کابل دوربین مداربسته چیست؟ + بررسی انواع مختلف

از نظر حفاظتی و امنیتی، دوربین مداربسته دارای کاربرد و اهمیت ویژه‌ای می باشد. امروزه از دوربین مداربسته در بسیاری از مکان‌های مسکونی، اداری، تجاری، پروژه‌های عمرانی و ... به‌منظور پیشگیری، نظارت و تأمین امنیت استفاده می گردد. کارکرد صحیح دوربین‌های مداربسته به عوامل مختلفی از جمله تجهیزاتی که برای نصب آن‌ها بکار می روند، بستگی دارد. یکی از مهم‌ترین این تجهیزات، کابل دوربین مداربسته می باشد که برای اتصال دوربین به دستگاه کنترل مرکزی مورد استفاده قرار می گیرد. بکار بردن کابل دوربین خوب و با کیفیت باعث افزایش کیفیت سیگنال‌های تصویری و ویدئویی می شود. در این مقاله به بررسی خود کابل دوربین مداربسته و همچنین سیم و کابل نظیر انواع کابل دوربین  می پردازیم. 

کابل‌ها در نصب دوربین مداربسته را به‌صورت کلی می توان به دو بخش اصلی تقسیم نمود. کابل برق و کابل تصویر. کابل برق در تمامی دوربین‌های مداربسته که برای عملکرد به ولتاژ مستقیم نیاز دارند، وظیفه تأمین انرژی الکتریکی را بر عهده دارد. بدین منظور برای تبدیل ولتاژ متناوب به مستقیم معمولاً از آداپتورها و در مقیاس‌های بزرگ‌تر از ترانس‌ تبدیل ولتاژ استفاده می شود. اما کابل تصویر از اهمیت بیشتری برخوردار است. زیرا اگر برق دوربین مداربسته وصل باشد و دوربین به ذخیره تصاویر بپردازد اما نتواند آن‌ها را به سرور اصلی برای نمایش منتقل کند، عملاً هیچ فایده‌ای ندارد. وظیفه ارسال و انتقال سیگنال‌ تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته به دستگاه ضبط و پخش، بر عهده کابل تصویر می باشد. کابل تصویر دارای انواع مختلفی بوده که در ادامه مقاله به بررسی انواع مختلف آن و بیان ویژگی‌های هر کدام می پردازیم. 

انواع کابل دوربین

انواع کابل دوربین مداربسته

کابل کواکسیال چیست ؟ کابل دوربین مداربسته از لحاظ ساختاری و ظاهری شباهت بسیاری به کابل آنتن تلویزیون دارد. به‌طور کلی می توان کابل‌های دوربین مداربسته را جز زیر شاخه‌های کابل کواکسیال دانست. کابل کواکسیال نیز دارای انواع مختلفی می باشد. یکی از رایج‌ترین و پرکاربردترین این نوع کابل‌ها تحت عنوان RG59 یاد می شود. تفاوت اصلی کابل دوربین مداربسته با کابل آنتن در حجم شیلد محافظ و طول قطر مغزی می باشد. از جمله فاکتورهایی که باعث ایجاد تفاوت در کیفیت کابل کواکسیال RG59 می شود، می توان به جنس بکار رفته در ساخت مغزی و شیلد بیرونی اشاره نمود. کابل دوربین با مغزی و شیلد مسی و روکش PVC را می توان جز باکیفیت‌ترین نوع کابل در نظر گرفت. 

خصوصیات و ویژگی‌های کابل کواکسیال RG59

نکته حائز اهمیت در دوربین مداربسته این است که از هر دوربین یک کابل تصویر باید به‌طور مستقیم به دستگاه ضبط و پخش که اصطلاحاً به آن دستگاه DVR می گویند، متصل شود. از جمله مهم‌ترین ویژگی کابل‌های کواکسیال می توان به طول قطر مغزی اشاره نمود. بازه 1.2 تا 1.8 میلی‌متر، قطر استاندار مغزی کابل RG59 می باشد. یکی دیگر از مهم‌ترین خصوصیات کابل دوربین، جنس مغزی می باشد که در کیفیت تصاویر انتقالی نقش مهمی ایفا می کند. به‌طور کلی مس، آلیاژ مس و آلومینیوم جنس تشکیل دهنده مغزی کابل دوربین را شامل می شوند. فاکتور مهم دیگر بعد از مغزی، شیلد کابل می باشد. در کابل‌های کواکسیال شیلد که در اطراف کابل قرار گرفته، وظیفه جذب نویز را بر عهده دارد. اگر ماده‌ای که در ساخت شیلد بکار می رود، بی‌کیفیت باشد باعث ایجاد نویزهای زیادی در نمایش تصاویر بر روی مانیتور می شود. 

بین شیلد و مغزی یک لایه عایقی پلاستیکی قرار دارد که جنس آن از فوم می باشد. رنگ این لایه عایقی معمولاً سفید می باشد که وظیفه آن، جدا کردن مغزی از شیلد می باشد. هرچقدر طول کابل RG59 بیشتر باشد، لایه عایق و شیلد برای جلوگیری از نویز اهمیت زیادی پیدا می کنند. بدین منظور در این نوع کابل محدودیت متراژ وجود دارد به‌ گونه‌ای که طول آن‌ها حداکثر تا 500 متر می باشد. 

انواع کابل دوربین مداربسته

کابل کواکسیال RG6 و کابل ترکیبی

همان‌طور که اشاره شد کابل دوربین کواکسیال دارای انواع مختلفی می باشد. یکی دیگر از انواع رایج آن کابل RG6 بوده که در مقایسه با کابل RG59 دارای مغزی ضخیم‌تری است. به عبارتی دیگر، قطر مغزی در این نوع کابل بیشتر است. این امر موجب انتقال بهتر و سریع‌تر سیگنال‌های تصویر از دوربین مداربسته به دستگاه DVR می شود. همچنین داشتن لایه‌های عایقی ضخیم‌تر منجر به مدیریت بهتر سیگنال‌های تصویر در بازه گیگاهرتز می شود. 

کابل ترکیبی را نیز می توان جز سایر کابل‌های دوربین مداربسته در نظر گرفت که در فواصل کوتاه و نزدیک معمولاً زیر 100 متر از آن استفاده می شود. کابل ترکیبی همان‌طور که از نامش پیداست ترکیبی است از کابل برق متشکل از دو رشته سیم بهمراه کابل کواکسیال. برای سایر دوربین‌های مداربسته ازجمله دوربین‌های شبکه از کابل مخصوص به خود به نام کابل شبکه استفاده می کنند که در ادامه به معرفی آن می پردازیم. 

کابل شبکه 

 یکی از انواع پرکاربرد کابل دوربین مداربسته، کابل شبکه می باشد. برای دوربین‌های شبکه که قابلیت پخش تصاویر ضبط شده در بستر اینترنت دارند از این نوع کابل استفاده می شود. کابل شبکه متشکل از است از 8 رشته سیم نازک بارنگ‌های مختلف که به‌صورت دوبه‌دو به دور یکدیگر پیچیده شده‌اند (4 زوج سیم). رنگ‌های این 8 رشته سیم شامل آبی، سبز، سفید آبی، نارنجی، قهوه‌ای، سفید نارنجی، سفید قهوه‌ای و سفید سبز می باشد. علت تابیده شدن زوج سیم‌ها به دور یکدیگر، کاهش دادن اثرات نویز بر روی سیگنال تصویر دوربین مداربسته می باشد. 

کابل‌های شبکه نیز دارای دسته‌بندی‌های مختلفی می باشند. از جمله معروف‌ترین نوع این کابل می توان به Cat5 و Cat6 اشاره نمود که برای دوربین‌های تحت شبکه و انتقال تصاویر به‌صورت آنلاین بسیار مناسب می باشند.  

 

 

 

پرسش های متداول

همان‌طور که اشاره شد کابل کواکسیال را نمی توان برای فواصل بیش از 500 متر استفاده نمود. به همین دلیل برای مواقعی که نیاز به انتقال سیگنال در فواصل طولانی‌تر می باشد، باید از فیبر نوری استفاده نمود. و یا تصاویر را از طریق آنتن‌ ارسال نمود.
هرچه کیفیت کابل دوربین بیشتر باشد، قیمت آن نیز بیشتر می شود. کیفیت کابل دوربین خوب به عواملی از جمله شرکت سازنده آن، جنس مغزی، طول قطر مغزی و نرخ افت سیگنال در فواصل طولانی بستگی دارد.
کابل‌های مختلفی در بازار وجود دارند که بسته به نوع کاربردشان مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله فاکتورهایی که حین انتخاب کابل باید توجه نمود شامل نوع دوربین مداربسته، فاصله دوربین تا محل نصب دستگاه DVR، منطقه جغرافیایی و ... می باشد.

مقالات مرتبط