارد تشخیص دهیم ؟

خرید محصول اصلی و استاندارد درباره هر چیزی بسیار مهم است. اگر خوب به دنبال پاسخ پرسش سیم افشان چیست باشید؛ موفق به خرید سیم افشان استاندارد می شوید. با توجه به خطراتی که در خرید سیم افشان غیر استاندارد است لازم است که با دقت خرید کنید. 

بررسی مقاومت هادی در این باره بسیار کمک کننده است. فلز مس و آلومینیوم جنس های اصلی هادی سیم افشان استاندارد هستند. اگر خلوص مس از حد استاندارد کمتر باشد قطعا سیم غیراستاندارد است. اگر روی بدنه سیم ISIRI حک شده باشد قطعا سیم استاندارد است. از طریق قطر عایق سیم افشان نیز می شود استاندارد یا عدم استاندارد سیم را تشخیص داد. اگر از قبل به خوبی بدانید که سیم افشان چیست تشخیص برای شما در این مرحله آسان تر می شود. به این صورت پس از بررسی جنس هادی به کار رفته و تعداد رشته های سیم متوجه وضعیت استاندارد آن خواهید شد. 

 

پرسش های متداول

از این نوع کابل در هواپیماهای غیر نظامی و دستگاه های طبی استفاده می شود. البته جرثقیل های سقفی از این نوع کابل بسیار استقبال می کنند. توجه داشته باشید که این نوع کابل گزینه مناسبی جهت پیچیده شدن دور قرقره نیست.
این کار بسیار آسان است. تنها نیاز است که به لخت کردن انتهای سیم بپردازید. استاندارد بودن سیم افشان اگر انتهای سیم زرد و درخشنده باشد درست است. در صورت مشاهده سیاهی و عدم درخشندگی لازم است که به استاندارد بودن آن شک کنید.
بر اساس هادی به کار رفته در سیم افشان قیمت آن متفاوت می شود. بدیهی است که بهترین انتخاب خریداری سیم های افشان استاندارد است. قیمت کم در این باره اطمینان کافی را به خریدار نمی دهد. بر اساس درجه کیفیت سیم افشان ها قیمت مختلفی دارند. علت دیگر تفاوت قیمت سیم افشان ها در میزان مقاومت و اندازه آن ها است.

مقالات مرتبط